Yhdessä eteenpäin : Opas Metsolan lastenkotiin sijoitettujen lasten vanhemmille
Päkkilä, Kaisa; Vikstedt, Elina (2019)
Päkkilä, Kaisa
Vikstedt, Elina
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112522291
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112522291
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa opas sijaishuollossa olevien lasten vanhemmille. Toimeksiantajana opinnäytetyöllemme toimi Oulun kaupungin Metsolan lastenkoti. Lapsen sijoittaminen kodin ulkopuolelle voi olla kaoottinen tilanne kaikille osapuolille. Vanhemman huomioiminen tässä tilanteessa saattaa usein jäädä taka-alalle. Lapsen sijoituksen aikana vanhemmalla on kuitenkin merkittävä rooli. Opas tukee vanhempaa sijoituksen alkuvaiheessa tarjoamalla tietoa Metsolan lastenkodista sekä lastensuojelun sijaishuollosta. Oppaan sisältö korostaa lukijalle myös vanhemmuuden merkityksellisyyttä.
Opas toimii työvälineenä Metsolan lastenkodin työntekijöille. Oppaan tavoitteena oli vähentää vanhempien epätietoisuutta sekä osallistaa heitä sijaishuollon aikana. Tavoitteena oli myös lisätä vanhempien merkityksellisyyden tunnetta lapsen sijoituksen aikana. Oppaan oli tarkoitus toimia tukevana tekijänä vanhemman ja lastensuojelulaitoksen työntekijöiden yhteistyössä. Toimiakseen työvälineenä oppaan tuli olla selkeä, tiivis ja riittävän informatiivinen.
Opinnäytetyömme teoreettinen osuus käsittelee lastensuojelun sijaishuoltoa ja sen toimintaa sekä periaatteita. Teoreettisessa osuudessa tarkastelemme myös vanhemmuutta ja vanhemman osallisuutta sijaishuollon aikana. Opinnäytetyön tuotekehityksen prosessi tapahtui tuotekehitysmallin mukaisesti viiden vaiheen kautta, joita olivat kehittämistarpeiden tunnistaminen, ideointi, luonnostelu ja kehittely sekä viimeistely. Oppaan sisältö laadittiin toimeksiantajan toiveiden ja näkemyksien mukaisesti.
Oppaan valmistuttua keräsimme Metsolan lastenkodin työntekijöiltä palautteen tuotteesta. Palautteen kerääminen toteutettiin paperisena kyselynä. Johtopäätöksenä saamistamme palautteista käy ilmi, että opas onnistui tavoitteissaan. Työntekijät välittivät meille myös suullisesti vanhempien kertoman palautteen. Vanhemmat olivat kokeneet oppaan hyvänä ja hyödyllisenä. Opas luovutettiin Metsolan työntekijöiden käyttöön ja heille annettiin oikeudet muokata sen sisältöä tarvittaessa.
Opas toimii työvälineenä Metsolan lastenkodin työntekijöille. Oppaan tavoitteena oli vähentää vanhempien epätietoisuutta sekä osallistaa heitä sijaishuollon aikana. Tavoitteena oli myös lisätä vanhempien merkityksellisyyden tunnetta lapsen sijoituksen aikana. Oppaan oli tarkoitus toimia tukevana tekijänä vanhemman ja lastensuojelulaitoksen työntekijöiden yhteistyössä. Toimiakseen työvälineenä oppaan tuli olla selkeä, tiivis ja riittävän informatiivinen.
Opinnäytetyömme teoreettinen osuus käsittelee lastensuojelun sijaishuoltoa ja sen toimintaa sekä periaatteita. Teoreettisessa osuudessa tarkastelemme myös vanhemmuutta ja vanhemman osallisuutta sijaishuollon aikana. Opinnäytetyön tuotekehityksen prosessi tapahtui tuotekehitysmallin mukaisesti viiden vaiheen kautta, joita olivat kehittämistarpeiden tunnistaminen, ideointi, luonnostelu ja kehittely sekä viimeistely. Oppaan sisältö laadittiin toimeksiantajan toiveiden ja näkemyksien mukaisesti.
Oppaan valmistuttua keräsimme Metsolan lastenkodin työntekijöiltä palautteen tuotteesta. Palautteen kerääminen toteutettiin paperisena kyselynä. Johtopäätöksenä saamistamme palautteista käy ilmi, että opas onnistui tavoitteissaan. Työntekijät välittivät meille myös suullisesti vanhempien kertoman palautteen. Vanhemmat olivat kokeneet oppaan hyvänä ja hyödyllisenä. Opas luovutettiin Metsolan työntekijöiden käyttöön ja heille annettiin oikeudet muokata sen sisältöä tarvittaessa.