Skapandet av en dystopisk ljudvärld i kortfilmen Fem över midnatt – en fallstudie
Kivivuori, Max (2019)
Kivivuori, Max
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121827365
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121827365
Tiivistelmä
Detta examensarbete är en fallstudie som grundar sig på ljudarbetet jag gjorde i kortfilms-produktionen Fem över midnatt. Kortfilmen handlar om två vänner som försöker överleva i en vintrig, övergiven värld där det kalla kriget har brutit ut på 1980-talet. Frågeställning-arna i arbetet är vilka element i ljudplaneringen som påverkar känslan för en dystopisk och postapokalyptisk ljudvärld, samt hurdana arbetsmetoder och ljudelement vi använde oss av för att skapa den känslan och stilen som referensfilmerna har. Syftet med arbetet är att utveckla min förståelse för de ljudelement som skapar en dystopisk och postapokalyptisk ljudvärld, samt att lära mig mera om arbetsprocessen ända från manusläsningen till slut-mixen. Arbetet fungerar också som en självreflektion om hur bra jag lyckades skapa den stilen som de två referensfilmerna har. I teoriramen behandlas faktorer som olika slags arbetsmetoder som är relevanta för ett välgenomtänkt ljudarbete, och så kallade ljudområden som olika ljudelement kan kategoriseras i. Dessa ljudområden är också en central del av analysen. Jag berättar även i detalj om arbetsprocessen i ljudarbetet i Fem över midnatt och berättar om implementeringen av arbetsmetoder som är beskrivna i teoridelen. Som metod har jag analyserat och jämfört de tre filmerna med hjälp av ett observationsschema, där jag skrev ner mina observationer i de tre olika scentyperna och deras ljudelement i filmerna. Arbetet avgränsas till en analys av tre likadana scentyper från de två referensfilmerna och Fem över midnatt. På det sättet fick jag en trovärdig jämförelse mellan filmer-na. Jag kom fram till att det finns flera nyttiga arbetsmetoder som man kan använda för att producera ett mer välgenomtänkt och komplett ljudarbete. Likheterna i observationsschemat visar att strukturen i ljudarbetet inte kräver mycket annat än de rätta ljudelementen. Genom att använda en analysmetod som i detta arbete, kan man få en djupare förståelse för vad som gör ljudvärlden trovärdig. I analysen kom jag också fram till att ljudet och känslan av en vinande vind spelar en stor roll för hur man uppfattar känslan i en filmscen i denna genre.