Tuotekehitystyö Café Elsa
Pitkänen, Salla; Rekola, Mira (2019)
Pitkänen, Salla
Rekola, Mira
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019111421212
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019111421212
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää kesäkahvila Café Elsan kahvilatuotteita. Café Elsa oli toiminnassa Hatanpään kartanolla kesän 2019 ajan. Kehitettäviksi tuotteiksi valittiin banaanikinuskijuustokakku, suolainen välimeren piiras, kanelikierre, falafelbagel ja porkkanakakku. Tämän opinnäytetyön tekijät toimivat Café Elsassa itse yrittäjinä. Työn aihe valikoitui mielenkiinnosta tuotekehitystä kohtaan ja halusta kehittää Café Elsan liiketoimintaa.
Työn teoreettinen viitekehys koostuu neljästä pääkohdasta, joissa perehdytään tuotekehitykseen, kahviloihin ja kahvilatuotteisiin, kahvilatuotteiden hinnoitteluun ja kehittämistyöhön. Kehittämistyön osuus koostuu asiakaskyselyistä, aistinvaraisesta arvioinnista ja menuanalyysistä. Paperisia asiakaskyselylomakkeita jaettiin pop up -kahvilalla järjestetyn tuotetestauskerran lisäksi Café Elsassa kahden viiden päivän mittaisen tarkastelujakson ajan aina, kun kyseinen tuote ostettiin. Aistinvarainen arviointi suoritettiin työn ohella tämän työn tekijöiden toimesta numeerisesti (1-5). Menuanalyysin avulla tarkasteltiin koko kesän ajan porkkanakakun ja kanelikierteen myyntiä.
Asiakaskyselyiden tulokset osoittivat, että suurin osa Café Elsan asiakkaista olivat tyytyväisiä kehittämistyön kohteeksi valikoiduista tuotteista. Tuotekehitystyön tekijöiden oman aistinvaraisen arvioinnin avulla tuotteita pystyttiin kehittämään tasalaatuisemmiksi, sekä vertailla niitä asiakaskyselyiden vastauksiin. Menuanalyysin tuottamilla tuloksilla saatiin tietää yksittäisen tuotteen kannattavuutta annoskohtaisella myyntikatemäärällä ja myyntivolyymiä myydyillä annosmäärillä. Menuanalyysiin päätyivät kanelikierre ja porkkanakakku, koska ne täyttivät menuanalyysiin vaadittavat kriteerit.
Asiakaskyselyiden ja kehitystyön tekijöiden oman aistinvaraisen arvioinnin tuloksia hyödynnettiin jo kesän aikana kahvilatoiminnassa, jotta tuotteista saatiin mahdollisimman asiakaslähtöisiä ja myyviä. Menuanalyysin avulla nähtiin, että kanelikierre sai luokituksen lypsylehmä eli sen kysyntä ylitti keskiarvokysynnän, mutta myyntikate jäi keskiarvoa alhaisemmaksi ja porkkanakakku ylsi tähtituote-kategoriaan, joka tarkoittaa, että sekä myyntikate että kysyntä ylittävät keskiarvon.
Tämän työn tuloksia voidaan hyödyntää tulevina kesäkausina Hatanpään kartanolla.
Työn teoreettinen viitekehys koostuu neljästä pääkohdasta, joissa perehdytään tuotekehitykseen, kahviloihin ja kahvilatuotteisiin, kahvilatuotteiden hinnoitteluun ja kehittämistyöhön. Kehittämistyön osuus koostuu asiakaskyselyistä, aistinvaraisesta arvioinnista ja menuanalyysistä. Paperisia asiakaskyselylomakkeita jaettiin pop up -kahvilalla järjestetyn tuotetestauskerran lisäksi Café Elsassa kahden viiden päivän mittaisen tarkastelujakson ajan aina, kun kyseinen tuote ostettiin. Aistinvarainen arviointi suoritettiin työn ohella tämän työn tekijöiden toimesta numeerisesti (1-5). Menuanalyysin avulla tarkasteltiin koko kesän ajan porkkanakakun ja kanelikierteen myyntiä.
Asiakaskyselyiden tulokset osoittivat, että suurin osa Café Elsan asiakkaista olivat tyytyväisiä kehittämistyön kohteeksi valikoiduista tuotteista. Tuotekehitystyön tekijöiden oman aistinvaraisen arvioinnin avulla tuotteita pystyttiin kehittämään tasalaatuisemmiksi, sekä vertailla niitä asiakaskyselyiden vastauksiin. Menuanalyysin tuottamilla tuloksilla saatiin tietää yksittäisen tuotteen kannattavuutta annoskohtaisella myyntikatemäärällä ja myyntivolyymiä myydyillä annosmäärillä. Menuanalyysiin päätyivät kanelikierre ja porkkanakakku, koska ne täyttivät menuanalyysiin vaadittavat kriteerit.
Asiakaskyselyiden ja kehitystyön tekijöiden oman aistinvaraisen arvioinnin tuloksia hyödynnettiin jo kesän aikana kahvilatoiminnassa, jotta tuotteista saatiin mahdollisimman asiakaslähtöisiä ja myyviä. Menuanalyysin avulla nähtiin, että kanelikierre sai luokituksen lypsylehmä eli sen kysyntä ylitti keskiarvokysynnän, mutta myyntikate jäi keskiarvoa alhaisemmaksi ja porkkanakakku ylsi tähtituote-kategoriaan, joka tarkoittaa, että sekä myyntikate että kysyntä ylittävät keskiarvon.
Tämän työn tuloksia voidaan hyödyntää tulevina kesäkausina Hatanpään kartanolla.