Käyttäjälähtöisten menetelmien hyödyntäminen tietojärjestelmän käyttöönottoprojektissa
Vallinen, Seija (2019)
Vallinen, Seija
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121025847
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121025847
Tiivistelmä
Digitalisaatio koskettaa myös taloushallintoa. Yritykset haluavat tehostaa taloushallintoaan, ja erityisen paljon tehostamispotentiaalia nähdään ostolaskujen käsittelyn sähköistämisessä ja digitalisoinnissa. Kehittämistyön kohteena oli ostolaskujen käsittelyprosessit ja siihen liittyvän ohjelmiston käyttöönotto.
Kehittämistyön tavoitteena oli standardoida ja automatisoida ostolaskujen käsittelyprosesseja, ja tarkoituksena oli tuottaa prosesseista blueprint-malli loppukäyttäjän näkökulmasta. Kehittämistyön aikana tehtiin useita kokeiluja käyttäjälähtöisten palvelumuotoilun menetelmien soveltamisesta taloushallinnon valmisohjelmiston käyttöönottoprojektiin.
Kehittämistyön tuloksena saatiin aikaan standardoidut ostolaskujen käsittelyprosessit, jotka mahdollistavat entistä automaattisemman ostolaskujen käsittelyn. Projektissa tehtiin useampia palvelumuotoilutyökalujen kokeiluja. Palvelumuotoilun työkaluista käytettiin esimerkiksi käyttäjäpersoonakuvauksia ja blueprint-mallia mallintamaan ostolaskuprosessia ostolaskujen tarkastajan ja hyväksyjän näkökulmasta sekä maksusuunnitelmaan liittyville ostolaskuille.
Projektissa kokeiltiin palvelumuotoilun työkaluja vaihtelevalla menestyksellä. Kokemuksia peilaten opeista koottiin tarkastuslista auttamaan seuraavia projekteja onnistumaan käyttäjälähtöisten työkalujen kokeiluissa.
Kehittämistyön tavoitteena oli standardoida ja automatisoida ostolaskujen käsittelyprosesseja, ja tarkoituksena oli tuottaa prosesseista blueprint-malli loppukäyttäjän näkökulmasta. Kehittämistyön aikana tehtiin useita kokeiluja käyttäjälähtöisten palvelumuotoilun menetelmien soveltamisesta taloushallinnon valmisohjelmiston käyttöönottoprojektiin.
Kehittämistyön tuloksena saatiin aikaan standardoidut ostolaskujen käsittelyprosessit, jotka mahdollistavat entistä automaattisemman ostolaskujen käsittelyn. Projektissa tehtiin useampia palvelumuotoilutyökalujen kokeiluja. Palvelumuotoilun työkaluista käytettiin esimerkiksi käyttäjäpersoonakuvauksia ja blueprint-mallia mallintamaan ostolaskuprosessia ostolaskujen tarkastajan ja hyväksyjän näkökulmasta sekä maksusuunnitelmaan liittyville ostolaskuille.
Projektissa kokeiltiin palvelumuotoilun työkaluja vaihtelevalla menestyksellä. Kokemuksia peilaten opeista koottiin tarkastuslista auttamaan seuraavia projekteja onnistumaan käyttäjälähtöisten työkalujen kokeiluissa.