Hybridirakenteen käyttö biomassan tiekuljetuksissa
Kiiskilä, Valtteri (2020)
Kiiskilä, Valtteri
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003263905
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003263905
Tiivistelmä
Työn aiheena oli KOME Oy:n ketjupurkavan biomassaperävaunun tuotekehitys. Tuotekehityksellä tähdättiin vaunun kokonaisrakenteen kevennykseen. Taustalla oli toimeksiantajayrityksen aiempi ajatus siitä, etteivät komposiittikuormakorisen perävaunun ominaisuudet ole vielä täysimääräisesti käytössä.
Työn perustana on tieliikennelaki ja vaunun käyttötarkoitus. Kuormakorin alustavat maksimimitat laskettiin kuormattavan materiaalin teknisten tietojen avulla. Tämän jälkeen suoritettiin esisuunnittelu, jonka avulla valittiin kehitettävä pohjarakenne. Vielä ennen yksityiskohtaista suunnittelua syvennyttiin kuormakorin valmistusmateriaalin ominaisuuksiin. Vaikka kuormakorin valmistusmateriaalista ei tässä työssä suunnitella mitään, on sen ominaisuuksien tunteminen kriittistä, koska pohjarakenteen suunnittelu nojaa kuormakorin kestävyyteen.
Esisuunnittelun jälkeen tehtiin yksityiskohtainen suunnittelu. Suunnittelun mallinnus suoritettiin SolidWorks-ohjelmistolla. Yksityiskohtaisen suunnittelun apuvälineenä käytettiin kokonaisrakenteen FEM-analyysiä. Rakenteen analysoinnin jälkeen tuloksia tutkittiin, niiden perusteella tehtiin havaintoja ja päädyttiin tiettyyn johtopäätökseen.
Lopputuloksena työssä saatiin tietoa rakenteen kehitysmahdollisuuksista ja vaihtoehto kehittämisen toteutukselle. Lopullinen päätös kehittämisestä ja vaunun lopullinen kehitystyö jää toimeksiantajayrityksen vastuulle. Tätä työtä voidaan käyttää tarvittaessa kehitystyön pohjana. Työn varsinaisten tulosten ohessa saatiin muutakin käyttökelpoista tietoa yrityksen käyttöön sekä lukuisia jatkokehitysideoita.
Materiaalitietoja, malleja tai tuloksia ei tässä työssä salassapitosyistä julkaista.
Työn perustana on tieliikennelaki ja vaunun käyttötarkoitus. Kuormakorin alustavat maksimimitat laskettiin kuormattavan materiaalin teknisten tietojen avulla. Tämän jälkeen suoritettiin esisuunnittelu, jonka avulla valittiin kehitettävä pohjarakenne. Vielä ennen yksityiskohtaista suunnittelua syvennyttiin kuormakorin valmistusmateriaalin ominaisuuksiin. Vaikka kuormakorin valmistusmateriaalista ei tässä työssä suunnitella mitään, on sen ominaisuuksien tunteminen kriittistä, koska pohjarakenteen suunnittelu nojaa kuormakorin kestävyyteen.
Esisuunnittelun jälkeen tehtiin yksityiskohtainen suunnittelu. Suunnittelun mallinnus suoritettiin SolidWorks-ohjelmistolla. Yksityiskohtaisen suunnittelun apuvälineenä käytettiin kokonaisrakenteen FEM-analyysiä. Rakenteen analysoinnin jälkeen tuloksia tutkittiin, niiden perusteella tehtiin havaintoja ja päädyttiin tiettyyn johtopäätökseen.
Lopputuloksena työssä saatiin tietoa rakenteen kehitysmahdollisuuksista ja vaihtoehto kehittämisen toteutukselle. Lopullinen päätös kehittämisestä ja vaunun lopullinen kehitystyö jää toimeksiantajayrityksen vastuulle. Tätä työtä voidaan käyttää tarvittaessa kehitystyön pohjana. Työn varsinaisten tulosten ohessa saatiin muutakin käyttökelpoista tietoa yrityksen käyttöön sekä lukuisia jatkokehitysideoita.
Materiaalitietoja, malleja tai tuloksia ei tässä työssä salassapitosyistä julkaista.