Valikoimahallinnan mahdollisuudet tehokkaaseen ja asiakaslähtöiseen toimintaan
Ventoniemi, Anu (2020)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Ventoniemi, Anu
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003093214
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003093214
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa, millaisia odotuksia Meira Novan asiakkailla ja tavarantoimittajilla oli yrityksen valikoimahallinnalle. Yrityksen asema arvoverkostossa tiedon ja tavaranvälittäjän roolissa edellyttää kilpailukyvyn ja toimitusvarmuuden ylläpitotaitoa sekä kykyä verkostoyhteistyöhön.
Teoriaosuudessa kuvattiin valikoimahallinnan tehtäväkenttää tehokkaan liiketoiminnan näkökulmasta, ottaen huomioon asiakaslähtöisyyden, tiedon merkityksen ja verkostotekijät. Tutkimusosiossa keskityttiin tulevaisuus- ja tietoteemojen sisällä keräämään aineistoa, jolla asiakaslähtöisyyden, tiedon välittämisen ja verkosto-osaamisen tasoa kyettiin arvioimaan.
Kvalitatiivinen tutkimus toteutettiin teemahaastattelumenetelmää käyttäen. Haastatteluissa edettiin yleisestä teemasta yksityiskohtaisimpiin kysymyksiin. Lisäksi käytettiin strukturoituja kysymyksiä.
Tulokset kuvasivat asiakkaiden ja tavarantoimittajien näkemyksiä tulevaisuuden kehityksen suunnasta. Tulevaisuudessa terveyteen ja luontoarvoihin liittyvien arvojen nähtiin vahvistuvan. Valikoimaa haluttiin lisää varsinkin kasvisruokaan ja vegaanisiin vaihtoehtoihin.
Johtopäätöksenä todettiin, että Meira Novan tehokkuus ja asiakaslähtöisyys toteutuvat mutta tasapainon ylläpitäminen edellyttää jatkuvaa verkostoyhteistyön huomioimista.
Teoriaosuudessa kuvattiin valikoimahallinnan tehtäväkenttää tehokkaan liiketoiminnan näkökulmasta, ottaen huomioon asiakaslähtöisyyden, tiedon merkityksen ja verkostotekijät. Tutkimusosiossa keskityttiin tulevaisuus- ja tietoteemojen sisällä keräämään aineistoa, jolla asiakaslähtöisyyden, tiedon välittämisen ja verkosto-osaamisen tasoa kyettiin arvioimaan.
Kvalitatiivinen tutkimus toteutettiin teemahaastattelumenetelmää käyttäen. Haastatteluissa edettiin yleisestä teemasta yksityiskohtaisimpiin kysymyksiin. Lisäksi käytettiin strukturoituja kysymyksiä.
Tulokset kuvasivat asiakkaiden ja tavarantoimittajien näkemyksiä tulevaisuuden kehityksen suunnasta. Tulevaisuudessa terveyteen ja luontoarvoihin liittyvien arvojen nähtiin vahvistuvan. Valikoimaa haluttiin lisää varsinkin kasvisruokaan ja vegaanisiin vaihtoehtoihin.
Johtopäätöksenä todettiin, että Meira Novan tehokkuus ja asiakaslähtöisyys toteutuvat mutta tasapainon ylläpitäminen edellyttää jatkuvaa verkostoyhteistyön huomioimista.