Laulaja tarinan kertojana : matka yksinlaulujen valmistamisesta niiden esittämiseen
Hyvärinen Kanerva, Nathalia (2019)
Hyvärinen Kanerva, Nathalia
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121126107
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121126107
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö koostuu taiteellisesta ja kirjallisesta osasta. Laulumusiikki on molempien osien keskiössä. Opinnäytetyön taiteellinen osuus Laula tyttö -teatteriesitys on painotettu osio. Taiteelliseen opinnäytetyön kokonaisuuteen kuuluu myös Laulun B-kurssitutkintokonsertti.
Kirjallinen osa on kirjoittajan henkilökohtainen tutkimusretki prosessista, joka alkaa liedin valitsemisesta jatkuen sen harjoitusvaiheesta sen esittämiseen liedkonsertissa. Tässä opinnäytetyössä etsitään vastausta kysymykseen, mitkä ovat laulajan keinot välittää tarinaa yleisölle laulumusiikin kautta. Kirjallisessa opinnäytetyössä pohditaan, minkälaisia eroja on laulajan valmistautumisessa laulamaan "flyygelin mutkassa", tai teatterilavalla.
Opinnäytetyön taiteellisessa osassa käsitellään myös tarinan välittämisen keinoja laulaen, mutta siitä näkökulmasta, jossa laulaja valmistaa laulun teatterilavalle. Laula tyttö -teatteriesitys toteutettiin yhdessä Marianna Metsälammen kanssa, joka opiskeli teatteri-ilmaisun ohjaajaksi. Tässä teatteriesityksessä yhdistettiin klassinen musiikki ja teatteri. Laulajasta tuli näyttelijä, jonka vuorosanat korvattiin laulumusiikilla. This thesis consists of an artistic and a written part. In the centre of both parts is vocal music. The artistic part of the thesis "Laula tyttö" theatre performance is emphasized. The artistic part of the thesis includes also the B-exam, the final exam of singing in Bachelor level.
The written part is the author`s personal expedition about the process of preparing the song she has chosen through the practicing of the song until to the concert, the presentation of the song on the stage. In this thesis, the answer is sought to the question what are the singer's methods to transmit the story of the song to the audience by singing the vocal music. In the written thesis it is compared how the singer prepares herself to sing "in the turn of the grand piano" and how it is different when preparing a song for the theatre platform.
In the artistic part of the thesis the transmitting the story of a song is also handled, but from that point of view in which the Lieder singer makes the song to the theatre platform. "Laula tyttö" theatre performance was carried out together with Marianna Metsälampi who was studying directing of the theatrical expression. In this theatre performance, the classical music and theatre were combined. The Lieder singer became the actor whose lines were replaced with Liedmusic.
Kirjallinen osa on kirjoittajan henkilökohtainen tutkimusretki prosessista, joka alkaa liedin valitsemisesta jatkuen sen harjoitusvaiheesta sen esittämiseen liedkonsertissa. Tässä opinnäytetyössä etsitään vastausta kysymykseen, mitkä ovat laulajan keinot välittää tarinaa yleisölle laulumusiikin kautta. Kirjallisessa opinnäytetyössä pohditaan, minkälaisia eroja on laulajan valmistautumisessa laulamaan "flyygelin mutkassa", tai teatterilavalla.
Opinnäytetyön taiteellisessa osassa käsitellään myös tarinan välittämisen keinoja laulaen, mutta siitä näkökulmasta, jossa laulaja valmistaa laulun teatterilavalle. Laula tyttö -teatteriesitys toteutettiin yhdessä Marianna Metsälammen kanssa, joka opiskeli teatteri-ilmaisun ohjaajaksi. Tässä teatteriesityksessä yhdistettiin klassinen musiikki ja teatteri. Laulajasta tuli näyttelijä, jonka vuorosanat korvattiin laulumusiikilla.
The written part is the author`s personal expedition about the process of preparing the song she has chosen through the practicing of the song until to the concert, the presentation of the song on the stage. In this thesis, the answer is sought to the question what are the singer's methods to transmit the story of the song to the audience by singing the vocal music. In the written thesis it is compared how the singer prepares herself to sing "in the turn of the grand piano" and how it is different when preparing a song for the theatre platform.
In the artistic part of the thesis the transmitting the story of a song is also handled, but from that point of view in which the Lieder singer makes the song to the theatre platform. "Laula tyttö" theatre performance was carried out together with Marianna Metsälampi who was studying directing of the theatrical expression. In this theatre performance, the classical music and theatre were combined. The Lieder singer became the actor whose lines were replaced with Liedmusic.