The role of data and artificial intelligence in strategic management of top management : a case study
Kiviniemi, Olli (2020)
Kiviniemi, Olli
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003273981
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003273981
Tiivistelmä
Maailma on muuttunut arvaamattomaksi paikaksi, jossa kaikki vaikuttaa kaikkeen. Jatkuvasti muuttuva liiketoimintaympäristö haastaa johtajat ja tuo uusia haasteita strategiajohtamiseen. Nykyään toisiinsa liitettyjä digitaalisia laitteita käytetään jokaisella elämän osa-alueella. Tämä vuoksi dataa muodostetaan jatkuvasti nopeutuvalla tahdilla. Tekoälytutkimus on ollut otsikoissa kuluneen vuosikymmenen aikana ja tähän teknologian kenttään on kohdistunut suuria toiveita ja pelkoja. Tämä tapaustutkimus tutkii strategiajohtajien kokemuksia ja odotuksia liittyen datan ja tekoälyn rooliin strategiajohtamisessa tänään ja lähitulevaisuudessa.
Data on merkittävässä roolissa strategiajohtamisessa. Ulkoinen data tarjoaa mahdollisuuksia niille, joilla on kyvykkyyttä hallita datan prosessointi. Kuitenkin ne, joilta puuttuu tarvittavat kyvykkyydet datan muuttamiseen kilpailueduksi ovat epäedullisessa asemassa, sillä yritykset ja niiden kilpailijat voivat päästä käsiksi samaan ulkoiseen dataan. Tästä syystä sisäistä dataa voidaan pitää etuoikeutena, sillä se on kilpailijoiden ulottumattomissa. Täten se voi tarjota kilpailuetua.
Kun datan määrä on suuri tekoäly voi olla avuksi sen jalostamisessa. Tekoälysovelluksilla voidaan datasta löytää korrelaatioita, joita ei löytyisi pelkin ihmisvoimin tai joiden löytäminen vaatisi huomattavasti enemmän aikaa. Täten tekoäly voi olla hyödyllinen apu strategiajohtamisessa, mutta ainakin tällä hetkellä yhä edellyttää ihmisasiantuntijoita arvioimaan löydöksiä. World has become unpredictable place where everything is affecting everything. Constantly changing business environment challenges managers and introduces new challenges for strategic management. Today interconnected digital devices are being used in every aspect of life. Therefore, data is being created with constantly increasing pace. Artificial intelligence research has been in headlines during the past decade as there has been high expectations and fears cast over this field of technology. This case study explores experiences and expectations of strategic managers of the role of data and artificial intelligence in strategic management today and near future.
Data is having significant role in strategic management. External data is offering opportunities to those who have capabilities of mastering the data processing. However, those who are lacking required capabilities to turn data to advantage for business are being disadvantaged as companies and their competitors can access to the same external data. Therefore, being out of reach of competitors, internal data is to be considered privileged. Thus, it may provide competitive edge.
When data volume is huge, artificial intelligence can help for refining the data. With AI solutions correlations can be found from data that might not be found with human labor alone, or which would have taken significantly more time. Thus, AI can be helpful part of strategic management, but at least today still requires human expertise to evaluate the findings.
Data on merkittävässä roolissa strategiajohtamisessa. Ulkoinen data tarjoaa mahdollisuuksia niille, joilla on kyvykkyyttä hallita datan prosessointi. Kuitenkin ne, joilta puuttuu tarvittavat kyvykkyydet datan muuttamiseen kilpailueduksi ovat epäedullisessa asemassa, sillä yritykset ja niiden kilpailijat voivat päästä käsiksi samaan ulkoiseen dataan. Tästä syystä sisäistä dataa voidaan pitää etuoikeutena, sillä se on kilpailijoiden ulottumattomissa. Täten se voi tarjota kilpailuetua.
Kun datan määrä on suuri tekoäly voi olla avuksi sen jalostamisessa. Tekoälysovelluksilla voidaan datasta löytää korrelaatioita, joita ei löytyisi pelkin ihmisvoimin tai joiden löytäminen vaatisi huomattavasti enemmän aikaa. Täten tekoäly voi olla hyödyllinen apu strategiajohtamisessa, mutta ainakin tällä hetkellä yhä edellyttää ihmisasiantuntijoita arvioimaan löydöksiä.
Data is having significant role in strategic management. External data is offering opportunities to those who have capabilities of mastering the data processing. However, those who are lacking required capabilities to turn data to advantage for business are being disadvantaged as companies and their competitors can access to the same external data. Therefore, being out of reach of competitors, internal data is to be considered privileged. Thus, it may provide competitive edge.
When data volume is huge, artificial intelligence can help for refining the data. With AI solutions correlations can be found from data that might not be found with human labor alone, or which would have taken significantly more time. Thus, AI can be helpful part of strategic management, but at least today still requires human expertise to evaluate the findings.