Digitaalisen ulkomainonnan tulevaisuus Suomessa
Paakkala, Petteri (2019)
Paakkala, Petteri
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019122927928
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019122927928
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, miltä näyttää digitaalisen ulkomainonnan lähitulevaisuus varsinkin Suomessa. Työn tarkoituksena on pohtia etenkin seuraavan viiden vuoden tulevaisuuden näkymää. Työn tavoitteena on selvittää mihin digitaalista ulkomainontaa tulevaisuudessa pystytään hyödyntämään, ja mitä mahdollisuuksia ulkomainonnalla on tulevaisuudessa.
Työn toimeksiantajana toimi hyvinkääläinen leditauluyritys Auranta Oy. Auranta Oy on digitaalisten näyttöpintojen maahantuontiin erikoistunut yritys. Yritys on perustettu vuonna 2013. Toiminta alkoi ensin pienimuotoisella urheilukentän laidalle tarkoite asennetun urheiluscreenin vuokraustoimin-nalla urheiluseuroille. Maahantuonti päätettiin rakentaa niin, että tilataan ensin itselle parilta eri valmistajalta erilaiset näytöt, joiden myötä koko toimialaan, asiakkaan liiketoiminnan käynnistämiseen, tekniikkaan, asennuksiin hallintaan, lupiin ym. seikkoihin saavutetaan riittävä osaaminen ja tietotaito.
Tietoperustassa on käsitelty mainonta ja mainonnan eri piirteitä sekä mainonnan historiaa. Teoriassa on käyty läpi ulkomainonta, ja varsinkin digitaalinen ulkomainonta ja digimainonnan murros. Eritelty perinteinen markkinointi sekä digitaalinen markkinointi. Tietoperustassa on verrattu printtimainonnan eroja digitaaliseen mainontaa, ja avattu esimerkein muutamia hinnoitteluja. Teoriaosuudella oli tarkoitus avata tulevaisuuden mainonnan, eli digimainonnan hyötyjä, ja sitä kautta saada pohja tulevalle tutkimukselle, miltä näyttää digitaalisen ulkomainonnan tulevaisuus.
Työ on tehty laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimuksessa ollaan haastateltu digitaalisen ulkomainonnan yrityksiä Etelä-Suomesta sekä Pohjois-Suomesta. Etelä-Suomea edustaa turkulainen yritys Medialiiga Oy. Pohjois-Suomea edustaa Oulun Kärpät Oy. Haastateltavana on ollut myös ELY-keskus eli elinkeino-, liikenne-, ja ympäristökeskus sekä liikenevirasto, jotka vas-taavat ulkomainonnan sijoittelusta sekä lupa-asioista. Haastattelut on toteutettu puolistrukturoituina haastatteluina. Medialiigan haastattelu tehtiin kasvotusten, joka nauhoitettiin. Muut haastattelut toteutettiin sähköpostin välityksellä.
Haastattelukysymyksissä haluttiin saada selville kyseisten yritysten käsitystä digitaalisesta ulkomainonnasta yleisesti, ja mitä he olivat mieltä tulevaisuuden näkymistä. ELY-keskus sekä liikennevi-rasto toimivat tässä tutkimuksessa lähinnä lupa-asioiden viestintuojana, ja minkälainen heidän roolinsa on, kun puhutaan digitaalisesta ulkomainonnasta ja mainostaulujen asettelusta valtaväylille.
Tutkimuksen mukaan digitaaliselle ulkomainonnalle on selkeä tarve myös tulevaisuudessa, sillä se on ekologinen ja näkyvä mainoskanava. Myös virastojen näkykulma oli selkeästi se, että ulkomainonta on oivallinen keino näkyvyyden saavuttamiseksi, mikäli se tehdään asetusten mukaisesti.
Työn toimeksiantajana toimi hyvinkääläinen leditauluyritys Auranta Oy. Auranta Oy on digitaalisten näyttöpintojen maahantuontiin erikoistunut yritys. Yritys on perustettu vuonna 2013. Toiminta alkoi ensin pienimuotoisella urheilukentän laidalle tarkoite asennetun urheiluscreenin vuokraustoimin-nalla urheiluseuroille. Maahantuonti päätettiin rakentaa niin, että tilataan ensin itselle parilta eri valmistajalta erilaiset näytöt, joiden myötä koko toimialaan, asiakkaan liiketoiminnan käynnistämiseen, tekniikkaan, asennuksiin hallintaan, lupiin ym. seikkoihin saavutetaan riittävä osaaminen ja tietotaito.
Tietoperustassa on käsitelty mainonta ja mainonnan eri piirteitä sekä mainonnan historiaa. Teoriassa on käyty läpi ulkomainonta, ja varsinkin digitaalinen ulkomainonta ja digimainonnan murros. Eritelty perinteinen markkinointi sekä digitaalinen markkinointi. Tietoperustassa on verrattu printtimainonnan eroja digitaaliseen mainontaa, ja avattu esimerkein muutamia hinnoitteluja. Teoriaosuudella oli tarkoitus avata tulevaisuuden mainonnan, eli digimainonnan hyötyjä, ja sitä kautta saada pohja tulevalle tutkimukselle, miltä näyttää digitaalisen ulkomainonnan tulevaisuus.
Työ on tehty laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimuksessa ollaan haastateltu digitaalisen ulkomainonnan yrityksiä Etelä-Suomesta sekä Pohjois-Suomesta. Etelä-Suomea edustaa turkulainen yritys Medialiiga Oy. Pohjois-Suomea edustaa Oulun Kärpät Oy. Haastateltavana on ollut myös ELY-keskus eli elinkeino-, liikenne-, ja ympäristökeskus sekä liikenevirasto, jotka vas-taavat ulkomainonnan sijoittelusta sekä lupa-asioista. Haastattelut on toteutettu puolistrukturoituina haastatteluina. Medialiigan haastattelu tehtiin kasvotusten, joka nauhoitettiin. Muut haastattelut toteutettiin sähköpostin välityksellä.
Haastattelukysymyksissä haluttiin saada selville kyseisten yritysten käsitystä digitaalisesta ulkomainonnasta yleisesti, ja mitä he olivat mieltä tulevaisuuden näkymistä. ELY-keskus sekä liikennevi-rasto toimivat tässä tutkimuksessa lähinnä lupa-asioiden viestintuojana, ja minkälainen heidän roolinsa on, kun puhutaan digitaalisesta ulkomainonnasta ja mainostaulujen asettelusta valtaväylille.
Tutkimuksen mukaan digitaaliselle ulkomainonnalle on selkeä tarve myös tulevaisuudessa, sillä se on ekologinen ja näkyvä mainoskanava. Myös virastojen näkykulma oli selkeästi se, että ulkomainonta on oivallinen keino näkyvyyden saavuttamiseksi, mikäli se tehdään asetusten mukaisesti.