Kasvua kansainvälistymisen avulla
Kyhälä, Kalle (2019)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019111220992
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019111220992
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty osana Ukkohallan matkailukeskuksen ja sen keskeisten toimijoiden; Hotel Ukkohallan ja hiihtokeskus Ukkohallan kansainvälistymistä. Oma kiinnostus kansainvälistä kauppaa kohtaan ja toimeksiantajayrityksen tarpeet antoivat syyn lähteä tutkimaan aihetta tar-kemmin. Tutkimus on ajankohtainen, sillä kansainvälistyminen on kasvanut ja ollut suuresti esillä Suomen matkailussa viimeisten vuosien aikana. Lisäksi henkilökohtainen yhteys yritykseen antoi luontevan lähtökohdan työn tekemiseen.
Opinnäytetyön tavoitteena on lisätä tietoa kansainvälistymisestä matkailualalla toimiville pk-yrityksille. Opinnäytetyössä tutkin, miten kansainvälistyminen vaikuttaa yrityksen toimintaan sekä miten matkailutuotteet viedään menestyneesti kansainvälisille markkinoille. Teoreettisessa viitekehyksessä keskitytään kansainvälistymiseen ja sen muotoihin sekä Saksan markkina-alueeseen. Työssä käytin kvalitatiivista tapaustutkimusta, jonka tapauksena olivat Ukkohallan keskeiset toimijat: Hiihtokeskus Ukkohalla Oy & Tuottohotelli Oy / Hotel Ukkohalla. Teoriaosuus rakentuu kansainvälistymisestä ja Saksaa matkailuviennin kohdemarkkinoina käsittelevästä läh-dekirjallisuudesta ja empiirinen osio haastattelujen perusteella saadusta informaatiosta sekä omasta pohdinnasta. Haastattelun materiaali kerättiin kolmelta eri yrityksen edustajalta.
Tutkimustuloksissa tarkastelin haastatteluista saatua informaatio ja kävin läpi kirjallisuudesta saamaani tietoa. Tutkimuksen tulokset osoittivat, miten Ukkohallalla on parhaat edellytykset menestyä kansainvälisillä markkinoilla. Haastatteluissa tuli ilmi lisäksi asioita, joihin hiihtokeskus Ukkohalla Oy:n tulee kiinnittää huomiota kansainvälistymisen alkuvaiheessa.
Tutkimuksessa saatujen tietojen perusteella on todettava, että kansainvälistyminen vie paljon aikaa. Se vaatii myös rahallista panostusta ja henkilöstöresursseja. Vaikka yrityksellä on kaikki tarvittavat resurssit ja edellytykset kansainvälistymiseen, tuloksia saadaan aikaan vain kärsivälli-sellä ja pitkäjänteisellä työllä. Haasteita ja ongelmia kohdataan kansainvälistyessä melko suurella todennäköisyydellä ja niiltä voidaan välttyä, kun kansainvälistymiseen osallistuvat henkilöt pereh-tyvät kohdemarkkinan liiketoimintatapoihin ja kulttuuriin. Liiketoimintatavat voivat poiketa monel-takin osin meidän kotimaamme tavoista.
Jatkotoimenpiteenä tälle opinnäytetyölle on tuloksien esittäminen toimeksiantajalle. Jatkotutki-muksena voitaisiin tutkia, mikä muu markkina olisi hyvä kohde kansainvälistymiseen tai myynti- ja markkinointisuunnitelma Venäjän markkinoihin.
Opinnäytetyön tavoitteena on lisätä tietoa kansainvälistymisestä matkailualalla toimiville pk-yrityksille. Opinnäytetyössä tutkin, miten kansainvälistyminen vaikuttaa yrityksen toimintaan sekä miten matkailutuotteet viedään menestyneesti kansainvälisille markkinoille. Teoreettisessa viitekehyksessä keskitytään kansainvälistymiseen ja sen muotoihin sekä Saksan markkina-alueeseen. Työssä käytin kvalitatiivista tapaustutkimusta, jonka tapauksena olivat Ukkohallan keskeiset toimijat: Hiihtokeskus Ukkohalla Oy & Tuottohotelli Oy / Hotel Ukkohalla. Teoriaosuus rakentuu kansainvälistymisestä ja Saksaa matkailuviennin kohdemarkkinoina käsittelevästä läh-dekirjallisuudesta ja empiirinen osio haastattelujen perusteella saadusta informaatiosta sekä omasta pohdinnasta. Haastattelun materiaali kerättiin kolmelta eri yrityksen edustajalta.
Tutkimustuloksissa tarkastelin haastatteluista saatua informaatio ja kävin läpi kirjallisuudesta saamaani tietoa. Tutkimuksen tulokset osoittivat, miten Ukkohallalla on parhaat edellytykset menestyä kansainvälisillä markkinoilla. Haastatteluissa tuli ilmi lisäksi asioita, joihin hiihtokeskus Ukkohalla Oy:n tulee kiinnittää huomiota kansainvälistymisen alkuvaiheessa.
Tutkimuksessa saatujen tietojen perusteella on todettava, että kansainvälistyminen vie paljon aikaa. Se vaatii myös rahallista panostusta ja henkilöstöresursseja. Vaikka yrityksellä on kaikki tarvittavat resurssit ja edellytykset kansainvälistymiseen, tuloksia saadaan aikaan vain kärsivälli-sellä ja pitkäjänteisellä työllä. Haasteita ja ongelmia kohdataan kansainvälistyessä melko suurella todennäköisyydellä ja niiltä voidaan välttyä, kun kansainvälistymiseen osallistuvat henkilöt pereh-tyvät kohdemarkkinan liiketoimintatapoihin ja kulttuuriin. Liiketoimintatavat voivat poiketa monel-takin osin meidän kotimaamme tavoista.
Jatkotoimenpiteenä tälle opinnäytetyölle on tuloksien esittäminen toimeksiantajalle. Jatkotutki-muksena voitaisiin tutkia, mikä muu markkina olisi hyvä kohde kansainvälistymiseen tai myynti- ja markkinointisuunnitelma Venäjän markkinoihin.