Toimintolaskennan hyödyntäminen taloushallintopalveluiden hinnoitteluprosessissa: Case Yritys X
Schroderus, Laura (2019)
Schroderus, Laura
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121226308
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121226308
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee toimintolaskennan hyödyntämistä talous- ja henkilöstöhallinnon palvelukeskuksen tuottamien palveluiden hinnoittelussa. Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Yritys X:lle, ja se rajattiin koskemaan toimeksiantajayrityksen myyntireskontraosastoa. Tavoitteena oli selvittää, miten palvelut tulisi hinnoitella, jotta niiden tuotantokustannukset saataisiin katettua. Tutkimuskysymykseen lähdettiin hakemaan vastausta päivittämällä yrityksen toimintolaskentamalli ajan tasalle ja vertaamalla näin saatuja palveluiden omakustannusarvoja niiden tämänhetkisiin hintoihin.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jonka aineistonkeruumenetelmänä käytettiin osaston esimiehen kanssa käytyä haastattelua. Lisäksi toimintolaskentamallin rakentamisessa hyödynnettiin runsaasti Yritys X:ssä valmiiksi saatavilla olevia kvantitatiivisia materiaaleja ja dokumentteja sekä yrityksessä käytössä olevia sähköisiä järjestelmiä. Tutkimus sisälsi myös kvantitatiivisia piirteitä, kun toimintolaskennan tuloksia peilattiin yrityksen voimassaolevaan hinnastoon.
Tutkimustulokset osoittivat, että toimintolaskentamallin päivittämisen myötä palveluille saadut omakustannushinnat erosivat jokseenkin tai merkittävästi yrityksen todellisista veloituksista. Vaikka osasto kokonaisuutena teki voittoa, tulisi Yritys X:n tehdä muutoksia hintoihin, mikäli kaikki yksittäiset palvelut haluttaisiin kustannusnäkökulmasta hinnoitella kannattavasti. Tutkimuksessa nostettiin lisäksi esille hinnoittelua ja hinnaston rakennetta ajatellen jatkokehitysideoita, joita yritys voi mahdollisesti hyödyntää tulevien vuosien hinnoitteluprosessissa. The study explores how activity-based costing can be utilized in the price setting process of a company producing financial administration and payroll services. The study was commissioned by case Company X and the scope was narrowed down to the accounts receivable department of the company. The aim of the study was to find out how Company X should price its products to cover all the production costs. This was done by updating the company’s existing ABC calculation model and by comparing the ABC absorption costs with the current prices.
The study was carried out as a qualitative research in which the data was obtained by interviewing the manager of the AR department. Furthermore, a great deal of information was collected by examining some existing quantitative documentation as well as the accounting software available in the company. The study also included some quantitative features as the ABC results were compared with the current price list of the company.
The study finds that the costs of the services calculated by using the ABC methodology differed from the current prices either to some or a considerable extent. Even though the department itself made profit, the results indicate that Company X would have to make changes to their pricing if they wanted to make all individual services cost-efficient and productive. Moreover, the study brings out additional suggestions on how the company could otherwise improve and develop its pricing process in the future.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jonka aineistonkeruumenetelmänä käytettiin osaston esimiehen kanssa käytyä haastattelua. Lisäksi toimintolaskentamallin rakentamisessa hyödynnettiin runsaasti Yritys X:ssä valmiiksi saatavilla olevia kvantitatiivisia materiaaleja ja dokumentteja sekä yrityksessä käytössä olevia sähköisiä järjestelmiä. Tutkimus sisälsi myös kvantitatiivisia piirteitä, kun toimintolaskennan tuloksia peilattiin yrityksen voimassaolevaan hinnastoon.
Tutkimustulokset osoittivat, että toimintolaskentamallin päivittämisen myötä palveluille saadut omakustannushinnat erosivat jokseenkin tai merkittävästi yrityksen todellisista veloituksista. Vaikka osasto kokonaisuutena teki voittoa, tulisi Yritys X:n tehdä muutoksia hintoihin, mikäli kaikki yksittäiset palvelut haluttaisiin kustannusnäkökulmasta hinnoitella kannattavasti. Tutkimuksessa nostettiin lisäksi esille hinnoittelua ja hinnaston rakennetta ajatellen jatkokehitysideoita, joita yritys voi mahdollisesti hyödyntää tulevien vuosien hinnoitteluprosessissa.
The study was carried out as a qualitative research in which the data was obtained by interviewing the manager of the AR department. Furthermore, a great deal of information was collected by examining some existing quantitative documentation as well as the accounting software available in the company. The study also included some quantitative features as the ABC results were compared with the current price list of the company.
The study finds that the costs of the services calculated by using the ABC methodology differed from the current prices either to some or a considerable extent. Even though the department itself made profit, the results indicate that Company X would have to make changes to their pricing if they wanted to make all individual services cost-efficient and productive. Moreover, the study brings out additional suggestions on how the company could otherwise improve and develop its pricing process in the future.