Jätehuoltopalveluiden markkinointi ja asiakastyytyväisyys Jätekukko Oy:ssä
Luukkonen, Patrik (2020)
Luukkonen, Patrik
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004175290
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004175290
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin jätehuoltoyhtiö Jätekukko Oy:n toimeksiannosta. Työn tavoitteena oli kartoittaa yrityksen Lavakukko, Noutokukko ja Pihakukko -palveluiden markkinoinnin nykytilaa henkilökunnan ja asiakaskunnan näkökulmasta.
Opinnäytetyössä kartoitettiin Jätekukko Oy:n yleisiä markkinointikäytäntöjä, sekä tarkemmin muita yrityksen tarjoamia palveluita. Jätekukko Oy:n palveluiden markkinoinnin nykytilan kartoitus ja kehitystarpeiden ehdotukset toteutettiin, koska vastaavaa selvitystyötä ei ole aiemmin tehty. Palveluiden markkinoinnin selvitykselle oli tarve.
Työ toteutettiin haastattelemalla Jätekukko Oy:n viestinnästä vastaavia henkilöitä. Henkilökunnan haastatteluilla selvitettiin, kuinka markkinointia yrityksen, ja sen palveluiden osalta on aiemmin tehty. Työssä tarkasteltiin yrityksen teettämien asiakastyytyväisyyskyselyiden tuloksia. Kyselyillä saatiin kattavasti tietoa asiakastyytyväisyydestä.
Teoreettisen viitekehyksen tarkoitus on havainnoida markkinoinnin käsitteitä. Empiriassa perehdytään markkinointiajatteluun ja siihen orientoitumiseen. Lisäksi työssä käsitellään asiakkaan tärkeyttä palvelun kuluttajana ja asiakashyötyä.
Työn tavoitteet palveluiden markkinoinnin nykytilan selvityksestä saavutettiin hyvin. Vastauksia asiakastyytyväisyyskyselyyn saatiin riittävästi ja asiakastyytyväisyydestä saatiin hyviä tuloksia. Näiden tulosten perusteella opinnäytetyö tarjoaa markkinoinnin kehitystoimia koskien palveluiden markkinointia ja myyntiä.
Opinnäytetyössä kartoitettiin Jätekukko Oy:n yleisiä markkinointikäytäntöjä, sekä tarkemmin muita yrityksen tarjoamia palveluita. Jätekukko Oy:n palveluiden markkinoinnin nykytilan kartoitus ja kehitystarpeiden ehdotukset toteutettiin, koska vastaavaa selvitystyötä ei ole aiemmin tehty. Palveluiden markkinoinnin selvitykselle oli tarve.
Työ toteutettiin haastattelemalla Jätekukko Oy:n viestinnästä vastaavia henkilöitä. Henkilökunnan haastatteluilla selvitettiin, kuinka markkinointia yrityksen, ja sen palveluiden osalta on aiemmin tehty. Työssä tarkasteltiin yrityksen teettämien asiakastyytyväisyyskyselyiden tuloksia. Kyselyillä saatiin kattavasti tietoa asiakastyytyväisyydestä.
Teoreettisen viitekehyksen tarkoitus on havainnoida markkinoinnin käsitteitä. Empiriassa perehdytään markkinointiajatteluun ja siihen orientoitumiseen. Lisäksi työssä käsitellään asiakkaan tärkeyttä palvelun kuluttajana ja asiakashyötyä.
Työn tavoitteet palveluiden markkinoinnin nykytilan selvityksestä saavutettiin hyvin. Vastauksia asiakastyytyväisyyskyselyyn saatiin riittävästi ja asiakastyytyväisyydestä saatiin hyviä tuloksia. Näiden tulosten perusteella opinnäytetyö tarjoaa markkinoinnin kehitystoimia koskien palveluiden markkinointia ja myyntiä.