Lapsen arjen toteuttamista parhaimmillaan : Vanhempien ajatuksia ja kokemuksia päiväkodista
Günther, Vilma; Markkula, Minna; Tulokas, Heini (2019)
Günther, Vilma
Markkula, Minna
Tulokas, Heini
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019111921516
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019111921516
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kuvata vanhempien ajatuksia ja kokemuksia lastensa tämänhetkisestä päiväkotiarjesta. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millainen on hyvä päiväkotiarki vanhempien mielestä ja millainen näkemys heillä on omasta osallisuudesta päiväkotiarjessa. Lisäksi selvitettiin vanhempien kehittämisideoita. Työn tilaaja oli Janakkalan kunta.
Opinnäytetyö oli laadullinen tutkimus, jonka aineisto kerättiin Webropol-kyselylomakkeella. Kyselyyn vastasi 52 vanhempaa. Saatu aineisto analysoitiin sisällönanalyysia ja teemoittelua hyödyntäen. Tietoperustassa tarkasteltiin varhaiskasvatusta, päiväkotiarkea, osallisuutta sekä kodin ja päiväkodin välistä yhteistyötä mm. lakien, Opetushallituksen Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden sekä muiden varhaiskasvatusta ohjaavien asiakirjojen näkökulmasta.
Vanhemmilla on vahva näkemys hyvästä päiväkotiarjesta. Yksittäisillä henkilökohtaisilla kokemuksilla on suuri vaikutus heidän käsitykseensä varhaiskasvatuksen toimintakulttuurista, johon tulosten mukaan oltiin pääsääntöisesti tyytyväisiä. Hyvässä päiväkotiarjessa työtä tekevät onnistuneimmin kasvattajat, jotka kokevat työnsä merkitykselliseksi ja ovat lapsille aidosti läsnä. Yhteistyö kodin ja päiväkodin välillä koettiin toimivaksi, mutta arjen näkyvämmäksi tekeminen syventäisi kasvatusyhteistyötä. Haasteena on lisätä vanhempien tietoisuutta osallisuuden ja vaikuttamisen mahdollisuuksista. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että hyvä päiväkotiarki koostuu Janakkalan varhaiskasvatussuunnitelman mukaisesta pedagogisesta toiminnasta sekä lämpimistä ja aidoista kohtaamisista.
Opinnäytetyö oli laadullinen tutkimus, jonka aineisto kerättiin Webropol-kyselylomakkeella. Kyselyyn vastasi 52 vanhempaa. Saatu aineisto analysoitiin sisällönanalyysia ja teemoittelua hyödyntäen. Tietoperustassa tarkasteltiin varhaiskasvatusta, päiväkotiarkea, osallisuutta sekä kodin ja päiväkodin välistä yhteistyötä mm. lakien, Opetushallituksen Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden sekä muiden varhaiskasvatusta ohjaavien asiakirjojen näkökulmasta.
Vanhemmilla on vahva näkemys hyvästä päiväkotiarjesta. Yksittäisillä henkilökohtaisilla kokemuksilla on suuri vaikutus heidän käsitykseensä varhaiskasvatuksen toimintakulttuurista, johon tulosten mukaan oltiin pääsääntöisesti tyytyväisiä. Hyvässä päiväkotiarjessa työtä tekevät onnistuneimmin kasvattajat, jotka kokevat työnsä merkitykselliseksi ja ovat lapsille aidosti läsnä. Yhteistyö kodin ja päiväkodin välillä koettiin toimivaksi, mutta arjen näkyvämmäksi tekeminen syventäisi kasvatusyhteistyötä. Haasteena on lisätä vanhempien tietoisuutta osallisuuden ja vaikuttamisen mahdollisuuksista. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että hyvä päiväkotiarki koostuu Janakkalan varhaiskasvatussuunnitelman mukaisesta pedagogisesta toiminnasta sekä lämpimistä ja aidoista kohtaamisista.