Nallen terveysretki - Terveysohjausta leikin keinoin Takalon koulun 3. luokkalaisille
Hirvi, Julia; Hakala, Jenna (2019)
Hirvi, Julia
Hakala, Jenna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121526733
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121526733
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli järjestää terveysohjauksellinen rastitapahtuma Kannuksessa sijaitsevan Takalon koulun 3-luokkalaisille. Tavoitteena oli pitää oppilaille hauska ja opettavainen tapahtuma, josta olisi heidän terveydelleen hyötyä myös tulevaisuudessa.
Tapahtuma järjestettiin suunnitellusti Takalon koululla 16.9.2019. Tapahtuman suunnittelivat ja ohjasivat opinnäytetyön tekijät yhteistyössä kolmansien luokkien opettajien kanssa. Tapahtumaan osallistui yhteensä 40 oppilasta kahdelta eri luokalta.
Tapahtuman rastikierroksella käsiteltiin kolmea aihealuetta: ravitsemus, liikunta sekä uni ja lepo. Itse rastikierros toteutettiin Takalon koululla kolmasluokkalaisten omissa kotiluokissa ja liikuntasalissa.
Oppilaiden palaute rastikierroksen aikana oli välitöntä ja positiivista. He osallistuivat innokkaasti tehtäviin ja sanoivat oppineensa uutta. Rastikierroksen lopussa oppilailta kerättiin palaute hymiölappujen avulla, joissa oli kolmiportainen arvosteluasteikko. 36 oppilasta piti tapahtumaa erittäin hauskana ja opettavaisena. 4 oppilasta oli sitä mieltä, että tapahtuma oli jotain hyvän ja huonon väliltä. Opettajilta saatiin kirjallinen palaute sähköpostiin tapahtuman jälkeen. Tapahtumaan oltiin kokonaisuudessaan tyytyväisiä. Pieniä kehitysideoita tuli opettajien toimesta tulevaisuutta ajatellen.
Opinnäytetyön tietoperustana käytettiin terveyden edistämistä yleisesti, terveyttä edistäviä elintapoja liikunnan, ravitsemuksen ja unen näkökulmasta. Tietoperustassa käytiin läpi myös kolmasluokkalaisen kehitysaste ja oppiminen leikin avulla. Opinnäytetyöhön on kirjoitettu projektin eri vaiheet, arviointi ja pohdinta, sekä opinnäytetyön eettisyys ja luotettavuus.
Tapahtuma järjestettiin suunnitellusti Takalon koululla 16.9.2019. Tapahtuman suunnittelivat ja ohjasivat opinnäytetyön tekijät yhteistyössä kolmansien luokkien opettajien kanssa. Tapahtumaan osallistui yhteensä 40 oppilasta kahdelta eri luokalta.
Tapahtuman rastikierroksella käsiteltiin kolmea aihealuetta: ravitsemus, liikunta sekä uni ja lepo. Itse rastikierros toteutettiin Takalon koululla kolmasluokkalaisten omissa kotiluokissa ja liikuntasalissa.
Oppilaiden palaute rastikierroksen aikana oli välitöntä ja positiivista. He osallistuivat innokkaasti tehtäviin ja sanoivat oppineensa uutta. Rastikierroksen lopussa oppilailta kerättiin palaute hymiölappujen avulla, joissa oli kolmiportainen arvosteluasteikko. 36 oppilasta piti tapahtumaa erittäin hauskana ja opettavaisena. 4 oppilasta oli sitä mieltä, että tapahtuma oli jotain hyvän ja huonon väliltä. Opettajilta saatiin kirjallinen palaute sähköpostiin tapahtuman jälkeen. Tapahtumaan oltiin kokonaisuudessaan tyytyväisiä. Pieniä kehitysideoita tuli opettajien toimesta tulevaisuutta ajatellen.
Opinnäytetyön tietoperustana käytettiin terveyden edistämistä yleisesti, terveyttä edistäviä elintapoja liikunnan, ravitsemuksen ja unen näkökulmasta. Tietoperustassa käytiin läpi myös kolmasluokkalaisen kehitysaste ja oppiminen leikin avulla. Opinnäytetyöhön on kirjoitettu projektin eri vaiheet, arviointi ja pohdinta, sekä opinnäytetyön eettisyys ja luotettavuus.