Rautateiden tavaraliikenne Suomessa
Liekkinen, Pauliina (2019)
Liekkinen, Pauliina
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019111421169
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019111421169
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tutkia kilpailun vapautumisen vaikutuksia tavaraliikenteeseen tulevaisuudessa. Tavaraliikenne on Suomessa vapautettu jo 1.1.2007, mutta kilpailua ei ole syntynyt markkinoille odotetussa määrin. Voisiko kilpailua kehittyä tavaraliikenteeseen tulevaisuudessa? Onko kilpailulle tarvetta? Millaiset ovat Suomen tavaraliikenteen tavaravolyymit?
Tutkimustyypiksi työssä valikoitui laadullinen eli kvalitatiivinen menetelmä. Laadullinen tutkimus pyrkii ymmärtämään ilmiötä ”mistä tässä on kyse?” Tässä työssä pyritään ymmärtämään tavaraliikenteen tulevaisuuden kehittymistä. Tutkimusmenetelmäksi valikoitui teemahaastattelu, sillä se mahdollisti alan asiantuntijoiden haastattelun. Työssä haastateltiin kuljetusyrityksen toimitusjohtajaa, Kouvola Innovation -yrityksen kehityspäällikköä sekä Liikenne- ja viestintäministeriön asiantuntijaa.
Haastatteluissa kävi ilmi, että Suomessa rautateiden tavaraliikennevolyymit koostuvat lähinnä metsä- ja metalliteollisuuden kuljetuksista sekä Venäjän tuonti- ja transitokuljetuksista. Euroopan tasolla Suomen tavaraliikennevolyymit ovat aika pieniä. Myös raideleveys erot ja sijaintimme kuljetuksellisesti ”saarena” hankaloittavat rautateiden tavaraliikennettä. Mahdollisina muutoksina nähtiin kuitenkin Kiinassa syntynyt megatrendi, jossa kuljetuksia siirretään mereltä rautateille. Tämä saattaa tuoda Venäjän kautta uusia mahdollisuuksia Suomenkin tavaraliikenteeseen. Merkittävimpinä muutoksina tavaraliikenteessä kilpailun vapautumisen myötä nähtiin teollisuuden sisälogistiikan kasvu. Tämä tarkoittaa, että uusia yrityksiä on syntynyt erityisesti tehdasalueille ja sen lähiympäristöön tekemään vaihto- ja siirtotöitä.
Tutkimustyypiksi työssä valikoitui laadullinen eli kvalitatiivinen menetelmä. Laadullinen tutkimus pyrkii ymmärtämään ilmiötä ”mistä tässä on kyse?” Tässä työssä pyritään ymmärtämään tavaraliikenteen tulevaisuuden kehittymistä. Tutkimusmenetelmäksi valikoitui teemahaastattelu, sillä se mahdollisti alan asiantuntijoiden haastattelun. Työssä haastateltiin kuljetusyrityksen toimitusjohtajaa, Kouvola Innovation -yrityksen kehityspäällikköä sekä Liikenne- ja viestintäministeriön asiantuntijaa.
Haastatteluissa kävi ilmi, että Suomessa rautateiden tavaraliikennevolyymit koostuvat lähinnä metsä- ja metalliteollisuuden kuljetuksista sekä Venäjän tuonti- ja transitokuljetuksista. Euroopan tasolla Suomen tavaraliikennevolyymit ovat aika pieniä. Myös raideleveys erot ja sijaintimme kuljetuksellisesti ”saarena” hankaloittavat rautateiden tavaraliikennettä. Mahdollisina muutoksina nähtiin kuitenkin Kiinassa syntynyt megatrendi, jossa kuljetuksia siirretään mereltä rautateille. Tämä saattaa tuoda Venäjän kautta uusia mahdollisuuksia Suomenkin tavaraliikenteeseen. Merkittävimpinä muutoksina tavaraliikenteessä kilpailun vapautumisen myötä nähtiin teollisuuden sisälogistiikan kasvu. Tämä tarkoittaa, että uusia yrityksiä on syntynyt erityisesti tehdasalueille ja sen lähiympäristöön tekemään vaihto- ja siirtotöitä.