Pedagoginen dokumentointi ympäristökasvatuksen työvälineenä varhaiskasvatuksessa
Ikkala, Mimmi; Koivisto, Anna (2019)
Ikkala, Mimmi
Koivisto, Anna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112322043
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112322043
Tiivistelmä
Opinnäytetyö oli luonteeltaan kehittämistyönä toimiva toiminnallinen projekti, joka käsitteli ympäristökasvatusta ja sen toteuttamista pedagogisen dokumentoinnin avulla varhaiskasvatuksessa. Ympäristökasvatus on kasvatuksellista toimintaa, jonka tavoitteena varhaiskasvatuksessa on ympäristöstä huolehtivan toimintatavan synnyttäminen ja juurruttaminen jo pienestä pitäen. Pedagoginen dokumentointi taas on työväline, jota käytetään varhaiskasvatuksessa toiminnan suunnitteluun, toteuttamiseen, arviointiin ja kehittämiseen. Sen avulla toimintaa ja tehtyjä asioita saadaan kaikille näkyväksi. Dokumenttien ansiosta ja uuden tiedon ja ymmärryksen myötä toimintaa saadaan suunnattua ja muokattua paremmin tarpeita vastaavaksi niin, että niihin voidaan palata myöhemmin.
Pilke luontopäiväkoti Haikarassa, joka toimi tässä työssä myös yhteistyökumppanina, järjestettiin huhtikuussa 2019 päiväkodin henkilökunnalle ympäristökasvatuksen pedagogisen dokumentoinnin työpaja. Siellä yhdessä työskentelyn, keskustelun ja teoriaan perehtymisen avulla luotiin raamit ympäristökasvatuksen toteuttamiselle, sen näkyväksi tekemiselle sekä lasten ja perheiden toimintaan osallistamiselle. Työpajatyöskentelyn pohjalta syntyi tuotoksena ohjeita, ideoita ja konkreettisia toimintatapoja sisältävä kirjallinen yhteenveto, jonka tarkoituksena oli jatkossa tukena ja apuna Pilke päiväkotien henkilökunnalle heidän työssään ympäristökasvatuksen parissa.
Tavoitteena oli tuen ja avun tarjoaminen Pilke päiväkotien henkilökunnalle heidän työssään ympäristökasvatuksen ja sen pedagogisen dokumentoinnin parissa. Tuotoksen koko sisältö toteutettiin varhaiskasvatussuunnitelman perusteisiin peilaten ja se tähtäsi lasten ja perheiden osallisuuteen. Työn tarkoitus oli pysähdyttää ja kiinnittää huomio tulevaisuuden kannalta tärkeän aiheen pariin, eli ympäristökasvatuksen toteuttamiseen varhaiskasvatuksen toimintaympäristössä pedagogisen dokumentoinnin menetelmin.
Yhteistyöpäiväkoti ja koko Pilke päiväkotikonserni olivat projektiin erittäin tyytyväisiä. Tarpeisiin oli vastattu toivotulla tavalla ja koottuja käytäntöjä pidettiin toteuttamiskelpoisina ja helposti eri käyttötarkoituksiin muokattavina. Kirjallinen yhteenveto haluttiin saada hyödynnettäväksi valtakunnallisesti kaikille Pilke päiväkodeille.
Pilke luontopäiväkoti Haikarassa, joka toimi tässä työssä myös yhteistyökumppanina, järjestettiin huhtikuussa 2019 päiväkodin henkilökunnalle ympäristökasvatuksen pedagogisen dokumentoinnin työpaja. Siellä yhdessä työskentelyn, keskustelun ja teoriaan perehtymisen avulla luotiin raamit ympäristökasvatuksen toteuttamiselle, sen näkyväksi tekemiselle sekä lasten ja perheiden toimintaan osallistamiselle. Työpajatyöskentelyn pohjalta syntyi tuotoksena ohjeita, ideoita ja konkreettisia toimintatapoja sisältävä kirjallinen yhteenveto, jonka tarkoituksena oli jatkossa tukena ja apuna Pilke päiväkotien henkilökunnalle heidän työssään ympäristökasvatuksen parissa.
Tavoitteena oli tuen ja avun tarjoaminen Pilke päiväkotien henkilökunnalle heidän työssään ympäristökasvatuksen ja sen pedagogisen dokumentoinnin parissa. Tuotoksen koko sisältö toteutettiin varhaiskasvatussuunnitelman perusteisiin peilaten ja se tähtäsi lasten ja perheiden osallisuuteen. Työn tarkoitus oli pysähdyttää ja kiinnittää huomio tulevaisuuden kannalta tärkeän aiheen pariin, eli ympäristökasvatuksen toteuttamiseen varhaiskasvatuksen toimintaympäristössä pedagogisen dokumentoinnin menetelmin.
Yhteistyöpäiväkoti ja koko Pilke päiväkotikonserni olivat projektiin erittäin tyytyväisiä. Tarpeisiin oli vastattu toivotulla tavalla ja koottuja käytäntöjä pidettiin toteuttamiskelpoisina ja helposti eri käyttötarkoituksiin muokattavina. Kirjallinen yhteenveto haluttiin saada hyödynnettäväksi valtakunnallisesti kaikille Pilke päiväkodeille.