Monikulttuurisuuden tukeminen päiväkodin arjessa : Opas Pieksämäen varhaiskasvatukseen
Keinänen, Saimi; Jäntti, Sonja (2019)
Keinänen, Saimi
Jäntti, Sonja
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112422126
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112422126
Tiivistelmä
Asiasanat: varhaiskasvatus, monikulttuurisuus, maahanmuutto, kulttuurisensitiivisyys, uskonto, kohtaaminen.
Opinnäytetyömme aiheena on monikulttuurisuuden ilmeneminen päivähoidossa ja sen tukeminen. Olemme kiinnostuneet monikulttuurisuudesta aiheena, joten päätimme kysyä Pieksämäen varhaiskasvatuksen johtajalta, olisiko siellä tarvetta monikulttuurisuuteen pohjautuvalle opinnäytetyölle. Varhaiskasvatuksen johtaja toi esille tarpeen oppaasta, joka käsittelisi monikulttuurisuutta varhaiskasvatuksessa. Tästä syntyi idea luoda varhaiskasvatuksen henkilökunnalle opas, jossa käsittelemme erilaisia arkisia tilanteita, joissa monikulttuurisuus ilmenee päivähoidossa. Oppaassa käsittelemme myös kohtaamisen ja lapsen osallisuuden tärkeyttä.
Koska maahanmuutto on lisääntynyt viime vuosina, niin myöskin erilaiset kulttuurit ovat yleistyneet. Monikulttuurisuus on nykyään varhaiskasvatuksessa osa arkipäivää, mutta silti monet työntekijät toivovat lisää tietoa siitä. Monikulttuurisuus on rikkaus, mutta se tuo myös mukanaan erilaisia haasteita päiväkodin arkeen. Haasteita tuovat esimerkiksi erilaiset kasvatuskäsitykset, yhteisen kielen puute, erilainen aikakäsitys ja uuden kulttuurin oppiminen.
Jotta voi ymmärtää monikulttuurisuutta ja sen ilmenemisen eri muotoja, on ensin ymmärrettävä siihen liittyviä käsitteitä, kuten identiteetti, uskonto, maahanmuuttaja, kulttuurisensitiivisyys ja uskontodialogi. Käsitteiden avaamisen yhteydessä esittelemme myös erilaisia kulttuurieroja. Koska Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet ja varhaiskasvatuslaki ohjaavat kaikkea päivähoidon toimintaa, käsittelemme moni-kulttuurisuutta myös niiden kautta.
Opinnäytetyömme aiheena on monikulttuurisuuden ilmeneminen päivähoidossa ja sen tukeminen. Olemme kiinnostuneet monikulttuurisuudesta aiheena, joten päätimme kysyä Pieksämäen varhaiskasvatuksen johtajalta, olisiko siellä tarvetta monikulttuurisuuteen pohjautuvalle opinnäytetyölle. Varhaiskasvatuksen johtaja toi esille tarpeen oppaasta, joka käsittelisi monikulttuurisuutta varhaiskasvatuksessa. Tästä syntyi idea luoda varhaiskasvatuksen henkilökunnalle opas, jossa käsittelemme erilaisia arkisia tilanteita, joissa monikulttuurisuus ilmenee päivähoidossa. Oppaassa käsittelemme myös kohtaamisen ja lapsen osallisuuden tärkeyttä.
Koska maahanmuutto on lisääntynyt viime vuosina, niin myöskin erilaiset kulttuurit ovat yleistyneet. Monikulttuurisuus on nykyään varhaiskasvatuksessa osa arkipäivää, mutta silti monet työntekijät toivovat lisää tietoa siitä. Monikulttuurisuus on rikkaus, mutta se tuo myös mukanaan erilaisia haasteita päiväkodin arkeen. Haasteita tuovat esimerkiksi erilaiset kasvatuskäsitykset, yhteisen kielen puute, erilainen aikakäsitys ja uuden kulttuurin oppiminen.
Jotta voi ymmärtää monikulttuurisuutta ja sen ilmenemisen eri muotoja, on ensin ymmärrettävä siihen liittyviä käsitteitä, kuten identiteetti, uskonto, maahanmuuttaja, kulttuurisensitiivisyys ja uskontodialogi. Käsitteiden avaamisen yhteydessä esittelemme myös erilaisia kulttuurieroja. Koska Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet ja varhaiskasvatuslaki ohjaavat kaikkea päivähoidon toimintaa, käsittelemme moni-kulttuurisuutta myös niiden kautta.