Tilinpäätöksen analysointiohjelma : Accuna
Nousiainen, Milla; Somero, Sanna-Maaria (2020)
Nousiainen, Milla
Somero, Sanna-Maaria
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004024392
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004024392
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme toimeksiantajana on Oulun ammattikorkeakoulu. Opinnäytetyö käsittelee tilinpäätöksen analysointia tunnuslukujen pohjalta. Opinnäytetyö tehtiin kehittämistutkimuksena, jossa tuotamme konkreettisen ohjekirjan tilinpäätösten analysointiohjelma Accunan käytöstä.
Tavoitteena oli tehdä kattava konstruktiivinen tutkimus, jossa teoria tuki tuotosta. Toiminnallisen tutkimuksen luonteen mukaisesti teoriaosuus ja toiminnallinen tuotos ovat omissa kohdissaan. Teoreettisen osuuden jälkeen käsitellään toiminnallista osuutta, joka sisältää opinnäyteprosessin kuvauksen sekä itse opas löytyy opinnäytetyön liitetiedostoista.
Tämä opinnäytetyö on laadullinen tutkimus. Opinnäytetyön viitekehys rakentuu tilinpäätöksen analysointia käsittelevän teoreettisen tiedon sekä sen pohjalta tuotetun empiirisen tutkimuksen pohjalta. Tietoperusta koostuu tilinpäätöstä käsittelevästä kirjallisuudesta, verkkolähteistä sekä kirjanpitolaista. Teoriaosuudessa pääpaino on tilinpäätösanalyysien tunnuslukujen kattavassa tulkinnassa. Teoriaosuudessa käsitellään lisäksi tilinpäätöstä ja sen oikaisuja sekä tilinpäätösanalyysia, sen vaiheita ja käyttäjiä. Tilinpäätöstä analysoidaan opinnäytetyössä erilaisin menetelmin, pääasiassa kuitenkin tunnuslukuja hyödyntämällä.
Opinnäytetyömme teoreettinen osuus ja sen liitteenä oleva opas tulevat käyttöön Oulun ammattikorkeakoulun taloushallinnon opettajille ja opiskelijoille. Tuotoksen lukijan tulisi osata kerätyn teoriapohjan avulla tulkita ja tehdä johtopäätöksiä tilinpäätösanalyysin tunnusluvuista sekä hyödyntää tietoa ohjelman käytössä. This thesis has been prepared in cooperation with Oulu University of Applied Sciences. The thesis deals with the analysis of financial statements based on key figures. The purpose is to conduct a development study and a manual which is produced to help in the use of financial statements analysis programme Accuna.
The aim in this thesis is to conduct a comprehensive constructive study in which the theory supports the output. In accordance with the nature of project-based study, the theoretical part and the functional output are in their own sections in the thesis. The theoretical part is followed by a description of the thesis process and the manual is included as an attachment.
This thesis is qualitative research. The thesis theoretical background is based on theoretical knowledge of financial analysis and empirical research. The knowledge base consists of literature on the financial statements, online sources and the Accounting Act. In the theoretical part, the emphasis is on a comprehensive interpretation of the key figures in financial reporting. The theoretical part also covers with the financial statements and their adjustments, as well as with the analysis of financial statements, its phases and users. The financial statements are analyzed in the thesis using different methods, but mainly using the key figures.
The theoretical part of this thesis and the guide attached to it will be used by Oulu University of Applied Sciences teachers and students. The reader of the output should be able to interpret and draw conclusions based on the key figures of the financial statements. The reader can utilize the information from the theoretical part and apply it in the use of the program.
Tavoitteena oli tehdä kattava konstruktiivinen tutkimus, jossa teoria tuki tuotosta. Toiminnallisen tutkimuksen luonteen mukaisesti teoriaosuus ja toiminnallinen tuotos ovat omissa kohdissaan. Teoreettisen osuuden jälkeen käsitellään toiminnallista osuutta, joka sisältää opinnäyteprosessin kuvauksen sekä itse opas löytyy opinnäytetyön liitetiedostoista.
Tämä opinnäytetyö on laadullinen tutkimus. Opinnäytetyön viitekehys rakentuu tilinpäätöksen analysointia käsittelevän teoreettisen tiedon sekä sen pohjalta tuotetun empiirisen tutkimuksen pohjalta. Tietoperusta koostuu tilinpäätöstä käsittelevästä kirjallisuudesta, verkkolähteistä sekä kirjanpitolaista. Teoriaosuudessa pääpaino on tilinpäätösanalyysien tunnuslukujen kattavassa tulkinnassa. Teoriaosuudessa käsitellään lisäksi tilinpäätöstä ja sen oikaisuja sekä tilinpäätösanalyysia, sen vaiheita ja käyttäjiä. Tilinpäätöstä analysoidaan opinnäytetyössä erilaisin menetelmin, pääasiassa kuitenkin tunnuslukuja hyödyntämällä.
Opinnäytetyömme teoreettinen osuus ja sen liitteenä oleva opas tulevat käyttöön Oulun ammattikorkeakoulun taloushallinnon opettajille ja opiskelijoille. Tuotoksen lukijan tulisi osata kerätyn teoriapohjan avulla tulkita ja tehdä johtopäätöksiä tilinpäätösanalyysin tunnusluvuista sekä hyödyntää tietoa ohjelman käytössä.
The aim in this thesis is to conduct a comprehensive constructive study in which the theory supports the output. In accordance with the nature of project-based study, the theoretical part and the functional output are in their own sections in the thesis. The theoretical part is followed by a description of the thesis process and the manual is included as an attachment.
This thesis is qualitative research. The thesis theoretical background is based on theoretical knowledge of financial analysis and empirical research. The knowledge base consists of literature on the financial statements, online sources and the Accounting Act. In the theoretical part, the emphasis is on a comprehensive interpretation of the key figures in financial reporting. The theoretical part also covers with the financial statements and their adjustments, as well as with the analysis of financial statements, its phases and users. The financial statements are analyzed in the thesis using different methods, but mainly using the key figures.
The theoretical part of this thesis and the guide attached to it will be used by Oulu University of Applied Sciences teachers and students. The reader of the output should be able to interpret and draw conclusions based on the key figures of the financial statements. The reader can utilize the information from the theoretical part and apply it in the use of the program.