Ohjekortit aktiivisemman koulupäivän tueksi
Takala, Heidi; Tynnilä, Johanna (2019)
Takala, Heidi
Tynnilä, Johanna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112622614
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112622614
Tiivistelmä
Leikit ja pelit ovat tärkeä osa lasten motorista kehitystä ja oppimista. Ne tukevat lasten motorista kehitystä ja vastaavasti riittävä kehitystaso auttaa lasta osallistumaan erilaisiin leikkeihin ja peleihin. Kaikkien lasten leikkiminen yhdessä kehittää lasten välisiä sosiaalisia taitoja ja antaa mahdollisuuden positiivisten kokemusten saamiseen.
Opinnäytetyö toteutettiin yhdessä Valteri-koulu Ruskiksen kanssa osana ”Iloon yli esteiden”-hanketta. Opinnäytetyön tarkoituksena on fysioterapian keinoin lisätä liikuntarajoitteisten lasten osallistumista aktiivisempaan koulupäivään. Työn tavoitteena on mahdollistaa leikkiminen ja pelaaminen yhdessä sekä lisätä opettajien tietoisuutta leikkien soveltamisesta ja kaikkien lasten osallistamisesta. Opinnäytetyön tehtävänä on tuottaa hankkeen ideapankkiin opettajien käyttöön eri vaativuustasoisia ohjekortteja leikkien ja pelien soveltamisen tueksi.
Opinnäytetyön teoriaosuus käsittää lasten motorisen kehityksen pääpiirteet sekä siihen mahdollisesti liittyviä liikuntarajoitteita. Motorisen kehityksen kautta tutustutaan myös leikkien ja pelien vaikutukseen kehityksessä sekä niiden ohjauksen merkitykseen, etenkin liikuntarajoitteisten lasten näkökulmasta. Työssä on myös perehdytty kouluikäisten lasten fyysisen aktiivisuuden suosituksiin sekä opetussuunnitelmaan (2014).
Ohjekortteja tuotettiin kuusi ja niihin valittiin monille ennestään tuttuja leikkejä, jotta korttien käyttäjät voivat keskittyä leikkien soveltamiseen, eikä täysin uuden leikin opetteluun. Ohjekorteissa on kuvattuna leikin perussäännöt ja sen lisäksi kolme eri vaativuustasoa: ”iisi”, ”semi” ja ”ekstriimi”. Korteista löytyy lisäksi ohjeet, miten leikkiä voisi soveltaa pyörätuolin käyttäjälle.
Ohjekortit arvioitiin peruskoulun opettajien toimesta SWOT-arviointimenetelmää käyttäen. Arvioinnissa kysyttiin mielipiteitä liittyen korttien ulkomuotoon, selkeyteen ja ymmärrettävyyteen sekä käytettävyyteen liittyen. Kortit olivat arvioijien mielestä selkeitä ja oppilaat ymmärsivät itse lukiessaan ohjeet leikkejä varten. Ohjeet olivat opettajien mielestä tiiviit, mutta informatiiviset.
Opinnäytetyö toteutettiin yhdessä Valteri-koulu Ruskiksen kanssa osana ”Iloon yli esteiden”-hanketta. Opinnäytetyön tarkoituksena on fysioterapian keinoin lisätä liikuntarajoitteisten lasten osallistumista aktiivisempaan koulupäivään. Työn tavoitteena on mahdollistaa leikkiminen ja pelaaminen yhdessä sekä lisätä opettajien tietoisuutta leikkien soveltamisesta ja kaikkien lasten osallistamisesta. Opinnäytetyön tehtävänä on tuottaa hankkeen ideapankkiin opettajien käyttöön eri vaativuustasoisia ohjekortteja leikkien ja pelien soveltamisen tueksi.
Opinnäytetyön teoriaosuus käsittää lasten motorisen kehityksen pääpiirteet sekä siihen mahdollisesti liittyviä liikuntarajoitteita. Motorisen kehityksen kautta tutustutaan myös leikkien ja pelien vaikutukseen kehityksessä sekä niiden ohjauksen merkitykseen, etenkin liikuntarajoitteisten lasten näkökulmasta. Työssä on myös perehdytty kouluikäisten lasten fyysisen aktiivisuuden suosituksiin sekä opetussuunnitelmaan (2014).
Ohjekortteja tuotettiin kuusi ja niihin valittiin monille ennestään tuttuja leikkejä, jotta korttien käyttäjät voivat keskittyä leikkien soveltamiseen, eikä täysin uuden leikin opetteluun. Ohjekorteissa on kuvattuna leikin perussäännöt ja sen lisäksi kolme eri vaativuustasoa: ”iisi”, ”semi” ja ”ekstriimi”. Korteista löytyy lisäksi ohjeet, miten leikkiä voisi soveltaa pyörätuolin käyttäjälle.
Ohjekortit arvioitiin peruskoulun opettajien toimesta SWOT-arviointimenetelmää käyttäen. Arvioinnissa kysyttiin mielipiteitä liittyen korttien ulkomuotoon, selkeyteen ja ymmärrettävyyteen sekä käytettävyyteen liittyen. Kortit olivat arvioijien mielestä selkeitä ja oppilaat ymmärsivät itse lukiessaan ohjeet leikkejä varten. Ohjeet olivat opettajien mielestä tiiviit, mutta informatiiviset.