Verkko-opetuksen erityispiirteet hoitotyön koulutusohjelmissa : Kirjallisuuskatsaus
Karvonen, Matias; Nurmi, Ville; Sädekallio, Teemu (2019)
Karvonen, Matias
Nurmi, Ville
Sädekallio, Teemu
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120925545
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120925545
Tiivistelmä
Teknologian kehittymisen myötä verkko-opetus yleistyy sekä Suomessa että maailmalla. Myös hoitotyön koulutuksissa monet perinteisesti lähiopetuksena toteutetut opintojaksot on siirretty tapahtumaan verkossa. Verkko-opetus eroaa kuitenkin merkittävästi perinteisestä opetuksesta.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, mitä erityispiirteitä hoitotyön verkko-opetukseen liittyy. Tutkimuskysymykseksi muodostui, mitkä ovat verkko-opetuksen erityispiirteet hoitotyön koulutuksessa. Opinnäytetyön tavoitteena oli kerätä yhteen tietoa, jonka avulla verkko-opintojaksojen laatua on mahdollista kehittää Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulussa.
Aluksi opinnäytetyössä käydään läpi verkko-opetuksen historiaa ja toteutustapoja yleisellä tasolla. Sitten tutustutaan verkko-opetukseen opettajan ja opiskelijan näkökulmista. Lopuksi tutkitaan, miten verkko-opetus toteutuu hoitotyön koulutusohjelmissa.
Opinnäytetyö toteutettiin kirjallisuuskatsauksena hoitotyön verkko-opetusta koskevista tutkimuksista. Opinnäytetyöhön valikoitui lopulta yhteensä 26 tutkimusta. Tutkimuksista etsittiin yhteisiä teemoja. Yhteensä teemoja löytyi neljä, jotka ovat sisältö ja materiaali verkko-opetuksessa, vuorovaikutus ja viestintä verkko-opetuksessa, osaamisen arviointi verkko-opetuksessa sekä verkko-opetuksen tehokkuus.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, mitä erityispiirteitä hoitotyön verkko-opetukseen liittyy. Tutkimuskysymykseksi muodostui, mitkä ovat verkko-opetuksen erityispiirteet hoitotyön koulutuksessa. Opinnäytetyön tavoitteena oli kerätä yhteen tietoa, jonka avulla verkko-opintojaksojen laatua on mahdollista kehittää Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulussa.
Aluksi opinnäytetyössä käydään läpi verkko-opetuksen historiaa ja toteutustapoja yleisellä tasolla. Sitten tutustutaan verkko-opetukseen opettajan ja opiskelijan näkökulmista. Lopuksi tutkitaan, miten verkko-opetus toteutuu hoitotyön koulutusohjelmissa.
Opinnäytetyö toteutettiin kirjallisuuskatsauksena hoitotyön verkko-opetusta koskevista tutkimuksista. Opinnäytetyöhön valikoitui lopulta yhteensä 26 tutkimusta. Tutkimuksista etsittiin yhteisiä teemoja. Yhteensä teemoja löytyi neljä, jotka ovat sisältö ja materiaali verkko-opetuksessa, vuorovaikutus ja viestintä verkko-opetuksessa, osaamisen arviointi verkko-opetuksessa sekä verkko-opetuksen tehokkuus.
Kokoelmat
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineisto, joilla on samankaltaisia nimekkeitä, tekijöitä tai asiasanoja.
-
eLearning asiakaskoulutuksien mahdollistajana : case: ZetaDisplay Finland Oy
Pasanen, Pekka (2020)Opinnäytetyö käsittelee verkko-oppimisen hyödyntämistä asiakkaille suunnatuissa koulutuksissa. Opinnäytetyön tavoitteena on suunnitella sekä toteuttaa toimiva eLearning-palvelu ZetaDisplay Finland Oy:lle. Aihe on ajankohtainen, ... -
Sähköisten työmenetelmien kehittäminen edunvalvontatoimistoissa
Bergdal, Minna (2021)Tämän opinnäytetyön toimeksiantaja oli oikeusministeriön yksityisoikeus- ja oikeudenhoito-osaston oikeusturvapalvelut-yksikkö. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää sähköisiä työmenetelmiä oikeusministeriön alla toimivien ... -
VirtuaaliAMK : vapaus valita
Lehto, Teija; Tampereen ammattikorkeakoulu
Tampereen ammattikorkeakoulun julkaisuja. Sarja B. Raportteja (Tampereen ammattikorkeakoulu, 2009)