Yrittäjyysavain : Suunnitelma yrittäjyysaiheisesta kurssista
Sirviö, Jonna (2019)
Sirviö, Jonna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019111120961
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019111120961
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö oli kehitystyö, jossa suunniteltiin uusi yrittäjyysaiheinen kurssi Savonia ammattikorkeakoulun opiskelijoille. Tavoitteena oli, että opiskelijoiden kiinnostus ja tietoisuus yrittäjyyttä kohtaan kasvaisi. Kurssille oli kysyntää, koska Savonian pidemmän aikavälin tavoitteena on lisätä valmistumisvaiheessa olevien opiskelijoiden yrittäjäksi ryhtymisen määrä.
Opinnäytetyön rakenne koostuu teoriaosuudesta, menetelmistä, projektin toteuttamisen vaiheista, sekä loppupohdinnasta ja yhteenvedosta. Teoriaosuudessa käsiteltiin yrittäjyyttä yleisesti, sekä sen asemaa Suomessa. Lisäksi perehdyttiin myös yrittäjyyskasvatukseen ja siihen, kuinka sitä toteutetaan Savoniassa sekä muissa ammattikorkeakouluissa. Erityisesti yrittäjyykasvatuksen teoria oli tärkeä osa tätä opinnäytetyötä, koska työn perustana oli ajatus siitä, että yrittäjyyskasvatusta halutaan lisätä opetuksessa.
Projektin ideoinnissa käytettiin kolmea menetelmää, jotka olivat opiskelijoiden haastattelu, aivoriihi ja miellekartta. Työssä haastateltiin Savonian opiskelijoiden lisäksi myös muiden korkeakoulujen opiskelijoita. Haastattelu suoritettiin vapaa-aikana oppilaitoksen ulkopuolella, jotta haastateltavilta opiskelijoilta saatiin tuoreita ajatuksia aiheeseen liittyen. Koulupäivään sisällytetty haastattelu olisi ollut vaikea järjestää, eikä se olisi ollut nii antoisa opiskelukuormasta johtuen. Aivoriihi toteutettiin hyödyntämällä post it -lappuja, ja visualisoimalla ideoiden syntyä. Laput liimattiin suurelle tyhjälle seinälle, jotta nähtiin konkreettisesti ideoiden määrä sekä ajatusvirran äärilinjat. Nämä ideat jäsenneltiin miellekartassa omiksi aihealueiksi, joista alkoi kasautua pienempiä kokonaisuuksia sekä suunnitellun kurssin osa-alueita. Lopuksi pienemmät kokonaisuudet nivottiin yhdeksi kurssisuunnitelmaksi.
Lopputuloksena oli kurssisuunnitelma, joka sisälsi tarinoita yrittäjyydestä, sekä tehtäviä, joiden avulla opiskelijat innostetaan yrittäjyyteen. Tarkoituksena on vain herätellä omia ajatuksia ja valmiuksia yrittäjyyttä kohtaan. Kurssille on myös helppo palata myöhemmin, koska sen sisältö ei vanhene. Valmis kurssisuunnitelma oli käytettävissä myös sellaisenaan, mutta sen tarkoitus oli toimia enemmänkin prototyyppinä, josta aihetta vielä syvennetään.
Opinnäytetyön rakenne koostuu teoriaosuudesta, menetelmistä, projektin toteuttamisen vaiheista, sekä loppupohdinnasta ja yhteenvedosta. Teoriaosuudessa käsiteltiin yrittäjyyttä yleisesti, sekä sen asemaa Suomessa. Lisäksi perehdyttiin myös yrittäjyyskasvatukseen ja siihen, kuinka sitä toteutetaan Savoniassa sekä muissa ammattikorkeakouluissa. Erityisesti yrittäjyykasvatuksen teoria oli tärkeä osa tätä opinnäytetyötä, koska työn perustana oli ajatus siitä, että yrittäjyyskasvatusta halutaan lisätä opetuksessa.
Projektin ideoinnissa käytettiin kolmea menetelmää, jotka olivat opiskelijoiden haastattelu, aivoriihi ja miellekartta. Työssä haastateltiin Savonian opiskelijoiden lisäksi myös muiden korkeakoulujen opiskelijoita. Haastattelu suoritettiin vapaa-aikana oppilaitoksen ulkopuolella, jotta haastateltavilta opiskelijoilta saatiin tuoreita ajatuksia aiheeseen liittyen. Koulupäivään sisällytetty haastattelu olisi ollut vaikea järjestää, eikä se olisi ollut nii antoisa opiskelukuormasta johtuen. Aivoriihi toteutettiin hyödyntämällä post it -lappuja, ja visualisoimalla ideoiden syntyä. Laput liimattiin suurelle tyhjälle seinälle, jotta nähtiin konkreettisesti ideoiden määrä sekä ajatusvirran äärilinjat. Nämä ideat jäsenneltiin miellekartassa omiksi aihealueiksi, joista alkoi kasautua pienempiä kokonaisuuksia sekä suunnitellun kurssin osa-alueita. Lopuksi pienemmät kokonaisuudet nivottiin yhdeksi kurssisuunnitelmaksi.
Lopputuloksena oli kurssisuunnitelma, joka sisälsi tarinoita yrittäjyydestä, sekä tehtäviä, joiden avulla opiskelijat innostetaan yrittäjyyteen. Tarkoituksena on vain herätellä omia ajatuksia ja valmiuksia yrittäjyyttä kohtaan. Kurssille on myös helppo palata myöhemmin, koska sen sisältö ei vanhene. Valmis kurssisuunnitelma oli käytettävissä myös sellaisenaan, mutta sen tarkoitus oli toimia enemmänkin prototyyppinä, josta aihetta vielä syvennetään.