Yritys X:n ulkoinen ja sisäinen työnantajamielikuva
Hilliaho, Anne (2019)
Hilliaho, Anne
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202001291798
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202001291798
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Yritys X:n ulkoisen ja sisäisen työnantajamielikuvan nykytila. Tarkoituksena oli kartoittaa, vastaavatko ulkoinen ja sisäinen työnantajamielikuva toisiaan, mitkä ovat nykyisen työnantajamielikuvan vahvuudet ja miten nykyistä työnantajamielikuvaa voisi kehittää. Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona suomalaiselle rakennusalan yritykselle.
Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu työnantajamielikuvan määrittelystä, ulkoisen ja sisäisen työnantajamielikuvan esittelystä, työnantajamielikuvan muodostumisen kuvaamisesta ja työnantajamielikuvan kehittämisen avaamisesta. Opinnäytteen tutkimus tehtiin määrällisenä eli kvantitatiivisena tutkimuksena, jonka toteutusmuotona oli kyselytutkimus. Kyselytutkimus toteutettiin kahden eri kyselyn avulla siten, että ulkoinen työnantajamielikuva selvitettiin yrityksen asiakkailta ja sisäinen työnantajamielikuva yrityksen työntekijöiltä.
Tutkimuksen tulokset antoivat laajasti tietoa työnantajamielikuvan nykytilasta. Ne osoittivat, että kohdeyrityksen työnantajamielikuva on hyvällä tasolla. Ulkoinen ja sisäinen työnantajamielikuva vastasivat lähes toisiaan, eikä suurta kuilua näiden välillä ollut. Työntekijät arvostivat ennen kaikkea yrityksen sisäistä työilmapiiriä, työkavereita, omaa motivaatiota työntekoon ja tarvittavien työvälineiden tarjoamista. Ulkoinen väestö näki yrityksen vahvuuksiksi tarvittavien työvälineiden tarjoamisen, työilmapiirin ja työympäristön.
Tutkimuksen pohjalta Yritys X:lle voitiin antaa kehitysehdotuksia, joiden avulla yritys voi kehittää sisäistä ja ulkoista työnantajamielikuvaansa. Työnantajamielikuvaa kehittämällä voidaan muun muassa lisätä työnhakijoiden määrää ja laatua, sitouttaa nykyistä henkilöstöä, lisätä kilpailuetua ja saada kustannussäästöjä.
Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu työnantajamielikuvan määrittelystä, ulkoisen ja sisäisen työnantajamielikuvan esittelystä, työnantajamielikuvan muodostumisen kuvaamisesta ja työnantajamielikuvan kehittämisen avaamisesta. Opinnäytteen tutkimus tehtiin määrällisenä eli kvantitatiivisena tutkimuksena, jonka toteutusmuotona oli kyselytutkimus. Kyselytutkimus toteutettiin kahden eri kyselyn avulla siten, että ulkoinen työnantajamielikuva selvitettiin yrityksen asiakkailta ja sisäinen työnantajamielikuva yrityksen työntekijöiltä.
Tutkimuksen tulokset antoivat laajasti tietoa työnantajamielikuvan nykytilasta. Ne osoittivat, että kohdeyrityksen työnantajamielikuva on hyvällä tasolla. Ulkoinen ja sisäinen työnantajamielikuva vastasivat lähes toisiaan, eikä suurta kuilua näiden välillä ollut. Työntekijät arvostivat ennen kaikkea yrityksen sisäistä työilmapiiriä, työkavereita, omaa motivaatiota työntekoon ja tarvittavien työvälineiden tarjoamista. Ulkoinen väestö näki yrityksen vahvuuksiksi tarvittavien työvälineiden tarjoamisen, työilmapiirin ja työympäristön.
Tutkimuksen pohjalta Yritys X:lle voitiin antaa kehitysehdotuksia, joiden avulla yritys voi kehittää sisäistä ja ulkoista työnantajamielikuvaansa. Työnantajamielikuvaa kehittämällä voidaan muun muassa lisätä työnhakijoiden määrää ja laatua, sitouttaa nykyistä henkilöstöä, lisätä kilpailuetua ja saada kustannussäästöjä.