Mielen hyvinvoinnin opas 5–6 luokkalaisille
Kinnunen, Linda-Maria; Alaviippola, Jenni (2019)
Kinnunen, Linda-Maria
Alaviippola, Jenni
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112021714
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112021714
Tiivistelmä
Nuorten hyvinvointi on enenevässä määrin esillä yhteiskunnassamme. Ainakin joka viides nuori kärsii jonkinlaisesta mielenterveyden häiriöstä. Mielenterveyden häiriöt ovat yleisimpiä koululaisten terveysongelmista. Mielen hyvinvoinnin edistäminen tukee hyvää mielenterveyttä ja sen tavoitteena on lisätä niitä tekijöitä, jotka suojaavat positiivista mielenterveyttä. Projektin tarkoituksena oli tuottaa mielen hyvinvoinnin opas 5–6 luokkalaisille mielen hyvinvoinnin tukemiseksi. Projektin tavoitteena oli oppaan avulla tukea alakoululaisen omaa mielen hyvinvointia.
Mielen hyvinvoinnin oppaan teemoiksi nousivat 5–6 luokkalaisen itsetunto ja sosiaaliset taidot sekä pärjäävyys ja tunteet. Oppaassa käytiin läpi ravinnon, unen ja liikunnan vaikutus mielen hyvinvointiin. Oppaan avulla pyrittiin antamaan konkreettisia esimerkkejä 5–6 luokkalaisille siitä, miten omaa mielen hyvinvointia voi edistää ja ylläpitää.
Projekti koostui oppaan teoriatiedon hankkimisesta, oppaan kokoamisesta ja kohderyhmän arviosta oppaasta. Nuoren mielen hyvinvointia käsittelevästä tutkimus- ja teoriatiedosta löytyi ajankohtaiset ja merkittävät aiheet oppaan sisällöksi. Oppaan sisältöön vaikuttivat myös terveydenhoitajan tekemät huomiot 5–6 luokkalaisten mielen hyvinvoinnista.
Arvioinnin mukaan opas herätti nuorta miettimään omaa mielen hyvinvointiaan. Oppaan sisällöstä ja kuvista pidettiin, mutta kohderyhmän mukaan tekstiä oli liikaa. Palautteen perusteella tekstiä karsittiin. Lopputuloksena oli 20-sivuinen opas, johon saatiin kerättyä konkreettisia toimintatapoja ja neuvoja nuoren mielen hyvinvoinnin tukemiseksi. Opas on liitteenä.
Mielen hyvinvoinnin oppaan teemoiksi nousivat 5–6 luokkalaisen itsetunto ja sosiaaliset taidot sekä pärjäävyys ja tunteet. Oppaassa käytiin läpi ravinnon, unen ja liikunnan vaikutus mielen hyvinvointiin. Oppaan avulla pyrittiin antamaan konkreettisia esimerkkejä 5–6 luokkalaisille siitä, miten omaa mielen hyvinvointia voi edistää ja ylläpitää.
Projekti koostui oppaan teoriatiedon hankkimisesta, oppaan kokoamisesta ja kohderyhmän arviosta oppaasta. Nuoren mielen hyvinvointia käsittelevästä tutkimus- ja teoriatiedosta löytyi ajankohtaiset ja merkittävät aiheet oppaan sisällöksi. Oppaan sisältöön vaikuttivat myös terveydenhoitajan tekemät huomiot 5–6 luokkalaisten mielen hyvinvoinnista.
Arvioinnin mukaan opas herätti nuorta miettimään omaa mielen hyvinvointiaan. Oppaan sisällöstä ja kuvista pidettiin, mutta kohderyhmän mukaan tekstiä oli liikaa. Palautteen perusteella tekstiä karsittiin. Lopputuloksena oli 20-sivuinen opas, johon saatiin kerättyä konkreettisia toimintatapoja ja neuvoja nuoren mielen hyvinvoinnin tukemiseksi. Opas on liitteenä.