"Nykyään huvittaa mennä kouluun" : Kokemuksia joustavasta perusopetuksesta
Leena, Mäkinen; Thuy, Mai (2020)
Leena, Mäkinen
Thuy, Mai
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005087940
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005087940
Tiivistelmä
Koulumotivaatio ja koulun käymättömyys ovat osasyitä, miksi nuori saattaa jäädä marginaaliin eli syrjäytyä. Joustavan perusopetuksen eli JOPO:n tavoitteena on ehkäistä koulupudokkuutta sekä tukea nuoria, joilla on vaara jäädä vaille päättötodistusta. Joustavalla perusopetuksella edistetään nuorten motivaatiota koulunkäyntiin erilaisia työmenetelmiä ja oppimisympäristöjä hyödyntämällä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli saada joustavasta perusopetuksesta todenmukainen kuva nuorten kokemusten perusteella. Opinnäytetyö on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Tutkimuksessa on käytetty teemahaastatteluilla ja toiminnallisilla aineiston keruumenetelmillä hankittua kokemustietoa.
Tutkimustulokset osoittivat, että nuoret ovat kokeneet joustavan perusopetuksen vahvistavan heidän motivaatiotaan koulunkäynnin ja opiskelujen suhteen. Tulosten mukaan pieni ryhmäkoko, luokan yhteisöllisyys sekä opettajan rooli vaikuttavat positiivisesti opintoihin. Joustavat opetusmenetelmät ovat lisänneet nuorten kiin-nostusta nostaa arvosanojaan sekä saada päättötodistus. JOPO-luokan vaihtuvuus vuosittain vaikuttaa sen toimivuuteen. Tutkimuksessa on hankittu tietoa kahden vuosiluokan opiskelijoilta ja otanta on pieni, joten tutkimuksemme tulokset eivät ole täysin yleistettävissä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli saada joustavasta perusopetuksesta todenmukainen kuva nuorten kokemusten perusteella. Opinnäytetyö on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Tutkimuksessa on käytetty teemahaastatteluilla ja toiminnallisilla aineiston keruumenetelmillä hankittua kokemustietoa.
Tutkimustulokset osoittivat, että nuoret ovat kokeneet joustavan perusopetuksen vahvistavan heidän motivaatiotaan koulunkäynnin ja opiskelujen suhteen. Tulosten mukaan pieni ryhmäkoko, luokan yhteisöllisyys sekä opettajan rooli vaikuttavat positiivisesti opintoihin. Joustavat opetusmenetelmät ovat lisänneet nuorten kiin-nostusta nostaa arvosanojaan sekä saada päättötodistus. JOPO-luokan vaihtuvuus vuosittain vaikuttaa sen toimivuuteen. Tutkimuksessa on hankittu tietoa kahden vuosiluokan opiskelijoilta ja otanta on pieni, joten tutkimuksemme tulokset eivät ole täysin yleistettävissä.