Sosiaalisen median markkinointisuunnitelma - Case: Kaunis Koti Wilhelmiina
Ollila, Katriina (2019)
Ollila, Katriina
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120223942
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120223942
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aihe valikoitui opinnäytetyön kirjoittajan kiinnostuksesta sosiaalisessa mediassa markkinoimiseen ja halusta kehittää pienen paikallisen yrityksen markkinointia. Toimeksiantaja on oululainen sisustus- ja vaateliike Kaunis Koti Wilhelmiina. Tämä yritys valittiin, koska sisustaminen ja muoti ovat visuaalisia, mikä sopii sosiaaliseen mediaan.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä toimeksiantajalle sosiaalisen median markkinointisuunnitelma ja julkaisukalenteri. Tutkimusongelmana oli selvittää miten vähäresurssinen yritys voi hyödyntää SOSTAC-mallia ja julkaisukalenteria sosiaalisessa mediassa markkinoimisessa. Opinnäytetyössä hyödynnettiin laadullista tapaustutkimusta. Tarkoituksena oli ymmärtää toimeksiantajaa syvällisesti. Tietoperusta koostuu kirjalähteistä, internetlähteistä ja toimeksiantajan haastatteluista. Internetlähteissä on uutisia, blogipostauksia, tietosivuja, tutkimus ja video.
Markkinointisuunnitelma laadittiin SOSTAC-mallin pohjalta. Markkinointisuunnitelman lopussa hyödynnettiin digitaalisen markkinoinnin myyntisuppiloa. Suunnitelmassa sovellettiin myös opinnäytetyön teoriaa. Markkinointisuunnitelman avulla tehtiin julkaisukalenteri. Julkaisukalenteri laadittiin Sales Communicationsin valmiin kalenterin pohjalta. Kalenteri on Excelissä, johon on merkitty kaikki suunnitellut julkaisut Facebookiin ja Instagramiin. Kalenterissa on sekä kuukausinäkymä että viikkonäkymä, jotta voidaan nähdä suurempi kokonaisuus, mutta myös yksityiskohdat.
Julkaisukalenteri voi tehdä toimeksiantajan markkinoinnista säännöllistä, tavoitteellista ja monipuolista. Se myös kertoo, mitä mittareita eri julkaisuissa kannattaa hyödyntää, jolloin markkinoinnin toimivuutta voidaan seurata paremmin. Markkinoinnin seuranta voi johtaa jatkuvaan kehitykseen, sillä sen avulla yritys voi nähdä, mitkä keinot toimivat parhaiten.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä toimeksiantajalle sosiaalisen median markkinointisuunnitelma ja julkaisukalenteri. Tutkimusongelmana oli selvittää miten vähäresurssinen yritys voi hyödyntää SOSTAC-mallia ja julkaisukalenteria sosiaalisessa mediassa markkinoimisessa. Opinnäytetyössä hyödynnettiin laadullista tapaustutkimusta. Tarkoituksena oli ymmärtää toimeksiantajaa syvällisesti. Tietoperusta koostuu kirjalähteistä, internetlähteistä ja toimeksiantajan haastatteluista. Internetlähteissä on uutisia, blogipostauksia, tietosivuja, tutkimus ja video.
Markkinointisuunnitelma laadittiin SOSTAC-mallin pohjalta. Markkinointisuunnitelman lopussa hyödynnettiin digitaalisen markkinoinnin myyntisuppiloa. Suunnitelmassa sovellettiin myös opinnäytetyön teoriaa. Markkinointisuunnitelman avulla tehtiin julkaisukalenteri. Julkaisukalenteri laadittiin Sales Communicationsin valmiin kalenterin pohjalta. Kalenteri on Excelissä, johon on merkitty kaikki suunnitellut julkaisut Facebookiin ja Instagramiin. Kalenterissa on sekä kuukausinäkymä että viikkonäkymä, jotta voidaan nähdä suurempi kokonaisuus, mutta myös yksityiskohdat.
Julkaisukalenteri voi tehdä toimeksiantajan markkinoinnista säännöllistä, tavoitteellista ja monipuolista. Se myös kertoo, mitä mittareita eri julkaisuissa kannattaa hyödyntää, jolloin markkinoinnin toimivuutta voidaan seurata paremmin. Markkinoinnin seuranta voi johtaa jatkuvaan kehitykseen, sillä sen avulla yritys voi nähdä, mitkä keinot toimivat parhaiten.