Designing a concept for a vinyl record store
Rahkila, Samu (2019)
Rahkila, Samu
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120825388
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120825388
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella yksinkertainen konsepti vinyylilevykaupalle. Ajatuksena oli tuoda työssä esille tärkeimmät ja perusteellisimmat asiat levykaupan palvelun suunnittelussa sekä yrityksen perustamisessa. Työn hyödyn saajina toimivat kaikki lukijat, joilla on kiinnostusta oman palveluyrityksen perustamisen suhteen.
Opinnäytetyöhön haettiin tietoa palvelumuotoilusta, konseptien suunnittelusta, vinyylilevymarkkinoista sekä yrittäjyydestä yleisesti. Työssä on käytetty internet- sekä kirjallisuuslähteitä. Työtä varten haastateltiin kahta Suomessa toimivan levykaupan omistajaa ja lisäksi netnografiaa hyödynnettiin vinyylilevyjä ostavien asiakkaiden tarkastelussa.
Kerättyjen tietojen perusteella työssä kuvailtiin yksinkertainen konsepti fyysisestä levykaupasta. Tiedoista pääteltiin, että vinyylilevyjä myyvän kaupan perustaminen on helppoa tuotteiden riittävyyden ollessa hyvä. Tästä huolimatta vinyyli on kuitenkin tuotteena erittäin marginaalinen verrattuna nykypäivän digitaaliseen musiikkiin, vaikka vinyylilevyjen myynti on kasvanut useita vuosia peräkkäin niin Suomessa kuin myös ulkomaillakin.
Työtä voi vahvistaa teettämällä lisää haastetteluja etenkin isompien ja/tai pitkään toiminnassa olleiden levykauppojen kanssa. Haastatteluissa pitäisi keskittyä kysymysten osalta enemmän palvelun suunnitteluun ja vähemmän liiketoimintaan. Myös vinyylilevyjä hankkivien ihmisten mielipiteitä levyistä tuotteina ja niitä myyvistä kaupoista pitäisi kartoittaa tarkemmin. Jatkotutkimuksissa pitäisi keskittyä etenkin asiakaskokemukseen ja muun muassa palvelun fyysisen ympäristön luomiin vaikutuksiin (englanniksi servicescape,) asiakaspolkuihin ja pitkäaikaisasiakkuuksien luontiin. Etenkin servicescape vaikuttaa hyvin mielenkiintoiselta vaihtoehdolta luoda erikoisempaa asiakaskokemusta liikkeen sisätilojen suunnittelun avulla. This thesis’ purpose was to design a simple concept for a vinyl record store. The idea was to have the thesis highlight the most important and fundamental aspects of designing a record store service and establishing a business. This thesis will be of benefit to all readers who have an interest regarding the establishment of one’s own company for a service.
Information regarding service design as well as concept design, the vinyl record market and general entrepreneurship was researched for the thesis. Sources used include both internet and book sources. Two vinyl record store owners who conduct business in Finland were interviewed, and netnography was used to examine consumers of vinyl records.
Based on the information acquired a simple concept for a physical record store was laid out in the thesis. The information led to the conclusion that establishing a store that sells vinyl records is easy provided that enough products are available. However, vinyl is still a very marginal product these days when compared to digital music, regardless of the growth of vinyl record sales that has been noted both in Finland and elsewhere globally over a span of multiple years.
The thesis can be improved upon by conducting additional interviews with record stores, with an emphasis on stores that are larger and/or have been in business for longer. The interview questions should focus more on service design and less on business operations. Additionally, the opinions of consumers regarding vinyl records as products as well as the stores selling them should be researched in further detail. Further studies should focus especially on customer experience and e.g. servicescape (the impact of the physical environment of a service,) customer paths and acquirement of long-term customers. Servicescape in particular stands out as a very interesting option for creating a more special customer experience by means of interior design.
Opinnäytetyöhön haettiin tietoa palvelumuotoilusta, konseptien suunnittelusta, vinyylilevymarkkinoista sekä yrittäjyydestä yleisesti. Työssä on käytetty internet- sekä kirjallisuuslähteitä. Työtä varten haastateltiin kahta Suomessa toimivan levykaupan omistajaa ja lisäksi netnografiaa hyödynnettiin vinyylilevyjä ostavien asiakkaiden tarkastelussa.
Kerättyjen tietojen perusteella työssä kuvailtiin yksinkertainen konsepti fyysisestä levykaupasta. Tiedoista pääteltiin, että vinyylilevyjä myyvän kaupan perustaminen on helppoa tuotteiden riittävyyden ollessa hyvä. Tästä huolimatta vinyyli on kuitenkin tuotteena erittäin marginaalinen verrattuna nykypäivän digitaaliseen musiikkiin, vaikka vinyylilevyjen myynti on kasvanut useita vuosia peräkkäin niin Suomessa kuin myös ulkomaillakin.
Työtä voi vahvistaa teettämällä lisää haastetteluja etenkin isompien ja/tai pitkään toiminnassa olleiden levykauppojen kanssa. Haastatteluissa pitäisi keskittyä kysymysten osalta enemmän palvelun suunnitteluun ja vähemmän liiketoimintaan. Myös vinyylilevyjä hankkivien ihmisten mielipiteitä levyistä tuotteina ja niitä myyvistä kaupoista pitäisi kartoittaa tarkemmin. Jatkotutkimuksissa pitäisi keskittyä etenkin asiakaskokemukseen ja muun muassa palvelun fyysisen ympäristön luomiin vaikutuksiin (englanniksi servicescape,) asiakaspolkuihin ja pitkäaikaisasiakkuuksien luontiin. Etenkin servicescape vaikuttaa hyvin mielenkiintoiselta vaihtoehdolta luoda erikoisempaa asiakaskokemusta liikkeen sisätilojen suunnittelun avulla.
Information regarding service design as well as concept design, the vinyl record market and general entrepreneurship was researched for the thesis. Sources used include both internet and book sources. Two vinyl record store owners who conduct business in Finland were interviewed, and netnography was used to examine consumers of vinyl records.
Based on the information acquired a simple concept for a physical record store was laid out in the thesis. The information led to the conclusion that establishing a store that sells vinyl records is easy provided that enough products are available. However, vinyl is still a very marginal product these days when compared to digital music, regardless of the growth of vinyl record sales that has been noted both in Finland and elsewhere globally over a span of multiple years.
The thesis can be improved upon by conducting additional interviews with record stores, with an emphasis on stores that are larger and/or have been in business for longer. The interview questions should focus more on service design and less on business operations. Additionally, the opinions of consumers regarding vinyl records as products as well as the stores selling them should be researched in further detail. Further studies should focus especially on customer experience and e.g. servicescape (the impact of the physical environment of a service,) customer paths and acquirement of long-term customers. Servicescape in particular stands out as a very interesting option for creating a more special customer experience by means of interior design.