Markkinointikanavatutkimus uudelle verkkokaupalle
Harvistola, Veli; Tuovinen, Henri (2019)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Harvistola, Veli
Tuovinen, Henri
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121626896
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121626896
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia erilaisia markkinointikanavia ja löytää toimeksiantajayritykselle kannattavimmat ja sopivimmat kanavat sekä markkinointikeinot näissä kanavissa. Tutkimus toteutettiin suorittamalla markkinointia toimeksiantajan markkinointikanavissa. Tutkimustulosten perusteella luotiin kehitysehdotuksia toimeksiantajan markkinointiin jatkossa. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi H&V Trading Company Oy. Yritys aloitti toimintansa syyskuussa 2019 ja opinnäytetyön aloitushetkellä se ei ollut vielä toteuttanut lainkaan markkinointia.
Opinnäytetyötä työstävä tiimi toteutti markkinointia toimeksiantajalle ennalta sovituissa markkinointikanavissa. Näiden kanavien analytiikkatyökaluista saatua markkinointidataa analysoitiin ja datan perusteella tehtiin johtopäätöksiä markkinoinnin tehokkuudesta ja kannattavuudesta. Teoriaosuudessa vertaillaan käytettyjen kanavien ja keinojen kannattavuutta sekä avataan aiheeseen liittyviä termejä teorian pohjalta. Teoriaa on selitetty ja perusteltu hyödyntäen sekä kirjallisia että sähköisiä lähteitä.
Tutkimustulosten perusteella pystyttiin arvioimaan tiettyjen markkinointikeinojen kannattavuutta toimeksiantajalle. Erityisesti tutkimuksesta selvisi mihin kanaviin yrityksen kannattaa panostaa jatkossa ja minkälaisia resursseja erilaiset markkinointikeinot vaativat. Markkinoinnin analytiikkaa tarkastelemalla oli mahdollista tehdä johtopäätöksiä tulevaisuuden markkinoinnin kannalta. Tärkeimpinä tuotoksina tutkimuksesta olivat kehitysehdotukset liittyen markkinointikeinoihin, joihin toimeksiantajayrityksen kannattaa keskittää voimavarojansa.
Tiimi esittää toimeksiantajalle, että sen tulisi jatkaa Facebook-mainontaa entiseen tapaan, mutta panostaa siihen enemmän rahallisesti. Toiminnan laajentamiseksi samantapaista markkinointia tulisi laajentaa muihin vastaaviin kanaviin, kuten Instagramiin. Markkinointiin verkkokaupassa sekä verkkokaupan yleiseen toimivuuteen ja ulkonäköön tulisi panostaa enemmän jatkossa. Näihin johtopäätöksiin päädyttiin tutkimustulosten perusteella, jotka osoittivat Facebook-mainonnan luovan liikennettä verkkokauppaan, mutta tämä liikenne ei päätynyt tuottamaan myyntiä verkkokaupassa. Tiimi suosittelee toimeksiantajayritystä keskittymään näihin markkinointikanaviin ja tulevaisuudessa voidaan liiketoimintaa pyrkiä kasvattamaan muilla kanavilla sekä keinoilla, käytössä olevien resurssien sen salliessa.
Opinnäytetyötä työstävä tiimi toteutti markkinointia toimeksiantajalle ennalta sovituissa markkinointikanavissa. Näiden kanavien analytiikkatyökaluista saatua markkinointidataa analysoitiin ja datan perusteella tehtiin johtopäätöksiä markkinoinnin tehokkuudesta ja kannattavuudesta. Teoriaosuudessa vertaillaan käytettyjen kanavien ja keinojen kannattavuutta sekä avataan aiheeseen liittyviä termejä teorian pohjalta. Teoriaa on selitetty ja perusteltu hyödyntäen sekä kirjallisia että sähköisiä lähteitä.
Tutkimustulosten perusteella pystyttiin arvioimaan tiettyjen markkinointikeinojen kannattavuutta toimeksiantajalle. Erityisesti tutkimuksesta selvisi mihin kanaviin yrityksen kannattaa panostaa jatkossa ja minkälaisia resursseja erilaiset markkinointikeinot vaativat. Markkinoinnin analytiikkaa tarkastelemalla oli mahdollista tehdä johtopäätöksiä tulevaisuuden markkinoinnin kannalta. Tärkeimpinä tuotoksina tutkimuksesta olivat kehitysehdotukset liittyen markkinointikeinoihin, joihin toimeksiantajayrityksen kannattaa keskittää voimavarojansa.
Tiimi esittää toimeksiantajalle, että sen tulisi jatkaa Facebook-mainontaa entiseen tapaan, mutta panostaa siihen enemmän rahallisesti. Toiminnan laajentamiseksi samantapaista markkinointia tulisi laajentaa muihin vastaaviin kanaviin, kuten Instagramiin. Markkinointiin verkkokaupassa sekä verkkokaupan yleiseen toimivuuteen ja ulkonäköön tulisi panostaa enemmän jatkossa. Näihin johtopäätöksiin päädyttiin tutkimustulosten perusteella, jotka osoittivat Facebook-mainonnan luovan liikennettä verkkokauppaan, mutta tämä liikenne ei päätynyt tuottamaan myyntiä verkkokaupassa. Tiimi suosittelee toimeksiantajayritystä keskittymään näihin markkinointikanaviin ja tulevaisuudessa voidaan liiketoimintaa pyrkiä kasvattamaan muilla kanavilla sekä keinoilla, käytössä olevien resurssien sen salliessa.