Leikki-ikäisen lapsen toimintakyvyn kirjaaminen KYS:in lastenneurologian yksikössä
Puranen, Noora; Taskinen, Reetta (2019)
Puranen, Noora
Taskinen, Reetta
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121627025
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121627025
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa KYS:n fysiatrian poliklinikan lastenneurologian yksikön fysioterapeuttien kirjaamiskäytäntöjä. Tavoitteena oli selvittää miten lastenneurologian fysioterapeutit hyödyntävät ICF-luokitusta kirjaamisessaan. Tämän lisäksi tavoitteena oli tuoda työelämän kokemuspohjaista tietoa muiden hyödynnettäväksi. Opinnäytetyö oli osa Kuopion yliopistollisen sairaalan (KYS) Fysiatrian osaston kehittämishanketta ja kohdentui Fysiatrian osaston kautta KYS:in Lastenneurologian yksikköön.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään kirjaamista yleisellä tasolla, josta edetään kuvaamaan fysioterapeuttien tämän hetkistä kirjaamista. Lisäksi avataan ICF:ää käsitteenä. Teoriaosuuden tarkoituksena on luoda lukijalle perustavanlaatuinen kuva tämän hetken sosiaali- ja terveysalan kirjaamisen tilasta ja muodosta. Teoreettinen osuus pohjautuu asiaa käsittelevään kirjallisuuteen sekä tutkimuksiin.
Opinnäytetyön tutkimusaineisto on kerätty teemahaastattelulla sekä verkkokyselyllä. Teemahaastattelu on toteutettu KYS:n lastenneurologian ysikön kahdelle fysioterapeutille ja verkkokysely KYS:n lastenneurologian asiakkaiden vanhemmille. Teemahaastattelusta sekä kyselystä saadut vastaukset käsiteltiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin.
Tulokset avasivat KYS:n lastenneurologian yksikön fysioterapeuttien kokemuksia ICF:n hyödynnettävyydestä lapsen toimintakyvyn kirjaamisessa. Tulokset nostivat esiin ICF:n käytön höytyinä kirjaamisen yksilöllisyyden, positiivisen kautta kuvaamisen, tekstin asiayhteyden sekä kirjoitusasun selkeyden ja ymmärrettävyyden. ICF:n käytön haasteiksi muotoutuivat kirjaamisen osalta päällekkäisyydet, tietojärjestelmien puutteellisuus sekä halutun tavoitteen tai merkityksen osalta ICF -luokkien käytön monimuotoisuus.
Tulevaisuudessa tutkimustuloksia voidaan hyödyntää yhtenä käyttökokemuksena kirjaamisen ja ICF:n käyttöä tarkasteltaessa. Jatkossa aihetta tulisi tutkia lisää ja jatkaa prosessia luomalla konkreettisia malleja ICF:n käytöstä kirjaamisessa.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään kirjaamista yleisellä tasolla, josta edetään kuvaamaan fysioterapeuttien tämän hetkistä kirjaamista. Lisäksi avataan ICF:ää käsitteenä. Teoriaosuuden tarkoituksena on luoda lukijalle perustavanlaatuinen kuva tämän hetken sosiaali- ja terveysalan kirjaamisen tilasta ja muodosta. Teoreettinen osuus pohjautuu asiaa käsittelevään kirjallisuuteen sekä tutkimuksiin.
Opinnäytetyön tutkimusaineisto on kerätty teemahaastattelulla sekä verkkokyselyllä. Teemahaastattelu on toteutettu KYS:n lastenneurologian ysikön kahdelle fysioterapeutille ja verkkokysely KYS:n lastenneurologian asiakkaiden vanhemmille. Teemahaastattelusta sekä kyselystä saadut vastaukset käsiteltiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin.
Tulokset avasivat KYS:n lastenneurologian yksikön fysioterapeuttien kokemuksia ICF:n hyödynnettävyydestä lapsen toimintakyvyn kirjaamisessa. Tulokset nostivat esiin ICF:n käytön höytyinä kirjaamisen yksilöllisyyden, positiivisen kautta kuvaamisen, tekstin asiayhteyden sekä kirjoitusasun selkeyden ja ymmärrettävyyden. ICF:n käytön haasteiksi muotoutuivat kirjaamisen osalta päällekkäisyydet, tietojärjestelmien puutteellisuus sekä halutun tavoitteen tai merkityksen osalta ICF -luokkien käytön monimuotoisuus.
Tulevaisuudessa tutkimustuloksia voidaan hyödyntää yhtenä käyttökokemuksena kirjaamisen ja ICF:n käyttöä tarkasteltaessa. Jatkossa aihetta tulisi tutkia lisää ja jatkaa prosessia luomalla konkreettisia malleja ICF:n käytöstä kirjaamisessa.