Pesäpallokerho Touhula Väinölän 4-5-vuotiaille lapsille
Kesti, Eveliina (2019)
Kesti, Eveliina
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120925575
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120925575
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli toteuttaa Touhula Väinölän liikuntapäiväkodin 4-5-vuotialle lapsille kolmen toimintakerran pesäpallokerho. Aiheen valinta syntyi kokemuksesta, että pesäpallo oli suhteellisen vähän käytetty palloilulaji varhaiskasvatusympäristössä. Opinnäytetyön tavoitteena oli myös tuottaa päiväkodin kasvattajille käsikirja, joka sisältää valmista materiaalia pesäpallon vetämiseen sekä tietoa lajista. Käsikirjan tarkoituksena oli saada kasvattajille lisää varmuutta sekä työkaluja pesäpallon vetämiseen.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin varhaiskasvatusta yleisesti, valtakunnallisen varhaiskasvatussuunnitelman perusteita sekä Porin kaupungin varhaiskasvatussuunnitelmaa. Osuudessa käsiteltiin myös liikuntaa varhaiskasvatuksessa sekä perehdyttiin varhaiskasvatusikäisten lasten liikkumisen eri kehitysvaiheisiin esimerkiksi fyysisen, psyykkisen ja motorisen kehityksen kannalta. Keskeisenä teoriaosuudessa nousi esiin pesäpallon säännöt, välineet ja sen soveltaminen varhaiskasvatusympäristöön.
Opinnäytetyössä kerrottiin pesäpallokerhon toimintakerroista ja arvioitiin niiden toteutumista. Lopussa käytiin läpi pesäpallokerhon prosessia kokonaisuutena sekä pohdittiin uusia kehittämisideoita tulevaisuutta ajatellen. Pesäpallokerho oli onnistunut ja sen jatkumista toivottiinkin päiväkodissa. Tämän ajatuksen taustalta nousi kehitysidea, että pesäpallokerhoa jatketaan palloilukerhona. Opinnäytetyön liitteenä oli käsikirja varhaiskasvattajille, joka sisälsi valmiit toimintakerrat, tietoa pesäpallosta sekä harrastusmahdollisuuksista Porin sekä lähialueiden suunnalta. This thesis has been made in collaboration with Touhula Väinöläs daycare and its subject was to deliver finnish baseball club for 4-5 years old children. Subject was chosen for the experience that finnish baseball is used very little in daycares. Thesis produces also a guide for the educators to use in their jobs. Guide contains material for finnish baseball lessons and some basic information about the sport. The guides goal is to increase educators confidence and knowledge about finnish baseball.
Early childhood education, Finnish National Agency for Education core tasks and
City of Pori varhaiskasvatussuunnitelma are processed shortly in the thesis. Theory part is also processed physical education in early childhood education. It contains also theory about childrens exercise and its development in physical, mental and motoric perspective. Essential in the theory part is the finnish baseballs game rules, equipments and its use in early childhood education.
In the thesis is also told about finnish baseball club’s lessons and they were estimated. In the end finnish baseball club was processed and some discuss about it’s development ideas. Finnish baseball club was successful and it was hoped that it would continue as sports club. There is appendice in the end which holds the guide to finnish baseball for the educators. It contains information about finnish baseball, ready-to-use lessons and some information for hobby opportunities in Pori or nearby municipalitys.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin varhaiskasvatusta yleisesti, valtakunnallisen varhaiskasvatussuunnitelman perusteita sekä Porin kaupungin varhaiskasvatussuunnitelmaa. Osuudessa käsiteltiin myös liikuntaa varhaiskasvatuksessa sekä perehdyttiin varhaiskasvatusikäisten lasten liikkumisen eri kehitysvaiheisiin esimerkiksi fyysisen, psyykkisen ja motorisen kehityksen kannalta. Keskeisenä teoriaosuudessa nousi esiin pesäpallon säännöt, välineet ja sen soveltaminen varhaiskasvatusympäristöön.
Opinnäytetyössä kerrottiin pesäpallokerhon toimintakerroista ja arvioitiin niiden toteutumista. Lopussa käytiin läpi pesäpallokerhon prosessia kokonaisuutena sekä pohdittiin uusia kehittämisideoita tulevaisuutta ajatellen. Pesäpallokerho oli onnistunut ja sen jatkumista toivottiinkin päiväkodissa. Tämän ajatuksen taustalta nousi kehitysidea, että pesäpallokerhoa jatketaan palloilukerhona. Opinnäytetyön liitteenä oli käsikirja varhaiskasvattajille, joka sisälsi valmiit toimintakerrat, tietoa pesäpallosta sekä harrastusmahdollisuuksista Porin sekä lähialueiden suunnalta.
Early childhood education, Finnish National Agency for Education core tasks and
City of Pori varhaiskasvatussuunnitelma are processed shortly in the thesis. Theory part is also processed physical education in early childhood education. It contains also theory about childrens exercise and its development in physical, mental and motoric perspective. Essential in the theory part is the finnish baseballs game rules, equipments and its use in early childhood education.
In the thesis is also told about finnish baseball club’s lessons and they were estimated. In the end finnish baseball club was processed and some discuss about it’s development ideas. Finnish baseball club was successful and it was hoped that it would continue as sports club. There is appendice in the end which holds the guide to finnish baseball for the educators. It contains information about finnish baseball, ready-to-use lessons and some information for hobby opportunities in Pori or nearby municipalitys.