Käden käänteessä : Pianistin kehollisuus ja pianonsoittotekniikan rakennuspalikat
Niiranen, Tanja (2020)
Niiranen, Tanja
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004124917
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004124917
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee kehollisuutta ja kehoa pianonsoitossa. Pianoa ei soiteta ainoastaan sormilla, vaan soittoon osallistuu koko keho. Kehollisuus liittyy olennaisesti soittotekniikkaan, jonka tarkoitus on toimia musiikillisen ilmaisun mahdollistajana. Opinnäytetyössä esitellään pianonsoittotekniikkaan liittyviä kehon ja mielen taitoja sekä pianonsoittoon tarvittavia soittoliikkeitä.
Lähdeaineistona on käytetty pianonsoittotekniikkaa käsittelevää kirjallisuutta sekä kehollisuutta käsittelevää kirjallisuutta. Lähteistä on eritelty pianonsoittotekniikkaan liittyviä tekijöitä. Opinnäytetyössä esitellään harjoituksia, jotka sopivat pianonsoiton itsenäiseen harjoitteluun ja pianotunnille. Harjoitukset kehittävät pianonsoittotaitoa ja -tekniikkaa kiinnittämällä huomiota erityisesti kehon tiedostamiseen ja kehollisuuden eri osa-alueisiin. Opinnäytetyössä ja harjoituksissa käsitellään myös mielen tehtävää pianonsoitossa, sillä keho ei toimi itsenäisesti ilman mieltä. Opinnäytetyössä ryhmitellään ja esitellään myös yleisiä pianonsoitossa käytettäviä soittoliikkeitä, jotka muodostavat soiton perustekniikan.
Liikkeen laadun parantaminen kehittää myös soittotaitoa. Pianonsoitossa tavoitteena on taloudellinen, ergonominen ja musiikin ilmaisun mahdollistava liike. Soittotaitoa voi kehittää harjoittelemalla huomion suuntaamista, soivaa mielikuvaa, liikkeen mielikuvaa, hengittämistä, istumista ja soittoliikkeitä. Ensimmäisten soitonopettajien vaikutus soittotekniikan kehittymiseen on merkittävä. Opinnäytetyö tarjoaa harjoituksia pianistin kehotietoisuuden lisäämiseksi sekä tietoa kehon merkityksestä pianonsoitossa ja soittotekniikassa.
Lähdeaineistona on käytetty pianonsoittotekniikkaa käsittelevää kirjallisuutta sekä kehollisuutta käsittelevää kirjallisuutta. Lähteistä on eritelty pianonsoittotekniikkaan liittyviä tekijöitä. Opinnäytetyössä esitellään harjoituksia, jotka sopivat pianonsoiton itsenäiseen harjoitteluun ja pianotunnille. Harjoitukset kehittävät pianonsoittotaitoa ja -tekniikkaa kiinnittämällä huomiota erityisesti kehon tiedostamiseen ja kehollisuuden eri osa-alueisiin. Opinnäytetyössä ja harjoituksissa käsitellään myös mielen tehtävää pianonsoitossa, sillä keho ei toimi itsenäisesti ilman mieltä. Opinnäytetyössä ryhmitellään ja esitellään myös yleisiä pianonsoitossa käytettäviä soittoliikkeitä, jotka muodostavat soiton perustekniikan.
Liikkeen laadun parantaminen kehittää myös soittotaitoa. Pianonsoitossa tavoitteena on taloudellinen, ergonominen ja musiikin ilmaisun mahdollistava liike. Soittotaitoa voi kehittää harjoittelemalla huomion suuntaamista, soivaa mielikuvaa, liikkeen mielikuvaa, hengittämistä, istumista ja soittoliikkeitä. Ensimmäisten soitonopettajien vaikutus soittotekniikan kehittymiseen on merkittävä. Opinnäytetyö tarjoaa harjoituksia pianistin kehotietoisuuden lisäämiseksi sekä tietoa kehon merkityksestä pianonsoitossa ja soittotekniikassa.