Voiko karismaa opetella? : Harjoituksia karismaattisempaan esiintymiseen
Vihanto, Emilia (2019)
Vihanto, Emilia
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120424697
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120424697
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni tarkastelen esiintyjän karismaa. Mitä karisma on? Miten omaa karismaansa ja esiintymistaitoja voi kehittää? Työ sai alkunsa siitä kokemuksesta, että karisma ei olekaan syntymässä annettu lahja, vaan harjoitettava taito.
Työn aineistona on käytetty lähdekirjallisuuden lisäksi luentotallenteita sekä syyslukukauden 2017 aikana pitämääni opintopäiväkirjaa, joka perustuu Raili Honkanen-Korhosen pitämiin laulutunteihin. Tuntien sisältö koostui läsnäolon, stressinhallinnan, kehon ja tunteiden yhteyden sekä itsetunnon ja -tuntemuksen kehittämisestä. Suuri osa tunneilla ohjatuista harjoituksista perustui positiiviseen pedagogiikkaan ja vahvuusajatteluun.
Jäsennykseni tuloksena karisma rakentuu itsetuntemuksesta, itsetunnosta, tunteista, kehonkielestä ja läsnäolosta, näiden kehittämisestä ja oman toiminnan ymmärtämisestä. Tavoitteena on nostaa esille konkreettisia ja käytännönläheisiä keinoja, joilla karisman käsitteeseen voi tarttua. Työ sisältää harjoituksia, jotka kehittävät tunnetaitoja, itsetuntemusta ja läsnäoloa. Itsetuntemusta tarkasteltaessa positiivisen pedagogiikan vahvuusajattelu on tärkeässä asemassa.
Opinnäytetyöni tarkoitus on antaa uudenlainen näkökulma laulunopetukseen positiivisen pedagogiikan ja mentaalivalmennuksen keinoin. Siitä on hyötyä kaikille, jotka haluavat kehittää esiintymistaitojaan, itsetuntemustaan, tunnetaitojaan, tunneilmaisuaan, kehonkieltään ja läsnäoloaan. Työ on erityisen hyödyllinen esiintymisjännitystä kokeville. Opinnäytetyöni avaamat sisällöt antavat myös työkaluja laulunopettajille, jotta oppilaan kanssa päästään yli oppimisen esteenä olevista tunnetiloista.
Työn aineistona on käytetty lähdekirjallisuuden lisäksi luentotallenteita sekä syyslukukauden 2017 aikana pitämääni opintopäiväkirjaa, joka perustuu Raili Honkanen-Korhosen pitämiin laulutunteihin. Tuntien sisältö koostui läsnäolon, stressinhallinnan, kehon ja tunteiden yhteyden sekä itsetunnon ja -tuntemuksen kehittämisestä. Suuri osa tunneilla ohjatuista harjoituksista perustui positiiviseen pedagogiikkaan ja vahvuusajatteluun.
Jäsennykseni tuloksena karisma rakentuu itsetuntemuksesta, itsetunnosta, tunteista, kehonkielestä ja läsnäolosta, näiden kehittämisestä ja oman toiminnan ymmärtämisestä. Tavoitteena on nostaa esille konkreettisia ja käytännönläheisiä keinoja, joilla karisman käsitteeseen voi tarttua. Työ sisältää harjoituksia, jotka kehittävät tunnetaitoja, itsetuntemusta ja läsnäoloa. Itsetuntemusta tarkasteltaessa positiivisen pedagogiikan vahvuusajattelu on tärkeässä asemassa.
Opinnäytetyöni tarkoitus on antaa uudenlainen näkökulma laulunopetukseen positiivisen pedagogiikan ja mentaalivalmennuksen keinoin. Siitä on hyötyä kaikille, jotka haluavat kehittää esiintymistaitojaan, itsetuntemustaan, tunnetaitojaan, tunneilmaisuaan, kehonkieltään ja läsnäoloaan. Työ on erityisen hyödyllinen esiintymisjännitystä kokeville. Opinnäytetyöni avaamat sisällöt antavat myös työkaluja laulunopettajille, jotta oppilaan kanssa päästään yli oppimisen esteenä olevista tunnetiloista.