Lean asiantuntijatyön tukena pankkiorganisaatiossa: Case: OP Yrityspankki Oyj
Kokkonen, Tiina (2019)
Kokkonen, Tiina
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112522332
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112522332
Tiivistelmä
Asiantuntijatyön haasteet ovat lisääntyneet nykypäivänä työn hektisyyden ja kompleksisuuden vuoksi. Sen takia asiantuntijatyön kehittäminen ja sen sujuvoittaminen tarjosi ajankohtaisen ja mielenkiintoisen aiheen myös opinnäytetyölle. Työn tarkoituksena oli tutkia, miten leanin toimintamalleja, joita niin onnistuneesti eri teollisuuden aloilla on hyödynnetty, voisi soveltaa asiantuntijatyön tukemiseen OP Yrityspankki Oyj:n pankkiorganisaatiossa, jolle tutkimus toteutettiin.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä hyödyntäen. Ensin haastateltiin kahta leanin asiantuntijaa ja sen jälkeen toteutettiin kysely kohdeorganisaation kuudelle asiantuntijalle. Haastattelut ja kysely pohjautuivat tutkimuksen teoreettiseen osuuteen, joka toimi perustana koko tutkimukselle. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina ja kyselyssä kysyttiin ainoastaan avoimia kysymyksiä, jotta tietoa tutkittavasta aiheesta saataisiin tutkimuksen laajuuteen nähden riittävästi.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että vaikka asiantuntijatyö ei olekaan mekaanista tehdastyötä, tarjoaa lean paljon vaihtoehtoja kehittää asiantuntijatyötä niin pankkiorganisaatiossa kuin muillakin toimialoilla. Leania on mahdollista hyödyntää etenkin asiantuntijatyön ongelmakohtien havaitsemiseen sekä käytössä olevien toimintamallien ja prosessien kehittämiseen, jotka tällä hetkellä hidastivat ja hankaloittivat tutkimuksen asiantuntijoiden työtä ja siten myös vaikuttivat työssä jaksamiseen. Kyselyn vastauksista voitiin havaita kohdeorganisaation asiantuntijatyön kehityskohteita, joihin tutkimuksen johtopäätöksissä pohdittiin myös konkreettisia ratkaisuja leanin toimintamalleja hyödyntäen. Challenges in expert work have increased nowadays because of the hectic nature and the complexity of working life. For that reason, the development of expert work was an interesting and current theme for the thesis. Lean operating models have been successfully used in various industries, which led to thinking how lean would work for developing expert work. The purpose of the thesis was to study how lean principles could be applied to expert work at the case company OP Corporate Bank.
The study was conducted by using qualitative research methods: by interviewing two lean specialists and then conducting a survey for six experts in the target organization. The interviews and the survey were based on the theoretical part of the study. The interviews were conducted as theme interviews and the survey questions were open questions in order to ensure the sufficient amount of information on the research theme.
The results show that lean offers plenty of options for developing expert work within the commercial bank, but also in other fields. Lean offers methods especially for identifying problem areas and for developing the existing policies and processes. The responses to the survey highlighted the important areas of improvement in the expert work of the target organization. In the conclusions of the study, concrete solutions to the detected problems were considered by using lean principles.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä hyödyntäen. Ensin haastateltiin kahta leanin asiantuntijaa ja sen jälkeen toteutettiin kysely kohdeorganisaation kuudelle asiantuntijalle. Haastattelut ja kysely pohjautuivat tutkimuksen teoreettiseen osuuteen, joka toimi perustana koko tutkimukselle. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina ja kyselyssä kysyttiin ainoastaan avoimia kysymyksiä, jotta tietoa tutkittavasta aiheesta saataisiin tutkimuksen laajuuteen nähden riittävästi.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että vaikka asiantuntijatyö ei olekaan mekaanista tehdastyötä, tarjoaa lean paljon vaihtoehtoja kehittää asiantuntijatyötä niin pankkiorganisaatiossa kuin muillakin toimialoilla. Leania on mahdollista hyödyntää etenkin asiantuntijatyön ongelmakohtien havaitsemiseen sekä käytössä olevien toimintamallien ja prosessien kehittämiseen, jotka tällä hetkellä hidastivat ja hankaloittivat tutkimuksen asiantuntijoiden työtä ja siten myös vaikuttivat työssä jaksamiseen. Kyselyn vastauksista voitiin havaita kohdeorganisaation asiantuntijatyön kehityskohteita, joihin tutkimuksen johtopäätöksissä pohdittiin myös konkreettisia ratkaisuja leanin toimintamalleja hyödyntäen.
The study was conducted by using qualitative research methods: by interviewing two lean specialists and then conducting a survey for six experts in the target organization. The interviews and the survey were based on the theoretical part of the study. The interviews were conducted as theme interviews and the survey questions were open questions in order to ensure the sufficient amount of information on the research theme.
The results show that lean offers plenty of options for developing expert work within the commercial bank, but also in other fields. Lean offers methods especially for identifying problem areas and for developing the existing policies and processes. The responses to the survey highlighted the important areas of improvement in the expert work of the target organization. In the conclusions of the study, concrete solutions to the detected problems were considered by using lean principles.