Ikäpoikkeuslupa – 17-vuotiaat auton ratissa
Jortikka, Sakari (2019)
Jortikka, Sakari
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112622635
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112622635
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoituksena on selvittää, miksi ikäpoikkeusluvan myöntämistä on lainmuutoksen myötä helpotettu ja mitkä ovat olleet lainmuutoksen vaikutukset myönnettyjen ikäpoikkeuslupien, mutta myös 17-vuotiaiden liikennerikostilastojen suhteen. Ikäpoikkeuslupien myöntämiseen liittyen selvitetään lupien myöntömääriä ja -perusteita sekä maantieteellistä jakaumaa.
Työ on toteutettu kvantitatiivisena, tilastollisena tutkimuksena ja se pohjautuu tilastojen osalta täysin olemassa olevalle aineistolle, eikä tietoa ole tarvinnut kerätä itse. Työni pääasialliset tilastolliset lähteet koostuvat poliisin tilastopalvelu PolStatista saaduista rikostilastoista sekä Liikenne- ja viestintäviraston tilastopalvelusta ja sieltä sähköpostitse saaduista luvuista.
Tutkimustuloksina selvisi, että suurin yksittäinen myöntöperuste ikäpoikkeusluville on opiskeluun liittyvien matkojen kulkeminen, joka oli myöntöperusteena 48 prosentissa kaikista myönnetyistä ikäpoikkeusluvista ensimmäisen puolen vuoden aikana. Automaattisella liikennevalvonnalla havaitut 17-vuotiaille lasketut liikennerikkomukset ovat nousseet merkittävästi lakimuutosta edeltäneestä tasosta. Liikenneturvallisuuden vaarantamisen sekä sen törkeän tekomuodon lukumäärät olivat jo syyskuun 2019 lopulla selvästi yli vuosien 2017 ja 2018 tason. Vielä ei pystytä sanomaan, mille tasolle 17-vuotiaiden ajokorttien määrä sekä 17-vuotiaiden tekemät liikennerikokset ja -rikkomukset tasaantuvat.
Työ on toteutettu kvantitatiivisena, tilastollisena tutkimuksena ja se pohjautuu tilastojen osalta täysin olemassa olevalle aineistolle, eikä tietoa ole tarvinnut kerätä itse. Työni pääasialliset tilastolliset lähteet koostuvat poliisin tilastopalvelu PolStatista saaduista rikostilastoista sekä Liikenne- ja viestintäviraston tilastopalvelusta ja sieltä sähköpostitse saaduista luvuista.
Tutkimustuloksina selvisi, että suurin yksittäinen myöntöperuste ikäpoikkeusluville on opiskeluun liittyvien matkojen kulkeminen, joka oli myöntöperusteena 48 prosentissa kaikista myönnetyistä ikäpoikkeusluvista ensimmäisen puolen vuoden aikana. Automaattisella liikennevalvonnalla havaitut 17-vuotiaille lasketut liikennerikkomukset ovat nousseet merkittävästi lakimuutosta edeltäneestä tasosta. Liikenneturvallisuuden vaarantamisen sekä sen törkeän tekomuodon lukumäärät olivat jo syyskuun 2019 lopulla selvästi yli vuosien 2017 ja 2018 tason. Vielä ei pystytä sanomaan, mille tasolle 17-vuotiaiden ajokorttien määrä sekä 17-vuotiaiden tekemät liikennerikokset ja -rikkomukset tasaantuvat.