Juniorijalkapalloseuran sponsorointiyhteistyö yritysten kanssa
Pallassalo, Mila (2020)
Lataukset:
Pallassalo, Mila
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005118206
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005118206
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää jalkapalloseura FC Kontun sponsorointiyhteistyötä yritysten kanssa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli löytää toimivia toimintatapoja sponsorointiin ja selvittää, minkälaista yhteistyötä yritykset haluaisivat seurojen kanssa. Tarkoitus oli löytää yhteisiä toimintamalleja, joiden avulla osapuolet hyötyvät sponsorointiyhteistyöstä. Tutkimuskysymyksenä tässä opinnäytetyössä oli, miten juniorijalkapalloseura pystyy saamaan ja ylläpitämään molempia osapuolia hyödyntävää sponsorointiyhteistyötä yritysten kanssa.
Opinnäytetyön tietoperusta on kerätty alan kirjallisuudesta sekä internetin artikkeleista. Tärkeänä osana tietoperustaa oli myös teemahaastatteluilla kerätty tieto. Teemahaastattelut olivat olennainen osa opinnäytetyötä ja niiden avulla tutkittiin seuroja ja yrityksiä. Tietoperusta perustuu sponsorointiin urheilussa ja kyseisestä aiheesta pyrittiin erittelemään junioriurheiluun istuva tieto.
Opinnäytetyön tulokset ovat kattavat ja niiden avulla pystyy jokainen kentällä toimiva junioriurheiluseura miettimään omia lähtökohtiaan ja askelmerkkejään kohti tuloksellisempaa sponsorointiyhteistyötä. Merkittävimpinä tuloksina nousi esille erityisesti se, että myös junioriurheilun puolella sekä seurojen, että yritysten tulee nähdä sponsorointiyhteistyö erityisesti yrityksen markkinointiviestinnän keinona. Täten seurojen tulee tehdä selväksi, minkälaisen kohderyhmän kukin yritys heidän kauttaan tavoittaa. Yritysten puolelta myös toivottiin seurojen suunnalta ammattimaista otetta sponsorointiin.
Tavoitteena opinnäytetyöllä oli tukea jalkapalloseura FC Kontun sponsorointiyhteistyötä. Tämän avulla seura pystyy luomaan valmiudet kohdata yritykset ja tarjota yrityksille niiden toivomusten mukaista yhteistyötä.
Työn tavoite täyttyi ja sen hyöty organisaatiolle päästään näkemään myöhemmin, kun mahdolliset yhteistyöt saadaan käynnistymään. Jatkotutkimusehdotuksia ilmeni myös.
Opinnäytetyön tietoperusta on kerätty alan kirjallisuudesta sekä internetin artikkeleista. Tärkeänä osana tietoperustaa oli myös teemahaastatteluilla kerätty tieto. Teemahaastattelut olivat olennainen osa opinnäytetyötä ja niiden avulla tutkittiin seuroja ja yrityksiä. Tietoperusta perustuu sponsorointiin urheilussa ja kyseisestä aiheesta pyrittiin erittelemään junioriurheiluun istuva tieto.
Opinnäytetyön tulokset ovat kattavat ja niiden avulla pystyy jokainen kentällä toimiva junioriurheiluseura miettimään omia lähtökohtiaan ja askelmerkkejään kohti tuloksellisempaa sponsorointiyhteistyötä. Merkittävimpinä tuloksina nousi esille erityisesti se, että myös junioriurheilun puolella sekä seurojen, että yritysten tulee nähdä sponsorointiyhteistyö erityisesti yrityksen markkinointiviestinnän keinona. Täten seurojen tulee tehdä selväksi, minkälaisen kohderyhmän kukin yritys heidän kauttaan tavoittaa. Yritysten puolelta myös toivottiin seurojen suunnalta ammattimaista otetta sponsorointiin.
Tavoitteena opinnäytetyöllä oli tukea jalkapalloseura FC Kontun sponsorointiyhteistyötä. Tämän avulla seura pystyy luomaan valmiudet kohdata yritykset ja tarjota yrityksille niiden toivomusten mukaista yhteistyötä.
Työn tavoite täyttyi ja sen hyöty organisaatiolle päästään näkemään myöhemmin, kun mahdolliset yhteistyöt saadaan käynnistymään. Jatkotutkimusehdotuksia ilmeni myös.