Tavoitteiden johtaminen kiinteistöhallinnan ohjelmistopalveluja tuottavassa yrityksessä
Hakanen, Petri (2019)
Hakanen, Petri
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120525003
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120525003
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä rakennettiin toimintatutkimuksen menetelmin perustaa ohjelmisto- ja palvelutuotannon prosessien laadukkaalle tekemiselle ja kehittämiselle. Palvelutoiminta on usein monimuotoista, jossa rakennetaan uutta, ylläpidetään ja kehitetään olemassa olevaa. On tärkeää, että jokainen tunnistaa lähtötilanteen, tunnistaa kehittämisalueet ja tukee omalla työllään matkaa strategiseen maaliin.
Tietoperustana oli pääasiassa koti- ja ulkomainen johtamis- ja menetelmäkirjallisuus. Kehittämismallissa sovellettiin teoriaa organisaation toimintamalleista ja toimintakulttuureista, toiminta-ajatuksesta, strategisesta arkkitehtuurista, muutoksen suunnan asettamisesta ja strategisen muutoksen toteuttamisesta.
Työn keskeiset tulokset ovat tilaajan liiketoimintaympäristöön hahmoteltu tavoiteohjauksen viitekehys ja toiminta-ajatuksia kartoittavan kyselytutkimuksen tulosmateriaali. Viitekehyksestä on tuotettu käsikirja tilaajan käyttöön. Käsikirja antaa jäsennyksen toiminnan, johtamismallin, johtamisen menetelmien ja kyvykkyyksien jatkokehittämiselle. Käsikirja ohjaa myös seuraaviin työvaiheisiin strategian kehittämisessä ja toimeenpanossa.
Strategian suunnittelun ja toteuttamisen prosessia voidaan tarkastella kokonaisuutena, jossa tämän opinnäytetyön tulokset toimivat työkaluina ja menetelminä tukien strategiaprosessin etenemistä. Kehittämistyössä osoitettiin teoriaan perustuvan kyselytutkimuksen vastausmateriaalin kattavuus ja käytettävyys kuvatussa viitekehyksessä. This thesis has the aim of defining the basis for high quality software and service production processes. Diverse service activities range from building new to maintaining and developing an existing one. It is important that the current situation is recognized and areas for improvement identified to support the journey towards the strategic goal.
The knowledge base for the thesis is mainly based on domestic and foreign management and methodological literature. The development model employs the theory of organizational operating models and operating cultures, the business concept, strategic architecture, setting the direction of change and the implementation of strategic change.
This thesis was carried out as action research. The main results of the thesis are the framework for setting and controlling objectives outlined in the customer's business environment and the structure of the survey and the results of the survey. The framework was documented as a handbook that provides an outline for further development of operations, a leadership model, leadership methods and capabilities. The framework also guides through the next steps in strategy development and implementation.
The process of planning and implementing strategy can be viewed as a whole, where the results of this study are tools and methods supporting the progress of the strategy process. The development work demonstrated the coverage and usability of the theory-based survey and responses within the framework.
Tietoperustana oli pääasiassa koti- ja ulkomainen johtamis- ja menetelmäkirjallisuus. Kehittämismallissa sovellettiin teoriaa organisaation toimintamalleista ja toimintakulttuureista, toiminta-ajatuksesta, strategisesta arkkitehtuurista, muutoksen suunnan asettamisesta ja strategisen muutoksen toteuttamisesta.
Työn keskeiset tulokset ovat tilaajan liiketoimintaympäristöön hahmoteltu tavoiteohjauksen viitekehys ja toiminta-ajatuksia kartoittavan kyselytutkimuksen tulosmateriaali. Viitekehyksestä on tuotettu käsikirja tilaajan käyttöön. Käsikirja antaa jäsennyksen toiminnan, johtamismallin, johtamisen menetelmien ja kyvykkyyksien jatkokehittämiselle. Käsikirja ohjaa myös seuraaviin työvaiheisiin strategian kehittämisessä ja toimeenpanossa.
Strategian suunnittelun ja toteuttamisen prosessia voidaan tarkastella kokonaisuutena, jossa tämän opinnäytetyön tulokset toimivat työkaluina ja menetelminä tukien strategiaprosessin etenemistä. Kehittämistyössä osoitettiin teoriaan perustuvan kyselytutkimuksen vastausmateriaalin kattavuus ja käytettävyys kuvatussa viitekehyksessä.
The knowledge base for the thesis is mainly based on domestic and foreign management and methodological literature. The development model employs the theory of organizational operating models and operating cultures, the business concept, strategic architecture, setting the direction of change and the implementation of strategic change.
This thesis was carried out as action research. The main results of the thesis are the framework for setting and controlling objectives outlined in the customer's business environment and the structure of the survey and the results of the survey. The framework was documented as a handbook that provides an outline for further development of operations, a leadership model, leadership methods and capabilities. The framework also guides through the next steps in strategy development and implementation.
The process of planning and implementing strategy can be viewed as a whole, where the results of this study are tools and methods supporting the progress of the strategy process. The development work demonstrated the coverage and usability of the theory-based survey and responses within the framework.