IHMEEN IHANA SÄVEL HELÄÄ: Immi Hellénin runoihin sävelletyt laulut ja niiden käyttö ohjelmistona kansalaisopiston laulunopetuksessa
Welling, Päivi (2020)
Welling, Päivi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005016773
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005016773
Tiivistelmä
Tämän kaksiosaisen kehittämistyön tarkoituksena oli selvittää, mitä Immi Hellénin runoja on sävelletty lauluiksi ja käyttää koottua aineistoa ohjelmistona kansalaisopiston laulunopetuksessa.
Aineiston kokoamisessa hyödynnettiin monipuolisesti eri lähteitä laulujen löytämiseksi. Immi Hellénin tuotantoon ja henkilöhistoriaan perehdyttiin lähdekirjallisuuden avulla, mikä auttoi ymmärtämään Hellénin elämäntyötä ja arvomaailmaa.
Koottujen laulujen tiedot dokumentoitiin lähdetietoineen yhdeksi kokonaisuudeksi osaksi opinnäytetyötä. Laulujen nimi- ja säveltäjätiedot listattiin runon nimen mukaan aakkosjärjestykseen.
Kehittämistyön pedagogisessa osuudessa käytettiin kootun aineiston lauluja ohjelmistona kansalaisopiston laulunopetuksessa. Immi Hellénin runoihin sävelletyistä lauluista suunniteltiin runoaiheittain konsertteja ja muita esiintymisiä. Laulujen käytettävyyttä nykypäivän laulunopetuksen ohjelmistona analysoitiin muun muassa tekstien näkökulmasta. Kehittämistyössä analysoitiin tarkemmin jouluaiheisia runoja sekä joulukonsertin oppilas- ja ryhmäkohtaisia lauluvalintoja laulupedagogin näkökulmasta.
Työ aineiston kokoamisen parissa osoitti, että Immi Hellénin runoihin sävellettyjä lauluja on olemassa hyvin paljon. Tämän kehittämistyön aineisto sisältää noin 200 laulua. Laulupedagogin näkökulmasta tehdyt havainnot laulujen musiikillisista asioista osoittivat aineistossa olevan eri vaikeustasoisia lauluja. Erot laulujen vaikeustasoissa määrittyivät muun muassa ambituksen ja intervallihyppyjen laajuudesta. Laulut todettiin olevan sopivia niin lasten kuin aikuistenkin laulettaviksi. Aineiston lauluissa havaittiin monipuolisesti Hellénin eri runoaiheita. Aineiston dokumentoinnin on tarkoitus palvella laulupedagogiikkaa nostamalla tältä osin esiin kotimaista lauluohjelmistoa.
Pedagoginen osuus esiintymisineen osoitti runoaiheiden moninaisuuden ja aineiston monet toteuttamismahdollisuudet. Se kehitti osaltaan opetuksen toteuttamisen mahdollisuuksia kansalaisopistossa. Monet Immi Hellénin runoissa esiin nousevat aiheet ovat kuvausta runoilijan oman elinajan elämänmenosta arvoineen. Monet näistä arvoista todettiin edelleen ajankohtaisiksi ja käyttökelpoisiksi, ja ne ovat osa elämäämme ja suomalaisuutta tänäkin päivänä.
Avainsanat
Immi Hellén, runot, kotimainen lauluohjelmisto, laulupedagogiikka, kansalaisopisto The purpose of this two-part research was to find out which Immi Hellén's poems have been set as songs and to use the collected material as repertoire in singing lessons of the community college.
Various sources were used to find songs in the collection of the material. The production and personal history of Immi Hellén was based on literature, which helped to understand Hellén’s lifework and values. The information on collected songs was documented to be a part of this research. The names and composers of the songs were listed alphabetically according to the name of the poem.
In the pedagogical part of research, collected material was used as a repertoire in singing lessons of the community college. The songs by this poetry were used to plan concerts and other performances. The usability of these songs for modern singing education was analysed, for example, from the point of view of the texts. The christmas poems and the christmas concert's songs were analysed from a singing pedagogy point of view.
The research showed that there are very many of Hellen’s poems written as songs. This research includes about 200 songs. From the singing pedagogist point of view, the song showed a large variety of difficulty. The differences in the difficulty levels between the songs were shown in ambitus and interval steps, for example. The songs were found to be suitable for both children and adults to sing. There were discovered many various themes of Hellén’s poems in the material. Documention of the material was made to serve pedagogics and popularise Finnish vocal songs.
