Oppimiskeskustelut ensihoidon toimijoiden välillä
Väisänen, Saara (2019)
Väisänen, Saara
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019110920876
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019110920876
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli saada lisättyä työpaikalle moniammatillista palautekulttuuria ja lisätä työstä oppimista. Tilaajana työlle oli Pohjois-Savon sairaanhoitopiirin ensihoitopalvelut, ja heidän sekä Pohjois-Savon pelastuslaitoksen kanssa yhteistyössä luotiin työpaikalle oppimis/palautekulttuurin malli tiettyihin ensihoidon tilanteisiin. Opinnäytetyö tehtiin kehittämistyönä. Opinnäytetyössä tehtiin teoreettinen katsaus työstä oppimiseen, hyvään moniammatilliseen vuorovaikutukseen sekä toimivaan palautekulttuurin.
Opinnäytetyönä luotiin strukturoitu oppimiskeskustelun malli kiireellisten ensihoitotehtävien jälkeen käytäväksi ensihoitajien ja ensihoitolääkärin sekä ensihoitajien ja ensivasteen välille. Keskustelujen jälkeen ensihoitajien ja ensivasteen työntekijöiden kokemuksia keskusteluista kartoitettiin lyhyellä Surveypal-kyselyllä. Pilottihanke toteutettiin 1.9 – 31.12.2018 välisenä aikana.
Palautekysely toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena, jota täydennettiin muutamalla avoimella kysymyksellä.
Pilottihankkeen aikana kyselyyn vastasi 17 ensihoitajaa. Tietoa siitä kuinka monta keskustelua ajanjaksolla oli käyty, ei ole selvillä.
Kyselyn vastausten perusteella ensihoitajat olivat kaiken kaikkiaan tyytyväisiä oppimiskeskustelujen antiin. Suurin osa vastaajista koki, että keskustelut käytiin positiivisessa hengessä. Kyselyn vastauksista kävi ilmi, että ensihoitajien ja ensihoitolääkäreiden väliset keskustelut käytiin pääsääntöisesti tehtävän jälkeen kasvotusten ja kolmasosa keskusteluista suoritettiin puhelimitse. Ensivasteessa toimivat kokivat kyselyn mukaan keskustelut positiivisina ja ammatillisesti kehittävinä. Pilottijaksoa varten luotu strukturoitu ohjekortti keskustelujen käymiseen koettiin pääsääntöisesti vastaajien osalta toimivaksi ja keskusteluihin käytettävä ohjeellinen aika 5-10 minuuttia sopivaksi ajaksi. Muutosehdotuksia keskustelujen runkoon kyselyllä ei saatu.
Jatkotutkimusaiheina olisi mielenkiintoista selvittää, jos ensihoidon työyhteisöön saataisiin juurrutettua palautetta viljelevä keskustelukulttuurin malli, niin lisääkö se ensihoitajien motivaatiota, oppimista ja työtyytyväisyyttä. Jatkokehitysideana olisi myös kiinnostavaa saada luotua keskustelujen jälkeen toimintamalli, jolla keskusteluista saatuja ideoita ja oppimiskokemuksia saataisiin jaettua koko työyhteisölle.
Opinnäytetyönä luotiin strukturoitu oppimiskeskustelun malli kiireellisten ensihoitotehtävien jälkeen käytäväksi ensihoitajien ja ensihoitolääkärin sekä ensihoitajien ja ensivasteen välille. Keskustelujen jälkeen ensihoitajien ja ensivasteen työntekijöiden kokemuksia keskusteluista kartoitettiin lyhyellä Surveypal-kyselyllä. Pilottihanke toteutettiin 1.9 – 31.12.2018 välisenä aikana.
Palautekysely toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena, jota täydennettiin muutamalla avoimella kysymyksellä.
Pilottihankkeen aikana kyselyyn vastasi 17 ensihoitajaa. Tietoa siitä kuinka monta keskustelua ajanjaksolla oli käyty, ei ole selvillä.
Kyselyn vastausten perusteella ensihoitajat olivat kaiken kaikkiaan tyytyväisiä oppimiskeskustelujen antiin. Suurin osa vastaajista koki, että keskustelut käytiin positiivisessa hengessä. Kyselyn vastauksista kävi ilmi, että ensihoitajien ja ensihoitolääkäreiden väliset keskustelut käytiin pääsääntöisesti tehtävän jälkeen kasvotusten ja kolmasosa keskusteluista suoritettiin puhelimitse. Ensivasteessa toimivat kokivat kyselyn mukaan keskustelut positiivisina ja ammatillisesti kehittävinä. Pilottijaksoa varten luotu strukturoitu ohjekortti keskustelujen käymiseen koettiin pääsääntöisesti vastaajien osalta toimivaksi ja keskusteluihin käytettävä ohjeellinen aika 5-10 minuuttia sopivaksi ajaksi. Muutosehdotuksia keskustelujen runkoon kyselyllä ei saatu.
Jatkotutkimusaiheina olisi mielenkiintoista selvittää, jos ensihoidon työyhteisöön saataisiin juurrutettua palautetta viljelevä keskustelukulttuurin malli, niin lisääkö se ensihoitajien motivaatiota, oppimista ja työtyytyväisyyttä. Jatkokehitysideana olisi myös kiinnostavaa saada luotua keskustelujen jälkeen toimintamalli, jolla keskusteluista saatuja ideoita ja oppimiskokemuksia saataisiin jaettua koko työyhteisölle.