Toisen asteen ammatillisen työelämässä oppimisen ohjausprosessin ja työelämäyhteistyön kehittäminen
Jalo, Erja (2019)
Jalo, Erja
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121226152
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121226152
Tiivistelmä
Toisen asteen ammatillisen koulutuksen työelämässä oppimista tulee ammatillisen reformin myötä lisätä. Opintojen työelämävastaavuutta pitää kasvattaa, jotta opiskelija hyötyisi opinnoistaan enemmän tulevaisuuden työelämän kannalta. Työelämässä oppimisen lisääminen muuttaa aiemmin käytössä ollutta ohjausprosessia. Prosessin kehittämisessä tulee huomioida opiskelijan, oppilaitoksen ja työelämän näkökulmat. Prosessin kehittämistä varten tarvitaan kehitystyökaluja, yhteistyötä ja resursseja.
Tämä opinnäytetyö liittyy Stadin ammatti- ja aikuisopiston elintarvikealan työelämässä oppimisen ohjausprosessin ja työelämäyhteistyön kehittämiseen. Tässä työssä tavoitteena oli selvittää työelämässä oppimisen ohjausprosessin nykytilaa ja tavoitetilaa opettajien, opiskelijoiden ja työelämän näkökulmista. Tavoitteena oli löytää tärkeimmät kehittämiskohteet, suunnitella ja toteuttaa kehittämistoimenpiteet, sekä arvioida toteutetut toimenpiteet.
Tämän opinnäytetyön avulla kehitettiin työelämässä oppimisen ohjausprosessiin uusi prosessikuvaus, joka visualisoitiin. Prosessin vaiheet standardisoitiin työmenetelmien yhtenäistämiseksi. Prosessin kehitystyössä käytettiin apuna lean-menetelmiä. Työelämäyhteistyötä kehitettiin työpaikkojen edustajien näkökulma huomioiden luomalla mallipohjia sähköiseen viestintään opettajan ja työpaikan välille.
Tämä opinnäytetyö oli työelämässä oppimisen ohjausprosessin ja työelämäyhteistyön kehittämisen kannalta yhtenäisyyttä, yhteistyötä ja uusia toimintatapoja luova työ. Työn aikana havaittiin opettajien ja työelämäyhteistyön välisen viestinnän tärkeys. Lean-ajattelun mukainen jatkuva prosessin parantaminen ja laajempi työelämäyhteistyön lisääminen edellyttää resursseja, yhteistyötä ja systemaattista toimintaa. Ilman näitä jatkuva parantaminen ei ole mahdollista ja saavutettu kehitys pysähtyy. On-the-job learning in vocational education should be increased due to the reform of vocational education. The connection between working life and studies must be stronger so that the students benefit more of their studies in the future working life. Increasing the amount of work related learning will change the teaching process that has been used earlier. The development of the process should reflect the perspectives of the student, school and the working life. Development tools, cooperation and resources are needed to develop the process.
This thesis relates to the development of on-the-job learning process and cooperation in the working life, in Stadin ammatti- ja aikuisopisto. In this study, the aim was to clarify the current state of the on-the-job learning process and the target stated by the teachers, students and the working life. The aim was to find the most important development targets, to plan and implement the development and to evaluate the development actions taken.
In this study, the on-the-job learning process was developed and visualized. Lean methods were used to assist the process development. The process phases were standardized in order to harmonize the working methods. Work-life cooperation was developed in the perspective of the work life representatives by creating templates for electronic communication between the teacher and the workplace.
This thesis created unity, cooperation and new approaches regarding the development of on-the-job learning guidance process and work life cooperation. During the study, the importance of communication between the teachers and the working life was observed. Continuous process development and greater cooperation in working life require resources, cooperation and systematic action. Without these, continuous improvement is not possible, and the progress achieved will stop.
Tämä opinnäytetyö liittyy Stadin ammatti- ja aikuisopiston elintarvikealan työelämässä oppimisen ohjausprosessin ja työelämäyhteistyön kehittämiseen. Tässä työssä tavoitteena oli selvittää työelämässä oppimisen ohjausprosessin nykytilaa ja tavoitetilaa opettajien, opiskelijoiden ja työelämän näkökulmista. Tavoitteena oli löytää tärkeimmät kehittämiskohteet, suunnitella ja toteuttaa kehittämistoimenpiteet, sekä arvioida toteutetut toimenpiteet.
Tämän opinnäytetyön avulla kehitettiin työelämässä oppimisen ohjausprosessiin uusi prosessikuvaus, joka visualisoitiin. Prosessin vaiheet standardisoitiin työmenetelmien yhtenäistämiseksi. Prosessin kehitystyössä käytettiin apuna lean-menetelmiä. Työelämäyhteistyötä kehitettiin työpaikkojen edustajien näkökulma huomioiden luomalla mallipohjia sähköiseen viestintään opettajan ja työpaikan välille.
Tämä opinnäytetyö oli työelämässä oppimisen ohjausprosessin ja työelämäyhteistyön kehittämisen kannalta yhtenäisyyttä, yhteistyötä ja uusia toimintatapoja luova työ. Työn aikana havaittiin opettajien ja työelämäyhteistyön välisen viestinnän tärkeys. Lean-ajattelun mukainen jatkuva prosessin parantaminen ja laajempi työelämäyhteistyön lisääminen edellyttää resursseja, yhteistyötä ja systemaattista toimintaa. Ilman näitä jatkuva parantaminen ei ole mahdollista ja saavutettu kehitys pysähtyy.
This thesis relates to the development of on-the-job learning process and cooperation in the working life, in Stadin ammatti- ja aikuisopisto. In this study, the aim was to clarify the current state of the on-the-job learning process and the target stated by the teachers, students and the working life. The aim was to find the most important development targets, to plan and implement the development and to evaluate the development actions taken.
In this study, the on-the-job learning process was developed and visualized. Lean methods were used to assist the process development. The process phases were standardized in order to harmonize the working methods. Work-life cooperation was developed in the perspective of the work life representatives by creating templates for electronic communication between the teacher and the workplace.
This thesis created unity, cooperation and new approaches regarding the development of on-the-job learning guidance process and work life cooperation. During the study, the importance of communication between the teachers and the working life was observed. Continuous process development and greater cooperation in working life require resources, cooperation and systematic action. Without these, continuous improvement is not possible, and the progress achieved will stop.