Tieturvallisuusarviointien vaikuttavuus: Yleisimpien havaintojen tarkastelu ja vaikuttavuuden merkittävyyden arviointi
Romu, Mikko (2019)
Romu, Mikko
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019110620687
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019110620687
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on tehty Liikenne- ja viestintäviraston sekä A-Insinöörit Civil Oy:n toimeksiannosta. Työssä selvitetään tieturvallisuusarvioinneissa tehdyt yleisimmät havainnot ja arvioidaan niillä saavutettua vaikuttavuutta liikenneturvallisuuteen. Lisäksi aineiston analyysin ja ohjausryhmässä käydyn vuoropuhelun kautta pyritään löytämään tieturvallisuusarviointien sekä arviointiprosessin laatua ja tasalaatuisuutta parantavia tekijöitä.
Teoreettisessa viitekehyksessä esitellään tieturvallisuusarviointiprosessi sekä siihen liittyvät nykyiset käytännöt, ohjeistukset ja lainsäädäntö. Työn alkuosassa kuvataan myös tieturvallisuusarviointien laadintaan liittyvä toimintaympäristö. Empiriaosuudessa esitellään työssä kerätyt tieturvallisuusarvioinnit ja niissä tehdyt havainnot havaintotyypeittäin. Toimenpiteisiin johtaneita havaintoja ja niillä saavutettua muutosta liikenneturvallisuuteen arvioidaan työssä kehitetyllä vaikuttavuudenarviointimenetelmällä.
Vaikuttavuudenarviointimenetelmällä havainnoista ei korostunut selkeästi mikään havaintotyyppi ylitse muiden. Usein turvallisuutta saadaan parannettua paljon tapauksissa, joissa suojattomat tienkäyttäjät risteävät autoliikenteen kanssa tai havaintoon liittyy ajorataa väärään suuntaan ajamisen riski. Lisäksi pysäkkiturvallisuuspuutteissa ja näkemäongelmissa turvallisuutta on onnistuttu parantamaan keskimääräistä enemmän.
Työn tulosten perusteella tieturvallisuusarviointiprosessi toimii kokonaisuutena melko hyvin. Työssä löydettiin muutamia pieniä arviointiprosessiin, kuten käytäntöjen ja roolien selkeyttämiseen liittyviä kehitystarpeita.
Teoreettisessa viitekehyksessä esitellään tieturvallisuusarviointiprosessi sekä siihen liittyvät nykyiset käytännöt, ohjeistukset ja lainsäädäntö. Työn alkuosassa kuvataan myös tieturvallisuusarviointien laadintaan liittyvä toimintaympäristö. Empiriaosuudessa esitellään työssä kerätyt tieturvallisuusarvioinnit ja niissä tehdyt havainnot havaintotyypeittäin. Toimenpiteisiin johtaneita havaintoja ja niillä saavutettua muutosta liikenneturvallisuuteen arvioidaan työssä kehitetyllä vaikuttavuudenarviointimenetelmällä.
Vaikuttavuudenarviointimenetelmällä havainnoista ei korostunut selkeästi mikään havaintotyyppi ylitse muiden. Usein turvallisuutta saadaan parannettua paljon tapauksissa, joissa suojattomat tienkäyttäjät risteävät autoliikenteen kanssa tai havaintoon liittyy ajorataa väärään suuntaan ajamisen riski. Lisäksi pysäkkiturvallisuuspuutteissa ja näkemäongelmissa turvallisuutta on onnistuttu parantamaan keskimääräistä enemmän.
Työn tulosten perusteella tieturvallisuusarviointiprosessi toimii kokonaisuutena melko hyvin. Työssä löydettiin muutamia pieniä arviointiprosessiin, kuten käytäntöjen ja roolien selkeyttämiseen liittyviä kehitystarpeita.