Laatukäsikirja kirjanpidon kuukausittaiseen täsmäytystyöhön
Pernu, Antti (2020)
Pernu, Antti
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004306629
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004306629
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana on oululainen tilitoimisto. Taustalla on tarve kehittää ja standardoida kuukausittaisen kirjanpidon täsmäytystyötä. Aiemmin tekemistä on leimannut laatuvaihtelut, ongelmat ajanhallinnassa sekä tehokkuudessa. Tämä on aiheuttanut työntekijöissä tarpeetonta kuormitusta.
Tavoitteena on luoda kuukausittaisen täsmäytystyön prosessi ja saada prosessin kehittäminen osaksi päivittäistä toimintaa. Tarkoitus on yhtenäistää toimintatavat, jolla saavutetaan tasainen laatu. Lisäksi tavoitteena on kehittää ajanhallintaa. Aiemmin kun prosesseja on luotu, niiden kehittäminen on unohtunut, ja samalla saavutetut hyödyt on menetetty. Tässä laatukäsikirjassa on tavoitteena ratkaista myös tämä ongelma.
Opinnäytetyö on laadullinen kehittämistehtävä ja se on luonteeltaan toiminnallinen. Aiheen teoriaan perehtymisen lisäksi kehittämismenetelmiä ovat olleet erilaiset palaverit, sekä workshopit tiimin kesken, missä prosesseja ja laatua on kehitetty. Välillä tekemistä on arvioitu työn ohessa, jolloin havaittuihin ongelmiin prosesseissa on päästy puuttumaan. Olennainen resurssi prosessien luomisessa on edellä mainittujen lisäksi organisaatiosta löytyvä kokemusperäinen hiljainen tieto.
Tuloksena syntyi laatukäsikirja sekä prosessit kuvattuna erilliselle alustalle, missä niitä päivitetään jatkuvasti. Tässä raportissa kuvataan laatukäsikirjan syntyprosessi, sekä siihen vaikuttavat asiat.
Jatkossa tällä samalla konseptilla tullaan kehittämään laatua ja prosesseja myös muille ydinprosessin osa-alueille. Tärkeimpiä kehityskohteita ovat palkkahallinto, tilinpäätökset, sekä uuden asiakkaan käyttöönotto. Lisäksi laatujohtamista voidaan edelleen kehittää siten, että tiimin itseohjautuvuus paranee.
Tavoitteena on luoda kuukausittaisen täsmäytystyön prosessi ja saada prosessin kehittäminen osaksi päivittäistä toimintaa. Tarkoitus on yhtenäistää toimintatavat, jolla saavutetaan tasainen laatu. Lisäksi tavoitteena on kehittää ajanhallintaa. Aiemmin kun prosesseja on luotu, niiden kehittäminen on unohtunut, ja samalla saavutetut hyödyt on menetetty. Tässä laatukäsikirjassa on tavoitteena ratkaista myös tämä ongelma.
Opinnäytetyö on laadullinen kehittämistehtävä ja se on luonteeltaan toiminnallinen. Aiheen teoriaan perehtymisen lisäksi kehittämismenetelmiä ovat olleet erilaiset palaverit, sekä workshopit tiimin kesken, missä prosesseja ja laatua on kehitetty. Välillä tekemistä on arvioitu työn ohessa, jolloin havaittuihin ongelmiin prosesseissa on päästy puuttumaan. Olennainen resurssi prosessien luomisessa on edellä mainittujen lisäksi organisaatiosta löytyvä kokemusperäinen hiljainen tieto.
Tuloksena syntyi laatukäsikirja sekä prosessit kuvattuna erilliselle alustalle, missä niitä päivitetään jatkuvasti. Tässä raportissa kuvataan laatukäsikirjan syntyprosessi, sekä siihen vaikuttavat asiat.
Jatkossa tällä samalla konseptilla tullaan kehittämään laatua ja prosesseja myös muille ydinprosessin osa-alueille. Tärkeimpiä kehityskohteita ovat palkkahallinto, tilinpäätökset, sekä uuden asiakkaan käyttöönotto. Lisäksi laatujohtamista voidaan edelleen kehittää siten, että tiimin itseohjautuvuus paranee.