The pedagogical part of this research showed the diversity of poetry themes and their usability. In part it developed the possibilities for teaching in a community college. Many of Immi Hellén's poems are a description of the poet's own lifetime and values. Many of these values are still current and useful, and they are part of our lives and Finnishness today.
Keywords
Immi Hellén, poems, national song repertoire, vocal pedagogy, community college
Aineiston kokoamisessa hyödynnettiin monipuolisesti eri lähteitä laulujen löytämiseksi. Immi Hellénin tuotantoon ja henkilöhistoriaan perehdyttiin lähdekirjallisuuden avulla, mikä auttoi ymmärtämään Hellénin elämäntyötä ja arvomaailmaa.
Koottujen laulujen tiedot dokumentoitiin lähdetietoineen yhdeksi kokonaisuudeksi osaksi opinnäytetyötä. Laulujen nimi- ja säveltäjätiedot listattiin runon nimen mukaan aakkosjärjestykseen.
Kehittämistyön pedagogisessa osuudessa käytettiin kootun aineiston lauluja ohjelmistona kansalaisopiston laulunopetuksessa. Immi Hellénin runoihin sävelletyistä lauluista suunniteltiin runoaiheittain konsertteja ja muita esiintymisiä. Laulujen käytettävyyttä nykypäivän laulunopetuksen ohjelmistona analysoitiin muun muassa tekstien näkökulmasta. Kehittämistyössä analysoitiin tarkemmin jouluaiheisia runoja sekä joulukonsertin oppilas- ja ryhmäkohtaisia lauluvalintoja laulupedagogin näkökulmasta.
Työ aineiston kokoamisen parissa osoitti, että Immi Hellénin runoihin sävellettyjä lauluja on olemassa hyvin paljon. Tämän kehittämistyön aineisto sisältää noin 200 laulua. Laulupedagogin näkökulmasta tehdyt havainnot laulujen musiikillisista asioista osoittivat aineistossa olevan eri vaikeustasoisia lauluja. Erot laulujen vaikeustasoissa määrittyivät muun muassa ambituksen ja intervallihyppyjen laajuudesta. Laulut todettiin olevan sopivia niin lasten kuin aikuistenkin laulettaviksi. Aineiston lauluissa havaittiin monipuolisesti Hellénin eri runoaiheita. Aineiston dokumentoinnin on tarkoitus palvella laulupedagogiikkaa nostamalla tältä osin esiin kotimaista lauluohjelmistoa.
Pedagoginen osuus esiintymisineen osoitti runoaiheiden moninaisuuden ja aineiston monet toteuttamismahdollisuudet. Se kehitti osaltaan opetuksen toteuttamisen mahdollisuuksia kansalaisopistossa. Monet Immi Hellénin runoissa esiin nousevat aiheet ovat kuvausta runoilijan oman elinajan elämänmenosta arvoineen. Monet näistä arvoista todettiin edelleen ajankohtaisiksi ja käyttökelpoisiksi, ja ne ovat osa elämäämme ja suomalaisuutta tänäkin päivänä.
Avainsanat
Immi Hellén, runot, kotimainen lauluohjelmisto, laulupedagogiikka, kansalaisopisto
Various sources were used to find songs in the collection of the material. The production and personal history of Immi Hellén was based on literature, which helped to understand Hellén’s lifework and values. The information on collected songs was documented to be a part of this research. The names and composers of the songs were listed alphabetically according to the name of the poem.
In the pedagogical part of research, collected material was used as a repertoire in singing lessons of the community college. The songs by this poetry were used to plan concerts and other performances. The usability of these songs for modern singing education was analysed, for example, from the point of view of the texts. The christmas poems and the christmas concert's songs were analysed from a singing pedagogy point of view.
The research showed that there are very many of Hellen’s poems written as songs. This research includes about 200 songs. From the singing pedagogist point of view, the song showed a large variety of difficulty. The differences in the difficulty levels between the songs were shown in ambitus and interval steps, for example. The songs were found to be suitable for both children and adults to sing. There were discovered many various themes of Hellén’s poems in the material. Documention of the material was made to serve pedagogics and popularise Finnish vocal songs.
The pedagogical part of this research showed the diversity of poetry themes and their usability. In part it developed the possibilities for teaching in a community college. Many of Immi Hellén's poems are a description of the poet's own lifetime and values. Many of these values are still current and useful, and they are part of our lives and Finnishness today.
Keywords
Immi Hellén, poems, national song repertoire, vocal pedagogy, community college