Kansainvälisten Erasmus vaihto-opiskelijoiden odotukset ja kokemukset Suomen Lapista matkailukohteena
Ngo, Jasmin (2020)
Ngo, Jasmin
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004286361
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004286361
Tiivistelmä
Aikamatkat Oy on suomalainen matkanjärjestäjä, joka järjestää Lapin matkoja Erasmus vaihto-opiskelijoille eri puolille Suomen ja Ruotsin Lappia.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää kohtaavatko kansainvälisten Erasmus vaihto-opiskelijoiden odotukset ja kokemukset Lapissa heidän Lapin matkan aikana ja kuinka heidän kokemiaan kokemuksia voitaisiin tulevaisuudessa parantaa. Työ on tehty toimeksiantona Aikamatkat Oy:lle. Tutkimus toteutettiin lokakuun 2019 ja huhtikuun 2020 välisenä aikana.
Tutkimuksen pohjana toimivat Lapin matkailun vetovoimatekijät, joita on muun muassa arktinen luonto ja erilaiset aktiviteetit. Tutkimuksen teoreettisena pohjana käytetään koetun kokonaislaadun mallia, 4Q-laatumallia sekä elämyskolmiota.
Opinnäytetyön empiirinen osuus tehtiin kvantitatiivisena verkkokyselynä käyttäen Webpropol-alustaa. Tutkimusaineisto kerättiin Lapissa marras-joulukuun vaihteessa vuonna 2019. Tutkimukseen osallistui 191 vaihto-opiskelijaa 33:sta eri maasta. Aineistoa analysoitiin vertailemalla kyselyn vastausten prosentuaalisia määriä.
Opiskelijat odottivat matkalta eniten revontulia ja luontoa. Aktiviteeteista odotettiin eniten huskysafaria sekä revontuliretkeä bussilla. Suurin osa vastaajista koki kokemusten kohtaavan odotustensa kanssa lukuun ottamatta revontuliretkeä bussilla, sillä se koettiin odotettua huonommaksi. Majoitus puolestaan koettiin odotettua paremmaksi. Vähemmän odotetut asiat koettiin keskimäärin paremmaksi, kuin ne, joihin kohdistui enemmän odotuksia.
Työn lopussa on lueteltu kehitysehdotuksia opiskelijoilta saadun palautteen perusteella. Kehitysideoita ovat muun muassa luoda kattava infopaketti eri kohteista ja sen tarjoamista palveluista. Opiskelijat toivoivat myös yksityiskohtaisempaa kuvausta eri aktiviteeteista oston yhteydessä. Revontuliretki bussilla toivottiin järjestettävän ainoastaan silloin, kun revontulia on mahdollista nähdä. Markkinoinnissa ehdotetaan käytettävän muita vetovoimatekijöitä, kuin revontulia.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää kohtaavatko kansainvälisten Erasmus vaihto-opiskelijoiden odotukset ja kokemukset Lapissa heidän Lapin matkan aikana ja kuinka heidän kokemiaan kokemuksia voitaisiin tulevaisuudessa parantaa. Työ on tehty toimeksiantona Aikamatkat Oy:lle. Tutkimus toteutettiin lokakuun 2019 ja huhtikuun 2020 välisenä aikana.
Tutkimuksen pohjana toimivat Lapin matkailun vetovoimatekijät, joita on muun muassa arktinen luonto ja erilaiset aktiviteetit. Tutkimuksen teoreettisena pohjana käytetään koetun kokonaislaadun mallia, 4Q-laatumallia sekä elämyskolmiota.
Opinnäytetyön empiirinen osuus tehtiin kvantitatiivisena verkkokyselynä käyttäen Webpropol-alustaa. Tutkimusaineisto kerättiin Lapissa marras-joulukuun vaihteessa vuonna 2019. Tutkimukseen osallistui 191 vaihto-opiskelijaa 33:sta eri maasta. Aineistoa analysoitiin vertailemalla kyselyn vastausten prosentuaalisia määriä.
Opiskelijat odottivat matkalta eniten revontulia ja luontoa. Aktiviteeteista odotettiin eniten huskysafaria sekä revontuliretkeä bussilla. Suurin osa vastaajista koki kokemusten kohtaavan odotustensa kanssa lukuun ottamatta revontuliretkeä bussilla, sillä se koettiin odotettua huonommaksi. Majoitus puolestaan koettiin odotettua paremmaksi. Vähemmän odotetut asiat koettiin keskimäärin paremmaksi, kuin ne, joihin kohdistui enemmän odotuksia.
Työn lopussa on lueteltu kehitysehdotuksia opiskelijoilta saadun palautteen perusteella. Kehitysideoita ovat muun muassa luoda kattava infopaketti eri kohteista ja sen tarjoamista palveluista. Opiskelijat toivoivat myös yksityiskohtaisempaa kuvausta eri aktiviteeteista oston yhteydessä. Revontuliretki bussilla toivottiin järjestettävän ainoastaan silloin, kun revontulia on mahdollista nähdä. Markkinoinnissa ehdotetaan käytettävän muita vetovoimatekijöitä, kuin revontulia.