Henkilöstökokemuksen kehittäminen esimiestyön avulla
Utti, Kirsi (2020)
Utti, Kirsi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005077641
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005077641
Tiivistelmä
Tämän toimintatutkimuksen aiheena on henkilöstökokemuksen kehittäminen esimiestyön avulla ja kehittämistehtävän tavoitteena oli selvittää onko esimiestyön kehittämisellä mahdollista parantaa organisaation henkilöstökokemusta.
Tavoitteena oli luoda esimiestyölle yhtenäisiä ja selkeitä toimintamalleja, joiden avulla organisaation kokemus johtajuudesta paranee. Tutkimuksella pyrittiin selvittämään, millainen merkitys esimiestyöllä on työhyvinvointiin ja henkilöstökokemukseen sekä minkälaisilla esimiestyöhän liittyvillä keinoilla henkilöstökokemukseen voidaan vaikuttaa positiivisesti.
Kehitystehtävä toteutettiin John Kotterin muutoksen kahdeksan askeleen mallin mukaisesti, tukeutuen teoreettiseen viitekehykseen. Teoreettinen viitekehys muodostuu johtamisesta ja erityisesti muutoksen johtamisesta.
Lähtötilanteessa henkilöstökokemus ei ollut hyvällä tasolla ja sen nähtiin vaikuttavan koko yrityksen menestyksen mahdollisuuksiin, erityisesti tulevaisuudessa. Yritys, jossa toimintatutkimus tehtiin, oli tilanteessa, jossa sen oli muututtava laajasti ja nopeasti. Lähtötilanteessa valtaosa henkilöstöstä myös arvosti pysyvyyttä ja turvallisuutta, muutos nähtiin enemmänkin uhkana.
Kehittämistehtävä toteutettiin toimintatutkimuksena, jossa käytettiin pääasiassa kvantitatiivisia menetelmiä mutta myös kvalitatiivisia menetelmiä. Tutkimusaineisto kerättiin kyselytutkimusten sekä osallistuvan havainnoinnin avulla. Kehittämistehtävän alku- ja lopputilanteen välistä muutosta mitattiin henkilöstön suositteluindeksillä.
Tämä tutkimus osoitti sen, että esimiestyötä ja johtamisen rakenteita kehittämällä pystytään vaikuttamaan hyvin paljon koko organisaation hyvinvointiin, henkilöstökokemukseen. Tulosten perusteella voidaan todeta, että esimiestyöllä on merkittävä rooli työhyvinvoinnissa ja tämän tutkimuksen perusteella esimiestyöllä oli positiivinen vaikutus henkilöstökokemukseen.
Tavoitteena oli luoda esimiestyölle yhtenäisiä ja selkeitä toimintamalleja, joiden avulla organisaation kokemus johtajuudesta paranee. Tutkimuksella pyrittiin selvittämään, millainen merkitys esimiestyöllä on työhyvinvointiin ja henkilöstökokemukseen sekä minkälaisilla esimiestyöhän liittyvillä keinoilla henkilöstökokemukseen voidaan vaikuttaa positiivisesti.
Kehitystehtävä toteutettiin John Kotterin muutoksen kahdeksan askeleen mallin mukaisesti, tukeutuen teoreettiseen viitekehykseen. Teoreettinen viitekehys muodostuu johtamisesta ja erityisesti muutoksen johtamisesta.
Lähtötilanteessa henkilöstökokemus ei ollut hyvällä tasolla ja sen nähtiin vaikuttavan koko yrityksen menestyksen mahdollisuuksiin, erityisesti tulevaisuudessa. Yritys, jossa toimintatutkimus tehtiin, oli tilanteessa, jossa sen oli muututtava laajasti ja nopeasti. Lähtötilanteessa valtaosa henkilöstöstä myös arvosti pysyvyyttä ja turvallisuutta, muutos nähtiin enemmänkin uhkana.
Kehittämistehtävä toteutettiin toimintatutkimuksena, jossa käytettiin pääasiassa kvantitatiivisia menetelmiä mutta myös kvalitatiivisia menetelmiä. Tutkimusaineisto kerättiin kyselytutkimusten sekä osallistuvan havainnoinnin avulla. Kehittämistehtävän alku- ja lopputilanteen välistä muutosta mitattiin henkilöstön suositteluindeksillä.
Tämä tutkimus osoitti sen, että esimiestyötä ja johtamisen rakenteita kehittämällä pystytään vaikuttamaan hyvin paljon koko organisaation hyvinvointiin, henkilöstökokemukseen. Tulosten perusteella voidaan todeta, että esimiestyöllä on merkittävä rooli työhyvinvoinnissa ja tämän tutkimuksen perusteella esimiestyöllä oli positiivinen vaikutus henkilöstökokemukseen.