Säveltäminen pianotunneilla : Ideoita säveltämisen opettamiseen instrumenttiopetuksessa
Kukkula, Tiina (2020)
Kukkula, Tiina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003314209
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003314209
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on luoda opetusmateriaalia pianonsoiton opettajille säveltämisen opettamiseen. Tarve opetusmateriaalien kehittämiseen syntyi uuden taiteen perusopetuksen opetussuunnitelman myötä, jossa säveltäminen on nostettu merkittävään asemaan instrumenttiopinnoissa. Opinnäytetyön opetusmateriaalin tarkoituksena on auttaa soitonopettajia avaamaan oppilailleen säveltämisen maailmaa, jossa oppilas voi nähdä musiikin tekemisen laajemmin ja toteuttaa visioitaan taidemusiikin, elokuva- tai pelimusiikin, kevyen musiikin tai minkä tahansa muun genren saralla. Tietoperustana opinnäytetyössä on käytetty säveltämistä ja luovuutta koskevaa kirjallisuutta. Opinnäytetyössä pohditaan opettaja-oppilassuhteen, motivaation, monipuolisten opetusmenetelmien ja flown merkitystä soitonopiskeluun.
Opinnäytetyön tutkimusote on musiikkipedagoginen. Tutkimuksen lähtökohtana on oppilaan laaja-alainen musiikillinen kehittyminen säveltämisen avulla. Tiina Kukkula on kerännyt sävellysharjoituksia verkkosivustolle www.savellyttaminen.fi. Kukkula on säveltänyt Ii instituutissa piano-oppilaidensa kanssa harjoitusten avulla lukuvuoden 2019–2020 aikana. Sävellysprosessin lopussa oppilaat vastasivat kyselyyn, jossa selvitettiin, kokivatko he säveltämisen tärkeäksi ja innostavaksi. Kyselyllä selvitettiin myös oppilaiden kokemuksia ajan riittämisestä säveltämiseen. Oppilaiden mukaan säveltäminen oli mukavaa ja helppoa tai hiukan haastavaa. Säveltäminen antoi lisää vapautta soittoon, lisäsi oppilaan päätösvaltaa opiskeluun ja toi vaihtelua musiikinopiskeluun. Moni oli hyvin innostunut ja halusi jatkaa säveltämistä. Aikaa säveltämiseen kotona löytyi, eikä se vienyt tunneista liikaa aikaa.
Oppilaiden sävellyksiä on esillä verkkosivustolla nuottiesimerkkeinä, videoina ja äänitiedostoina. Tavoitteena on, että pianonsoiton opettajat pystyvät hyödyntämään harjoituksia opetuksessaan. Osaa tehtävistä voi soveltaa myös muille instrumenteille ja yhteismusisointiin. Tulevaisuudessa teen lisää sävellysharjoituksia ja kehitän verkkosivustoani.
Opinnäytetyön tutkimusote on musiikkipedagoginen. Tutkimuksen lähtökohtana on oppilaan laaja-alainen musiikillinen kehittyminen säveltämisen avulla. Tiina Kukkula on kerännyt sävellysharjoituksia verkkosivustolle www.savellyttaminen.fi. Kukkula on säveltänyt Ii instituutissa piano-oppilaidensa kanssa harjoitusten avulla lukuvuoden 2019–2020 aikana. Sävellysprosessin lopussa oppilaat vastasivat kyselyyn, jossa selvitettiin, kokivatko he säveltämisen tärkeäksi ja innostavaksi. Kyselyllä selvitettiin myös oppilaiden kokemuksia ajan riittämisestä säveltämiseen. Oppilaiden mukaan säveltäminen oli mukavaa ja helppoa tai hiukan haastavaa. Säveltäminen antoi lisää vapautta soittoon, lisäsi oppilaan päätösvaltaa opiskeluun ja toi vaihtelua musiikinopiskeluun. Moni oli hyvin innostunut ja halusi jatkaa säveltämistä. Aikaa säveltämiseen kotona löytyi, eikä se vienyt tunneista liikaa aikaa.
Oppilaiden sävellyksiä on esillä verkkosivustolla nuottiesimerkkeinä, videoina ja äänitiedostoina. Tavoitteena on, että pianonsoiton opettajat pystyvät hyödyntämään harjoituksia opetuksessaan. Osaa tehtävistä voi soveltaa myös muille instrumenteille ja yhteismusisointiin. Tulevaisuudessa teen lisää sävellysharjoituksia ja kehitän verkkosivustoani.