The balanced scorecard: Case X
Paulamäki, Jukka (2019)
Paulamäki, Jukka
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004175256
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004175256
Tiivistelmä
Yhtiön kehittymistä ei tarvitse tyytyä seuramaan vain yrityksen kuukausittaista tulosta seuraamalla. BSC on työkalu, jossa luodaan mittarit, jotka ottavat huomioon kokonaisvaltaisesti henkilöstön osaamisen, sisäiset prosessit, asiakastarpeen ja taloudellisen seurannan tuloslaskelmaa huomattavasti kattavammin. Positiivinen kehitys seurattavissa mittareissa johtaa strategisten tavoitteiden saavuttamiseen.
Kohdeyrityksessä nämä strategiset tavoitteet ovat liikevaihdon, tuloksen ja omavaraisuusasteen paraneminen. Kohdeyritykselle luotin mittaristo, joka ottaa huomioon kaikki BSC:n näkökulmat (talous, asiakkaat, sisäiset prosessit ja henkilöstön osaaminen). Luodun mittariston mittarit priorisoitiin, ja yritykselle luotiin strategiakartta. Lisäksi rakennettiin Balanced scrorecardia tukevia palkitsemismalleja.
Opinnäytetyö on jaettu kahteen eri osaan. Ensimmäisessä osassa käydään teoria liittyen Balanced scorecardiin. Toisessa osassa teoriaa sovelletaan kohdeyritykseen.
Opinnäytetyössä kohdeyritykselle luotiin BSC- mittaristo ja strategiakartta, jotka takaavat strategisten tavoitteiden saavuttamisen. The bottom line of a company’s monthly profit and loss statement is not the only indicator of that company’s development. The Balanced scorecard (BSC) is a tool that utilizes measures of knowledge, internal process, customer demand and financial proficiency. BSC is much more comprehensive than the profit and loss statement. The positive development of these measures will lead to the achievement of
strategic goals.
The increase of net revenue, profit and equity ratio are the strategic goals of the case company. In the BSC, an instrument is created in which all aspects (financial, customer, internal process and knowledge) are taken into consideration. The measures of the created instrumentation are prioritized, and the strategy map is created. Additionally, a compensation plan that supports the BSC is created.
This thesis is divided into two parts. The first part includes the theory of the balanced scorecard. The second part is a case study that includes the designing of the balanced scorecard for the case company.
As a result of this thesis, the case company possesses the instrumentation of the balanced scorecard, compensation plans and strategy map, which ensures the achievement of its strategic goals.
Kohdeyrityksessä nämä strategiset tavoitteet ovat liikevaihdon, tuloksen ja omavaraisuusasteen paraneminen. Kohdeyritykselle luotin mittaristo, joka ottaa huomioon kaikki BSC:n näkökulmat (talous, asiakkaat, sisäiset prosessit ja henkilöstön osaaminen). Luodun mittariston mittarit priorisoitiin, ja yritykselle luotiin strategiakartta. Lisäksi rakennettiin Balanced scrorecardia tukevia palkitsemismalleja.
Opinnäytetyö on jaettu kahteen eri osaan. Ensimmäisessä osassa käydään teoria liittyen Balanced scorecardiin. Toisessa osassa teoriaa sovelletaan kohdeyritykseen.
Opinnäytetyössä kohdeyritykselle luotiin BSC- mittaristo ja strategiakartta, jotka takaavat strategisten tavoitteiden saavuttamisen.
strategic goals.
The increase of net revenue, profit and equity ratio are the strategic goals of the case company. In the BSC, an instrument is created in which all aspects (financial, customer, internal process and knowledge) are taken into consideration. The measures of the created instrumentation are prioritized, and the strategy map is created. Additionally, a compensation plan that supports the BSC is created.
This thesis is divided into two parts. The first part includes the theory of the balanced scorecard. The second part is a case study that includes the designing of the balanced scorecard for the case company.
As a result of this thesis, the case company possesses the instrumentation of the balanced scorecard, compensation plans and strategy map, which ensures the achievement of its strategic goals.