Vilka fördelar får finländska företag av influencermarknadsföring via Instagram
Sjöberg, Roosa (2019)
Sjöberg, Roosa
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121827371
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121827371
Tiivistelmä
Digital marknadsföring har utvecklats genom åren och användningen av sociala medier har ökat. Det
finns olika marknadsföringsverktyg på sociala medier, och ett av dem är influencermarkandsföring.
Influencermarknadsföring omfattar marknadsföring på sociala medier i form av rekommendationer
och betalda reklamer från personer som har en betydande påverkan på andra människors köpbeslut
och åsikter. Detta examensarbete handlar om vilka fördelar har finländska företag ut av influencer-
marknadsföring via Instagram. Syftet med detta arbete är att granska varför influencermarknadsfö-
ring är viktigt för företag i Finland och varför det lönar sig att använda sig av Instagram som en
marknadsföringsplattform. Forskningsmetoden som används i arbetet är en semistukturerad intervju
med företaget Indieplace. Intervjun hölls på Indieplace huvudkontor med respondenten Aku Karasti
som jobbar som Account Manager på företaget. Indieplace är en av dom största influencermarknads-
föring byråer i Finland. Intervjun handlade om hur Indieplace använder sig an influecermarknadsfö-
ring och hur influencermarknadsföring ser ut i Finland. Resultatet av undersökningen var att det
finns flera fördelar för företag att arbeta tillsammans med influencers. Konsumenterna upplever att
det är tryggare att köpa produkter/tjänster via en influencer på sociala medier än på basis av andra
reklamer. Med hjälp av undersökningen kan man konstatera att Instagram är en utmärk social me-
dieplattform för influencermarknadsföring. Denna undersökning kan användas som en handbok för
finländska företag som vill införa influencermarknadsföring i sin marknadsföringsstrategi.
finns olika marknadsföringsverktyg på sociala medier, och ett av dem är influencermarkandsföring.
Influencermarknadsföring omfattar marknadsföring på sociala medier i form av rekommendationer
och betalda reklamer från personer som har en betydande påverkan på andra människors köpbeslut
och åsikter. Detta examensarbete handlar om vilka fördelar har finländska företag ut av influencer-
marknadsföring via Instagram. Syftet med detta arbete är att granska varför influencermarknadsfö-
ring är viktigt för företag i Finland och varför det lönar sig att använda sig av Instagram som en
marknadsföringsplattform. Forskningsmetoden som används i arbetet är en semistukturerad intervju
med företaget Indieplace. Intervjun hölls på Indieplace huvudkontor med respondenten Aku Karasti
som jobbar som Account Manager på företaget. Indieplace är en av dom största influencermarknads-
föring byråer i Finland. Intervjun handlade om hur Indieplace använder sig an influecermarknadsfö-
ring och hur influencermarknadsföring ser ut i Finland. Resultatet av undersökningen var att det
finns flera fördelar för företag att arbeta tillsammans med influencers. Konsumenterna upplever att
det är tryggare att köpa produkter/tjänster via en influencer på sociala medier än på basis av andra
reklamer. Med hjälp av undersökningen kan man konstatera att Instagram är en utmärk social me-
dieplattform för influencermarknadsföring. Denna undersökning kan användas som en handbok för
finländska företag som vill införa influencermarknadsföring i sin marknadsföringsstrategi.