Kulttuurimatkailun tuotteistaminen
Hämäläinen, Emma (2019)
Hämäläinen, Emma
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121025797
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121025797
Tiivistelmä
Toimeksiantajahankkeen tavoitteena on tuoda yhteen kulttuuri- ja matkailualan erilaiset toimijat. Termillä toimija tarkoitetaan kulttuuri-, matkailu- tai kulttuurimatkailualan am-mattilaista. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millainen kulttuurimatkailutuote on toimiva sen tuottajalle. Tavoitteena oli myös tuottaa ajantasaista tietoa Suomalaisille toi-mijoille.
Kvalitatiivisessa tutkimuksessa käytettiin haastatteluja sekä havainnointia. Toimeksianta-jahankkeen järjestämässä kulttuurimatkailuun liittyvässä foorumissa käytiin havainnoi-massa ja toteuttamassa asiantuntijahaastattelu. Aineisto analysoitiin ja liitettiin osaksi tietoperustaa. Tutkimusosuudessa haastateltiin viittä erikokoisessa yrityksessä työsken-televää kulttuurimatkailutoimijaa eri puolilta Suomea. Haastateltavat valittiin heidän tuot-tamiensa kulttuurimatkailutuotteiden perusteella. Haastattelut suoritettiin sähköpostitse tai puhelimitse. Haastatteluiden tulokset analysoitiin ja tiivistettiin.
Lopputuloksena saatiin tietoa toimivasta kulttuurimatkailutuotteesta. Tuote on toimiva, kun sen vastuunjako on selvä koko prosessin ajan, kuitenkaan pakottamatta prosessia tiettyyn muottiin. Yhteistyöverkoston luotettavuus on edellytys sujuvalle toiminnalle. Tuotteen ja sen toteuttajan yhtälö sekä elementtien ja moniaistisuuden harkittu valinta tekevät tuotteesta ja sen toteuttamisesta luontevan. Tuote ja sen elementit tulee olla jollain tavalla dokumentoituna, jotta sen toteuttaminen on mahdollista eri henkilöiden toimesta. Henkilökohtainen kouluttaminen edistää tuotteen tasalaatuisuutta. Tuloksista kävi ilmi, että kestävyyden eri näkökulmia otetaan huomioon kulttuurimatkailun tuotteis-tamisessa.
Tuloksia voidaan hyödyntää kulttuurimatkailutuotteen suunnittelussa ja toteuttamisessa sekä kestävän toiminnan edistämisessä.
Kvalitatiivisessa tutkimuksessa käytettiin haastatteluja sekä havainnointia. Toimeksianta-jahankkeen järjestämässä kulttuurimatkailuun liittyvässä foorumissa käytiin havainnoi-massa ja toteuttamassa asiantuntijahaastattelu. Aineisto analysoitiin ja liitettiin osaksi tietoperustaa. Tutkimusosuudessa haastateltiin viittä erikokoisessa yrityksessä työsken-televää kulttuurimatkailutoimijaa eri puolilta Suomea. Haastateltavat valittiin heidän tuot-tamiensa kulttuurimatkailutuotteiden perusteella. Haastattelut suoritettiin sähköpostitse tai puhelimitse. Haastatteluiden tulokset analysoitiin ja tiivistettiin.
Lopputuloksena saatiin tietoa toimivasta kulttuurimatkailutuotteesta. Tuote on toimiva, kun sen vastuunjako on selvä koko prosessin ajan, kuitenkaan pakottamatta prosessia tiettyyn muottiin. Yhteistyöverkoston luotettavuus on edellytys sujuvalle toiminnalle. Tuotteen ja sen toteuttajan yhtälö sekä elementtien ja moniaistisuuden harkittu valinta tekevät tuotteesta ja sen toteuttamisesta luontevan. Tuote ja sen elementit tulee olla jollain tavalla dokumentoituna, jotta sen toteuttaminen on mahdollista eri henkilöiden toimesta. Henkilökohtainen kouluttaminen edistää tuotteen tasalaatuisuutta. Tuloksista kävi ilmi, että kestävyyden eri näkökulmia otetaan huomioon kulttuurimatkailun tuotteis-tamisessa.
Tuloksia voidaan hyödyntää kulttuurimatkailutuotteen suunnittelussa ja toteuttamisessa sekä kestävän toiminnan edistämisessä.