Lasten kokemuksia ja käsityksiä hyvinvoinnista
Parviainen, Mira; Vaaherkumpu, Tarja (2020)
Parviainen, Mira
Vaaherkumpu, Tarja
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004024339
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004024339
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää lasten kokemuksia ja käsityksiä hyvinvoinnista. Toimeksiantajana oli Joensuun Perheentalo, jonka toiminnassa lasten hyvinvoinnilla on keskeinen merkitys. Lasten kokemuksia on opinnäytetyössä lähestytty muistojen, arjen ja osallisuuden näkökulmista. Käsityksiä on kysytty ja tulkittu kaikista lasten antamista vastauksista.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Opinnäytetyön aineisto kerättiin toteuttamalla Joensuun Perheentalolla Ihan omin sanoin -muistelupäivä sekä sähköisellä kyselyllä. Molemmissa aineiston keruun menetelmissä tavoite oli huomioida lapselta kysymisen erityispiirteet ja luoda lapselle turvallinen vastaamisen mahdollisuus. Lapsen vastausten kirjaamisen rooli oli lapselle entuudestaan tutulla aikuisella.
Keskeisinä tuloksina olivat 1. Toiminta ja aktiivisuus tekemisen ja mahdollisuuden näkökulmista, 2. Sosiaaliset suhteet ja niiden sisällöllinen laatu, 3. Hoiva ja huolenpito, 4. Elämän jäsentyminen lainalaisuuksina ja arkisina struktuureina sekä 5. Tiedollinen kehitys ja emotionaalinen tarvitsevuus avartuneena käsityksenä itsestä, elämästä ja maailmasta.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Opinnäytetyön aineisto kerättiin toteuttamalla Joensuun Perheentalolla Ihan omin sanoin -muistelupäivä sekä sähköisellä kyselyllä. Molemmissa aineiston keruun menetelmissä tavoite oli huomioida lapselta kysymisen erityispiirteet ja luoda lapselle turvallinen vastaamisen mahdollisuus. Lapsen vastausten kirjaamisen rooli oli lapselle entuudestaan tutulla aikuisella.
Keskeisinä tuloksina olivat 1. Toiminta ja aktiivisuus tekemisen ja mahdollisuuden näkökulmista, 2. Sosiaaliset suhteet ja niiden sisällöllinen laatu, 3. Hoiva ja huolenpito, 4. Elämän jäsentyminen lainalaisuuksina ja arkisina struktuureina sekä 5. Tiedollinen kehitys ja emotionaalinen tarvitsevuus avartuneena käsityksenä itsestä, elämästä ja maailmasta.