Eettisellä johtamistavalla kohti tehokkaampia ja laadukkaampia sosiaali- ja terveyspalveluita
Heinänen, Satu; Koistinen, Riikka (2019)
Heinänen, Satu
Koistinen, Riikka
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019111321120
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019111321120
Tiivistelmä
Satu Heinänen ja Riikka Koistinen
Eettisellä johtamistavalla kohti tehokkaampia ja laadukkaampia sosiaali- ja terveyspalveluita
85 s., 6 liitettä.
Syksy 2019
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Johtamisen ja yhteiskunnallisesti vaikuttavan palvelutuotannon kehittäminen
Sosiaali- ja terveysalan YAMK-tutkinto, Sosionomi (YAMK) ja Sairaanhoitaja (YAMK)
Sosiaali- ja terveyspalveluissa on tulevaisuudessa tarve tasavertaisimmille palveluille kansalaisten keskuudessa. Palveluiden saatavuuteen, laatuun ja läpinäkyvyyteen vaikuttaa oleellisesti johtaminen. Taloudelliset reunaehdot luovat johtamiselle paineita. Tulevaisuudessa pyritään löytämään tehokkaita, mutta laadukkaita ratkaisuja ja toimintamalleja sote-palvelutuotannossa.
Eettisellä johtamisella voidaan vaikuttaa palveluiden laatuun erityisesti inhimilliset tarpeet huomioiden. Tehokkuus on palvelutuotannossa mukana, jolloin yhteiskunnan verovaroja kohdennetaan oikein. Eettisessä johtamistoiminnassa oleellista on huomioida yhteiskunnallinen vaikuttavuus, ja toiminnassa korostuu vuorovaikutus myös organisaation sisällä.
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulu-opiskelijoiden ajatuksia tulevaisuuden eettisestä sote-palveluiden johtamisesta. Opinnäytetyö linkittyy SotePeda 24/7 -hankkeeseen (2018-2020). Laadullinen aineisto kerättiin teemahaastattelumenetelmän avulla, toteutuen kahtena ryhmähaastatteluna. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysilla.
Aineistosta muodostui kaksi pääluokkaa: tulevaisuuden sote-palveluiden eettinen johtaminen ja tulevaisuuden eettinen johtamisosaaminen. Tulosten pohjalta tulevaisuuden eettinen johtaja toimii koko palvelutuotantoprosessin ajan läpinäkyvästi. Tulevaisuuden eettinen johtaja kykenee yhdistämään laadukkaan sekä tuloksellisen toimintatavan. Tulevaisuuden eettisen johtamisen nähtiin liittyvän vahvasti henkilökunnan motivointiin. Motivoituneen henkilöstön todettiin tuottavan laadukkaampaa ja eettisempää palvelua. Yhteiskehittämisen avulla luodaan yhteistä eettistä keskustelukulttuuria työyhteisön sisällä. Eettinen johtaja tukee kehittymistä sekä tuo esille yksilölliset voimavarat.
Asiasanat: tulevaisuuden sosiaali- ja terveyspalvelut, tulevaisuuden johtaminen, eettisyys, eettinen johtaminen
Eettisellä johtamistavalla kohti tehokkaampia ja laadukkaampia sosiaali- ja terveyspalveluita
85 s., 6 liitettä.
Syksy 2019
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Johtamisen ja yhteiskunnallisesti vaikuttavan palvelutuotannon kehittäminen
Sosiaali- ja terveysalan YAMK-tutkinto, Sosionomi (YAMK) ja Sairaanhoitaja (YAMK)
Sosiaali- ja terveyspalveluissa on tulevaisuudessa tarve tasavertaisimmille palveluille kansalaisten keskuudessa. Palveluiden saatavuuteen, laatuun ja läpinäkyvyyteen vaikuttaa oleellisesti johtaminen. Taloudelliset reunaehdot luovat johtamiselle paineita. Tulevaisuudessa pyritään löytämään tehokkaita, mutta laadukkaita ratkaisuja ja toimintamalleja sote-palvelutuotannossa.
Eettisellä johtamisella voidaan vaikuttaa palveluiden laatuun erityisesti inhimilliset tarpeet huomioiden. Tehokkuus on palvelutuotannossa mukana, jolloin yhteiskunnan verovaroja kohdennetaan oikein. Eettisessä johtamistoiminnassa oleellista on huomioida yhteiskunnallinen vaikuttavuus, ja toiminnassa korostuu vuorovaikutus myös organisaation sisällä.
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulu-opiskelijoiden ajatuksia tulevaisuuden eettisestä sote-palveluiden johtamisesta. Opinnäytetyö linkittyy SotePeda 24/7 -hankkeeseen (2018-2020). Laadullinen aineisto kerättiin teemahaastattelumenetelmän avulla, toteutuen kahtena ryhmähaastatteluna. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysilla.
Aineistosta muodostui kaksi pääluokkaa: tulevaisuuden sote-palveluiden eettinen johtaminen ja tulevaisuuden eettinen johtamisosaaminen. Tulosten pohjalta tulevaisuuden eettinen johtaja toimii koko palvelutuotantoprosessin ajan läpinäkyvästi. Tulevaisuuden eettinen johtaja kykenee yhdistämään laadukkaan sekä tuloksellisen toimintatavan. Tulevaisuuden eettisen johtamisen nähtiin liittyvän vahvasti henkilökunnan motivointiin. Motivoituneen henkilöstön todettiin tuottavan laadukkaampaa ja eettisempää palvelua. Yhteiskehittämisen avulla luodaan yhteistä eettistä keskustelukulttuuria työyhteisön sisällä. Eettinen johtaja tukee kehittymistä sekä tuo esille yksilölliset voimavarat.
Asiasanat: tulevaisuuden sosiaali- ja terveyspalvelut, tulevaisuuden johtaminen, eettisyys, eettinen johtaminen