Markkinointiviestintäsuunnitelma: Enterprise Rent-A-Car
Stenman, Lena; Kopra, Elina (2019)
Stenman, Lena
Kopra, Elina
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002052074
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002052074
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä toimeksiantajayritykselle markkinointiviestintäsuunnitelma, jonka tarkoituksena oli parantaa yrityksen kilpailukykyä ja lisätä yrityksen tunnettuutta Suomessa. Opinnäytetyö toteutettiin autonvuokrausalalla toimivalle Enterprise-Rent-A-Carille. Työn tekijät huomasivat tarpeen markkinointiviestintäsuunnitelmalle työskennellessään yrityksen markkinoinnin tehtävissä. Opinnäytetyö toteutettiin parityönä yhdessä Haaga-Helian opiskelijan kanssa.
Työn teoriaosuudessa keskityttiin selvittämään, mitä digitaalinen markkinointi on ja mistä syystä sitä kannattaa hyödyntää yrityksen markkinoinnissa. Teoriaosuudessa selvitettiin myös digitaalisen markkinointiviestinnän eri työkaluja ja niiden käyttötarkoituksia. Yrityksen nykyistä toimintaa ja kehittymismahdollisuuksia tarkasteltiin erilaisten lähtökohta-analyysien avulla. Lähtökohta-analyysit ja eri markkinointimenetelmien ja -kanavien kilpailukeinojen kartoitus antoivat vankan perustan työssä esitetyille kehittämiskohteille ja valituille markkinointistrategioille.
Valituille markkinointitoimenpiteille ja kanaville luotiin vuoden 2020 ensimmäiselle kvartaalille toimintasuunnitelma, jota yritys voi hyödyntää ja halutessaan itsenäisesti muokata.
Markkinointiviestintäsuunnitelmaan luotiin ehdotus yrityksellä jo ennestään käytössä olevien hakukonemarkkinoinnin ja bannerimainonnan tehostamiseksi. Lisäksi tehtiin suunnitelma sosiaalisen median mainontaan ja sähköpostimarkkinointiin, jotka eivät ole olleet osana yrityksen markkinointia aiemmin.
Työn teoriaosuudessa keskityttiin selvittämään, mitä digitaalinen markkinointi on ja mistä syystä sitä kannattaa hyödyntää yrityksen markkinoinnissa. Teoriaosuudessa selvitettiin myös digitaalisen markkinointiviestinnän eri työkaluja ja niiden käyttötarkoituksia. Yrityksen nykyistä toimintaa ja kehittymismahdollisuuksia tarkasteltiin erilaisten lähtökohta-analyysien avulla. Lähtökohta-analyysit ja eri markkinointimenetelmien ja -kanavien kilpailukeinojen kartoitus antoivat vankan perustan työssä esitetyille kehittämiskohteille ja valituille markkinointistrategioille.
Valituille markkinointitoimenpiteille ja kanaville luotiin vuoden 2020 ensimmäiselle kvartaalille toimintasuunnitelma, jota yritys voi hyödyntää ja halutessaan itsenäisesti muokata.
Markkinointiviestintäsuunnitelmaan luotiin ehdotus yrityksellä jo ennestään käytössä olevien hakukonemarkkinoinnin ja bannerimainonnan tehostamiseksi. Lisäksi tehtiin suunnitelma sosiaalisen median mainontaan ja sähköpostimarkkinointiin, jotka eivät ole olleet osana yrityksen markkinointia aiemmin.