Veturin vaihtotyöaikataulujen ja käytäntöjen kehittäminen
Stenman, Marika (2019)
Stenman, Marika
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121125907
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121125907
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää nykytilanne VR:n tuottamien veturin vaihtotyöaikataulujen ja toimintatapojen suhteen UPM Jämsänkosken tehtaalla ja etsiä kehitysehdotuksia aikatauluihin ja työtapoihin niin, että siitä olisi hyötyä sekä VR:n vaihtotyönjohtajille että tehtaan lastaajillekin. Vaihtotöiden määrä on kasvanut UPM Jämsänkos-ken tehtaalla lisääntyneen puunkuljetuksen myötä. Tämä yhdessä vähentyneen työvoiman ja työajan kanssa on aiheuttanut kiirettä vaihtotöiden tekemiseen.
Vaihtotyö on ratapihoilla tapahtuvaa vaunujen siirtelyä, junien kokoonpanoa sekä vaunujen toimittamista purku- ja kuormauspaikoille asiakkaan toiveiden mukaan. Vaihtotyötä voidaan tehdä painovoiman tai veturin avulla.
Tutkimus tehtiin laadullisia tutkimusmenetelmiä käyttämällä, teemahaastatteluina sekä osallistuvana ja tarkkailevana havainnointina. Haastateltavina oli neljä VR:n vaihtotyönjohtajaa sekä tehtaalta yksi lastaaja sekä paperivaraston päivämestari. Osallistuvaa ja tarkkailevaa havainnointia tehtiin veturin kyydissä, lastaustilanteissa ja varastoissa.
Tutkimuksen tuloksena saatiin useita kehitysehdotuksia nykyisiin käytäntöihin vaihtotyönjohtajien ja lastaajien puolelta. Yksi esille tullut toive kummaltakin osapuolelta oli yhteistyöpalaveri vaihtotyönjohtajien, lastaajien ja paperivaraston päivämestarin kanssa. Lisäksi toiveena oli yhdyshenkilö tehtaalle, joka olisi tietoinen kulloisestakin tilanteesta tuotannossa, varastoissa ja vaihtotöiden aikatauluissa.
Vaihtotyö on ratapihoilla tapahtuvaa vaunujen siirtelyä, junien kokoonpanoa sekä vaunujen toimittamista purku- ja kuormauspaikoille asiakkaan toiveiden mukaan. Vaihtotyötä voidaan tehdä painovoiman tai veturin avulla.
Tutkimus tehtiin laadullisia tutkimusmenetelmiä käyttämällä, teemahaastatteluina sekä osallistuvana ja tarkkailevana havainnointina. Haastateltavina oli neljä VR:n vaihtotyönjohtajaa sekä tehtaalta yksi lastaaja sekä paperivaraston päivämestari. Osallistuvaa ja tarkkailevaa havainnointia tehtiin veturin kyydissä, lastaustilanteissa ja varastoissa.
Tutkimuksen tuloksena saatiin useita kehitysehdotuksia nykyisiin käytäntöihin vaihtotyönjohtajien ja lastaajien puolelta. Yksi esille tullut toive kummaltakin osapuolelta oli yhteistyöpalaveri vaihtotyönjohtajien, lastaajien ja paperivaraston päivämestarin kanssa. Lisäksi toiveena oli yhdyshenkilö tehtaalle, joka olisi tietoinen kulloisestakin tilanteesta tuotannossa, varastoissa ja vaihtotöiden aikatauluissa.